Wednesday, December 14, 2016

Bekerja keras, Jangan Sampai Kesihatan Terabai.


Punca kolestrol tinggi
Waktu kerja yang tidak menentu, menyebabkan rutin harian Haikal juga tidak menentu. 



Rutin Harian Tidak Menentu


Rutin sebagai seorang pemandu lori, waktu kerja yang tidak menentu kekadang memandu dari pagi hingga ke malam, kekadang pula dari malam hingga ke pagi. Begitulah rutin Haikal sebagai seorang pemandu lori sejak 8 tahun yang lalu. 

Ekoran daripada waktu kerja yang tidak menentu, waktu makan Haikal juga jadi tidak menentu kadang-kadang bila perlu berjalan jauh, dia hanya akan makan sekali sehari. Selalunya, Haikal jarang makan dirumah dan akan makan di restoran bersama kawan sekerjanya. Selain itu, dia juga mempunyai tabiat merokok yang teruk. 


Aduh..kaki Abang kraamm!!


Hampir setiap hari, bila balik ke rumah, Haikal akan mengadu merasa penat dan sengal-sengal terutamanya pada bahagian kaki. Kadang-kadang dia akan meminta isteri atau anaknya untuk mengurut kakinya yang terasa sengal. 

Pada pendapat Haikal, ia mungkin disebabkan penat bekerja dan memandu berjam-jam lamanya. Pada suatu malam, ketika tidur Haikal mengejutkan isterinya kerana terasa jemari kakinya kram dan sakit. Selepas beberapa minit, barulah Haikal berasa lega dan sakitnya berkurangan.





Gejala Kolestrol tinggi
Kaki kram ketika tidur adalah salah satu gejala kolestrol tinggi



Isteri Haikal sering menasihati suaminya agar berhenti merokok dan kurangkan makan di restoran kerana khuatir pemakanan suaminya. Namun, Haikal sering mengendahkan nasihat isterinya.

Sehinggalah pada satu hari, Haikal terpaksa mengambil cuti kerana badannya terasa berat dan diikuti dengan rasa sakit kepala. Risau dengan keadaan Haikal, isterinya menghantar dia ke klinik berhampiran.Setibanya di klinik, Haikal menceritakan kepada doktor tentang sakit yang dialaminya. 

Setelah itu, doktor menjalankan ujian untuk mengesan tahap kolestrol Haikal. Setelah ujian dijalankan, bacaan kolestrol Haikal adalah 216 mg/dL,  yang mana doktor katakan bacaan itu berada di tahap sederhana tinggi dan berisiko untuk mendapat serangan jantung dan strok jika tidak dirawat dan dicegah dengan cepat. 

Doktor menasihati agar Haikal, lebih menjaga kesihatan dirinya dengan cara elakkan pengambilan makanan yang berminyak dan berlemak, sebaik-baiknya lakukan senaman berhenti merokok, dan lebihkan pengambilan sayur-sayuran dalam diet seharian. Melalui cara ini, risiko untuk mendapat serangan jantung dan strok dapat dicegah. 



KOLESTROL TINGGI


Kolesterol adalah sejenis lemak yang dihasilkan di hati atau di usus. Kolesterol ini berfungsi untuk menghasilkan hormon dan membentuk membran sel seterusnya dibawa ke seluruh badan melalui plasma darah. Di samping itu, kolesterol juga penting dalam pembentukan asid hempedu dan Vitamin D di dalam badan.

Kebanyakan makanan yang mengandungi lemak haiwan juga mengandungi kolesterol. Selain itu, punca kolesterol adalah dari makanan seperti keju, kuning telur, daging, ayam, dan udang. Kandungan kolesterol di dalam makanan yang berasaskan tumbuh-tumbuhan adalah lebih rendah berbanding makanan yang berasaskan haiwan. 

Pengambilan makanan berlemak seperti lemak tepu dan lemak trans merupakan punca utama peningkatan jumlah kolesterol di dalam badan berbanding pengambilan makanan sumber kolesterol ini.

Jumlah kolesterol yang tinggi dan berlebihan di dalam badan boleh menyebabkan masalah kesihatan yang serius terhadap sistem kardiovaskular badan. Darah di dalam badan akan membawa kolesterol yang terdapat di dalam badan ke pelbagai organ dan kelenjar yang memerlukannya. 

Ia dibawa oleh sejenis pembawa yang dikenali sebagai Lipoprotein. Apabila terlalu banyak kolesterol yang melalui saluran darah, kolesterol ini akan mula terbentuk di dinding arteri iaitu pada dinding saluran darah. Pembentukan kolesterol ini dipanggil plak seterusnya memberi kesan kepada sistem kardiovaskular badan.



TANDA-TANDA KOLESTROL TINGGI


1. Sakit pada kaki

Gejala umum dari kolesterol sakit pada bahagian kaki atau timbul rasa tidak selesa di bahagian kaki. Hal ini disebabkan oleh tersumbatnya arteri sehingga aliran darah yang sepatutnya masuk ke kaki menjadi terbantut. Rasa sakit boleh merebak di seluruh kaki, seperti betis, paha, bahkan hingga ke punggung.



tanda kolestrol tinggi
Rasa sengal & kram pada bahagian kaki antara tanda yang sering di alami seseorang ketika kolestrol tinggi



2. Kram di malam hari

Menurut Dr. Darren Schneider, ketika tidur, orang-orang dengan kolesterol tinggi mungkin merasakan kram di bahagian tumit, jemari kaki, atau kaki bahagian bawah. Rasa sakit akan hilang jika kedudukan kaki digantung atau berada lebih tinggi dari kedudukan badan. 


3. Perubahan  pada kuku

Kerana kuku tidak mendapat bekalan darah yang cukup akibat peredaran darah terganggu, akan berlaku perubahan seperti kuku menebal dan tumbuh lebih lambat ketika anda potong.

4. Perubahan pada kulit

Doktor sering melakukan pemeriksaan kolesterol pada seseorang yang telah mengeluh merasakan beberapa gejala kolesterol tinggi lain untuk memastikan dengan cara mengangkat atau meletakkan kaki di atas meja / bangku.

Pada awalnya, kaki akan berwarna putih kerana aliran darah terganggu. Tetapi, lama kelamaan terjadi perubahan warna menjadi kemerahan atau keunguan sebab pembuluh darah mengalami pelebaran dan darah mula teralir ke kaki. Dr. Schneider juga mengatakan bahawa pesakit kolesterol akan melihat jari-jari kaki menjadi pucat ketika duduk kerana kurangnya peredaran.

5. Kaki menjadi sejuk

Penunjuk yang satu ini tidak boleh menentukan secara pasti, kerana pada beberapa orang juga sering merasakan kedua kakinya sejuk apabila disentuh, meski tidak sedang sakit (mungkin faktor cuaca di kawasan tempat tinggal). Tetapi, Dr. Schneider menyeru semua orang untuk lebih berhati-hati apabila rasa dingin hanya terdapat pada satu kaki saja. 

Hal ini berkemungkinan besar itu tanda-tanda jumlah lipid dalam darah berlebihan. Jika anda mengalami gejala yang satu ini, langsung rujuk pada doktor untuk mendapat maklumat dan kepastian lebih lanjut.


6. Proses pemulihan luka yang lambat

Gejala kolesterol yang satu ini berkaitan dengan ciri-ciri pesakit diabetes, luka (terutama di bahagian kaki) akan lama sembuhnya. Penurunan edaran menjadi penyebab luka lambat pulih, atau meski cepat tapi tidak langsung sembuh total.

7. Mati rasa

Seorang wanita pernah mengeluh bahawa beberapa jari tangannya mengalami mati rasa, dan dirinya menganggap hal tersebut adalah tanda tingginya zat purin penyebab asam urat. Tetapi, setelah berkunjung ke doktor, ternyata mati rasa tersebut adalah kesan sekaligus gejala kolesterol tinggi.

8. Diarrhea


gejala kolestrol tinggi
Diarrhea merupakan salah satu gejala kolestrol tinggi




Dalam memetabolismekan lemak, tubuh mempunyai keupayaan menyerap pertiga keperluan kolesterol daripada makanan yang dimakan. Secara semula jadi, hati dapat menghasilkan kolesterol sesuai dengan keperluan tubuh, tetapi pada keadaan tertentu hati tidak mampu mengenali keperluan tersebut sehingga mengalami masalah dalam memetabolismekan lemak.

Pada keadaan atau keadaan di mana tubuh tidak mampu memetabolismekan lemak secara sempurna, akan berpotensi menimbulkan masalah dalam sistem pencernaan dan penyerapan, sehingga gejala cirit-birit yang berlebihan merupakan salah satu kesannya.

9. Lesu disertai migrain

Meski bukan gejala yang pasti berlaku, tetapi jika dilihat dari pemicunya iaitu terganggunnya proses metabolisme lemak tentu juga memberi kesan pada sistem pencernaan. Makanan yang dimakan tidak berjaya dicerna dengan baik sehingga terkumpul pada saluran pencernaan. 

Rasa kenyang yang timbul akan menghantar isyarat pada otak untuk tidak menambah pengambilan dari luar, sehingga muncul lesu dan bahkan disertai migrain kerana sebetulnya tubuh dalam keadaan kekurangan tenaga.


10. Mengganggu otak, mengundang emosi, dan penurunan kemampuan memori

Otak adalah bahagian tubuh yang menjadi tempat simpanan kolesterol paling banyak, kira-kira 25%. Apabila kadar kolesterol LDL lebih tinggi daripada kolesterol HDL, otak akan menerima kesan seperti berkurangnya daya ingat, mudah emosi, dan mencetuskan penyakit Alzeimer beserta penyakit neurologi lain.

11. Perut kembung

Kerana berlaku masalah ketika mencerna makanan dan memetabolisme lemak, saluran pencernaan akan menyimpan kelebihan gas yang terbantut pada saluran usus yang mengarah ke kawasan perut. Dari situlah awal mula timbul masalah seperti perut atau dada kembung.



Tanda-tanda kolestrol tinggi
Pertambahan berat badan merupakan salah satu tanda kolestrol tinggi

12. Berat badan bertambah

Selain gas, tentu lemak juga ikut terkumpul di kawasan perut sebagai kesan sampingan dari gangguan metabolisme lemak. Dengan begitu, berat badan akan meningkat dan mengakibatkan kegemukan kerana sel-sel lemak semakin banyak, bahkan berpotensi terhadap obesiti.


13. Jantung terasa sakit atau mengalami palpitasi (berdebar-debar)

Kolesterol yang berlebihan akan menghambat peredaran darah kerana terjadi penyempitan pembuluh darah pada bahagian badan yang mempunyai kolesterol tinggi. Kerana aktiviti tersebut akan memberikan isyarat ke jantung untuk bekerja mengepam darah lebih keras agar mengalir secara normal. 

Kesan sampingan yang dirasakan oleh pesakit adalah rasa sakit di jantung dan terkadang merasa berdebar-debar seperti orang panik.

14. Muncul lebam pada beberapa bahagian badan

Keadaan ini terjadi kerana berlaku penumpukan lemak yang mengakibatkan terbentuknya ketulan yang terletak di antara otot dan kulit yang disebut lipoma. Ketulan ini biasanya muncul di daerah leher, tangan, perut, dan kaki dengan bentuk kecil dan lembut, berdiameter kira-kira satu inci, dan pusat tumor di bawah kulit.






p/s : Sekiranya anda mengalami tanda-tanda berikut, dinasihati untuk segera berjumpa doktor untuk mendapatkan rawatan dan khidmat nasihat.



#Mencegah lebih baik dari merawat.




Anda mungkin berminat dengan artikel ini :

1. WANITA!!!!!!....AWAS!!!...Serangan Jantung!!!

2. HERBA PENAWAR JANTUNG

3. Saluran Jantung Saya Tersumbat

Thursday, December 1, 2016

ROKOK VS JANTUNG !!




Bahaya Merokok
Rokok umpama racun yang membunuh secara perlahan-lahan



PEROKOK TEGAR !


Sofwan merupakan seorang pengurus ladang disebuah estet. Telah menjadi kebiasaan Sofwan untuk merokok, selalunya dia akan menghabiskan 2 kotak rokok dalam sehari. Sofwan telah mula merokok sejak umur 18 tahun lagi. Dalam sehari, jika tidak merokok dia akan merasa gelisah dan tidak senang duduk.

Jika tidak bekerja, Sofwan lebih suka menghabiskan masa di rumah sahaja. Oleh itu, isteri dan anaknya sering terdedah dengan asap rokok yang dihembus oleh Sofwan dan secara tidak langsung isteri dan anaknya menjadi perokok pasif.



Perokok Pasif
Anak-anak secara tidak langsung menjadi perokok pasif


Suatu hari, anaknya Julie mengadu sakit di bahagian dada dan katanya rasa sakit itu sudah berlarutan selama seminggu. Kadang-kadang dia akan batuk dan diikuti rasa sakit di dada dan bahagian ulu hati. Sofwan beranggapan bahawa sakit yang dialami Julie hanyalah gastrik, lalu dia  berikan ubat gastrik dan ubat angin yang dibeli dari farmasi kepada anaknya.

Selang beberapa hari, batuk dan sakit dada Julie semakin teruk. Sofwan pun membuat pemeriksaan di hospital. Setibanya di hospital, doktor menyarankan agar Julie melakukan ujian x-ray.




Rokok merosakkan paru-paru
Asap rokok memberi kesan buruk pada kesihatan paru-paru dan jantung



Hasil x-ray menunjukkan, terdapat kerosakan pada paru-paru Julie. Doktor menerangkan bahawa ianya telah terjadi disebabkan asap rokok yang disedut walaupun sebenarnya dia tidak merokok. Doktor  menyarankan agar anaknya diberikan rawatan segera dan Sofwan turut dinasihati agar berhenti merokok kerana ia akan menjejaskan orang sekelilingnya.



PEROKOK PASIF MENJADI MANGSA KEADAAN !!


Data menunjukkan bahwa seramai 46.000 orang bukan perokok di Amerika meninggal akibat penyakit jantung dan seramai 3.400 orang meninggal akibat kanser paru-paru seperti yang dilapor oleh American Cancer Society.



 Apa penyebabnya ??


Ternyata bahawa merokok secara pasif adalah penyebabnya. Perokok pasif adalah merujuk kepada orang yang tidak merokok namun, hanya menghidu asap rokok yang dilepaskan oleh perokok di sekelilingnya. Walaupun hanya menghidu asap rokok disekeliling ia ternyata memiliki peningkatan risiko untuk Demensia, peningkatan tekanan darah, dan perubahan genetik.

Saat ini, para ilmuwan dari Journal of Clinical Endocinology & Metabolism (JCEM) melaporkan bahawa wanita muda memiliki potensi lebih tinggi untuk mengalami kesan sampingan dari merokok pasif berbanding lelaki.

Umum mengetahui, bahawa kandungan rokok amat berbahaya untuk kesihatan tubuh terutama jantung dan paru-paru. Kandungan rokok yang pelbagai seperti Nikotin, Benzene, Tar, Arsenik dan lain-lain mampu merosakkan organ tubuh manusia.

Sememangnya kerosakan itu tidak dapat dilihat pada luaran, namun jika dilihat dengan menggunakan peralatan hospital seperti X-Ray, sudah semestinya kerosakan-kerosakan organ dalaman manusia dapat dilihat .



KESAN ROKOK PADA JANTUNG!


1. Menyebabkan Kerosakan Jantung


Bagi seseorang yang merokok, asap rokok akan merosakkan dinding pembuluh darah. Kemudian nikotin yang terkandung dalam asap rokok akan merangsang hormon adrenalin yang akibatnya akan mengubah metabolisme lemak dimana kadar HDL akan menurun.

Adrenalin juga akan menyebabkan perangsangan kerja jantung dan menyempitkan pembuluh darah. Di samping itu, adrenalin akan menyebabkan terjadinya pengelompokan trombosit (sumbatan pembuluh darah) sehingga semua proses penyempitan akan terjadi. Jadi asap rokok yang tampak sederhana itu berupaya menjadi penyebab penyakit jantung koroner.



Bahaya Rokok
Merokok menyebabkan kerosakan paru-paru


Demikian pula faktor stress yang akhirnya melalui jalur hormon adrenalin, menyebabkan proses penyakit jantung koroner terjadi sebagaimana asap rokok tadi. Apabila seseorang berada dalam keadaan stres kemudian mengambil langkah mudah untuk melepaskan stress dengan merokok sebenarnya sama saja dengan melipat gandakan proses penyakit jantung koroner pada dirinya.

Di samping itu,  umum mengetahui bahawa nikotin yang terkandung di dalam rokok merupakan zat kimia yang bersifat simpatomimetik sehingga dapat meningkatkan degupan jantung, meningkatkan tekanan darah dan curah jantung. Nikotin juga mempunyai kesan metabolik, iaitu meningkatkan lipolisis (proses pemecahan lemak).




Rokok Membawa padah
Setiap Sedutan Membawa Maut


Lipolisis ini akan meningkatkan kadar asam lemak bebas dan  kadar gliserol di dalam darah. Kadar asam lemak bebas dan glicerol yang tinggi akan meningkatkan metabolisme lemak yang memerlukan banyak oksigen. Secara keseluruhan, kesan nikotin di dalam tubuh secara keseluruhan akan meningkatkan keperluan oksigen pada jantung.

Peningkatan keperluan oksigen yang terlalu tinggi akan memicu terjadinya serangan jantung jika tubuh tidak mampu membekalkan oksigen yang diperlukan oleh jantung, hal ini dirasa dengan timbulnya rasa nyeri dada (angina).


2. Penyempitan Pembuluh Darah Jantung

Percaya atau tidak rokok mampu membuat jantung manusia rosak dan fungsi jantung menjadi tidak menentu. Rokok akan mempengaruhi semua tahap pembentukan plak pembuluh darah, bermula dari kerosakan dinding pembuluh darah hingga terbentuknya trombosis (sumbatan pembuluh darah) yang menyebabkan terjadinya serangan jantung dan stroke.

Kerosakan pembuluh darah tersebut tidak hanya terjadi pada perokok aktif, namun hal tersebut juga terjadi pada perokok pasif. Umum mengetahui bahawa rokok mampu menyebabkan terjadinya peradangan dalam tubuh, menyebabkan terjadinya disfungsi endotel (dinding pembuluh darah),
dan menyebabkan terbentuknya stress oksidatif yang dapat merosakkan pembuluh darah.


3. Penyakit Jantung Koroner

Seorang perokok berisiko 2 hingga 4 kali ganda lebih besar terkena jantung koroner daripada orang bukan perokok. Risiko ini semakin meningkat seiring dengan bertambahnya usia dan juga jumlah rokok yang dihisap.

Hal ini membuktikan bahawa bahan-bahan yang terdapat pada rokok dapat menjadi penyebab kepada penyakit jantung koroner. Sebuah penelitian menunjukkan bahawa  risiko merokok dan ditambah dengan faktor lain seperti hipertensi, kadar lemak atau gula darah yang tinggi akan menambah risiko untuk menghidap penyakit jantung koroner.


4. Merokok penyebab Aterosklerosis

Rokok menimbulkan aterosklerosis atau terjadinya pengerasan pada pembuluh darah.
Keadaan ini merupakan penggumpalan zat lemak di arteri, lemak dan plak menghalang aliran darah dan membuat penyempitan pembuluh darah.

Hal ini akan mengakibatkan jantung harus bekerja lebih keras dan tekanan berlebihan dapat menyebabkan sakit dada. Jika satu arteri atau lebih terhalang, serangan jantung boleh terjadi. Semakin banyak rokok yang dihisap dan semakin lama seseorang merokok, semakin besar risikonya meningkatkan penyakit jantung .



5. Menyebabkan Strok

Rokok punca Strok
Merokok meningkatkan risiko mendapat serangan strok

Merokok menambahkan risiko penyakit berbahaya dan menyebabkan 10% –12% dari kematian di Malaysia. Strok (Angin Ahmar) amat berkait rapat dengan tabiat merokok. Kesan nikotin yang disebabkan oleh merokok merosakkan saluran darah.

Dari segi saintifik, kesan nikotin menyebabkan dinding salur darah menjadi tebal dan sempit, dan dengan itu aliran darah akan menjadi sukar dan tersumbat di dalam otak. Lalu, sebahagian badan mungkin akan lumpuh atau kesan yang lebih kritikal ialah berkemungkinan maut.





Bahaya Merokok
KATAKAN TIDAK PADA ROKOK !!




P/S : Katakan TIDAK pada rokok !! Sayangi nyawa anda dan nyawa keluarga anda!!





Anda juga mungkin berminat dengan artikel ini :


1. Mak aii!! badan aku "kaya" toksin !!

2. Jaga kesihatan anda ketika di puncak kerjaya kerana STROK akan memusnahkan kerjaya Anda!!!

3. Bahaya 1 Batang Rokok Dihisap Selepas Makan !


Friday, November 18, 2016

Toksin Takder, Waahh Badan Rasa Ringan jerr!!


"Puan saya mahu buat pemeriksaan mikro-peredaran darah tu boleh ka?"

"Boleh, kalau macam tu kita duduk kat sini. Ok, tuan letakkan jari telunjuk kat sini ya.." 

"Ok, sekarang tuan boleh tengok pada skrin ni. Ini adalah keadaan salur darah dalam badan kita. Kalau tengok kat sini, salur darah tuan ni agak membimbangkan ni. Sebab dah banyak salur darah tuan bengkok-bengkok. Jadi, aliran darah kurang lancar."

"Owh macam tu, yang bubble-bubble ni pula puan?"

"Yang bubble-bubble ni, adalah angin. Angin-angin ini menunjukkan yang tuan kadang-kadang lambat makan. Ini kalau dibiarkan boleh menyebabkan gastrik ni. Tuan kena jaga pemakanan, at least kena makan sikit dan jangan biarkan perut sengsara."


Pemeriksaan Mikro-peredaran darah sedang dilakukan

"Owh mcm tu, ni yang banyak  hitam bulat-bulat ni apa puan?"

"Ok, yang ini adalah toksin-toksin yang ada dalam badan, kalau kita tengok toksin dalam badan tuan ni ada banyak ya ni." 

"Owh, toksin ni macam mana boleh ada dalam ni puan?"

"Tuan merokok ke?" 

"Ya puan, kadang-kadang saya merokok sehari dua kotak" 

"Wahh, perokok tegar la ni. Tuan kerja sebagai apa ya? selalu terdedah dengan persekitaran luar ka?"

"Saya kontraktor puan, jadi kadang-kadang turun site"

"Ok untuk pengetahuan tuan, toksin ni boleh datang dari banyak cara. untuk yang dalam badan tuan ni, ia mngkin datang dari rokok yang tuan hisap dan juga udara yang tercemar. sebab tuan selalu turun site kan. Toksin-toksin ni perlu dikeluarkan sebab kalau tidak ia boleh sebabkan badan kita jadi berat, mengantuk dan malas-malas ja.."

"Owh ya memang macam tu la puan saya rasa, betis dengan badan saya selalu rasa berat ja. ada tak cara yang puan boleh suggest untuk keluarkan toksin dalam badan?"

"In Shaa Allah, ada caranya. Tuan boleh singkirkan toksin dalam badan dengan cara banyakkan minum air putih, banyakkan makan sayur-sayuran dan buah-buahan  dan paling penting hentikan merokok. Selain itu, antara cara yang paling mudah ialah minum air putih campur lemon. Itu pun cara singkirkan toksin atau detoks yang berkesan. 




Dari Mana Munculnya Toksin??


Sumber toksin dalam badan
Sumber toksin dalam badan



Antara punca toksin berkumpul dalam badan adalah daripada makanan. Ia berpunca dari penggunaan bahan kimia secara berleluasa seperti racun perosak, serangga dan baja kimia untuk aktiviti pertanian. 

Kesihatan tubuh anda akan menjadi lebih parah, apabila anda mengambil makanan yang mengandungi bahan pengawet, perasa tiruan, bahan tambahan dan sebagainya. Ia merupakan punca utama terjadinya toksin di dalam badan.

Terdapat hadis Rasulullah “Perut manusia itu tempat segala penyakit, manakala pencegahan itu pokok segala pengubatan (Hadis riwayat Al-Darimi). Selain daripada makanan, antara punca lain toksin adalah daripada :- 

  • Pemakanan ubat-ubatan kimia 
  • Merokok 
  • Pengambilan minuman keras  
  • Pemakanan yang tidak seimbang
  • Udara kotor
  • Radiasi
  • Dehidrasi dan malnutrisi 



Apa Jadi Kalau Toksin Berkumpul Di Dalam Badan?



Pelbagai masalah kesihatan akan timbul akibat daripada pengumpulan toksin di dalam badan. Antaranya, tumor, kanser, migrain dan sebagainya. Di dapati, kebanyakkan kes penyakit yang dirujuk, hampir 90% adalah berpunca daripada toksin badan.

Di dalam sistem fisiologi tubuh, apabila seseorang itu sakit, badan sedang berusaha untuk menyingkirkan sisa-sisa buangan, mukus, namun, toksin telah menghalang fungsi tersebut. Toksin yang berada di dalam saluran darah akan dibawa ke pelbagai organ dan boleh merosakkannya.

Hakikatnya, pengambilan makanan yang terlalu berasid seperti daging, makanan diperhalus seperti nasi, roti, gula, manisan, makanan goreng berminyak, protein berlebihan dan lain-lain adalah faktor yang menyumbang kepada masalah kesihatan. Di samping itu, makanan yang mengandungi bahan kimia seperti pengawet, pewarna dan perasa tiruan, antibiotik, racun perosak dan lain-lain turut jadi penyumbang.

Jika badan terlalu berasid serta berlakunya proses penapaian di dalam usus, ia akan meningkatkan kandungan toksin di dalam badan anda. Toksin tersebut akan diserap dan melekat di dalam darah yang menyebabkan terjadinya pelbagai masalah kesihatan atau penyakit.


Tanda-tanda badan terlalu banyak toksin:-


1. Mata (bertindak balas dengan hati)





Tanda-tanda toksin dalam badan
Mata merah turut menandakan terdapat banyak toksin dalam badan 


  • Mata menjadi merah menandakan hati mempunyai paras toksin yang tinggi
  • Tahi mata menandakan fungsi hati lemah dan proses pembuangan toksin sedang berlaku.
  • Ketegangan mata dan kelopak menandakan tekanan perasaan kerana tidak puas hati atau bebanan yang berat



2. Hidung (berhubung rapat dengan paru-paru dan kerongkong)

  • Apabila selsema menandakan proses pembuangan toksin di bahagian kerongkong dan badan mengandungi asid berlebihan yang mana ia akan menyebabkan suhu badan meningkat
  • Hidung tersumbat juga menandakan paru-paru kita mengandungi toksin yang berlebihan
  • Ketika bersin, proses membuang toksin di bahagian kerongkong dan penyeimbangan masalah alahan hidung sedang berlaku.



3. Batuk 

  • Batuk Berkahak menandakan proses membuang toksin di bahagian kerongkong
  • Batuk tanpa kahak pula menandakan paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan
  • Batuk dan berasa gatal di kerongkong menandakan proses membuang toksin di bahagian kerongkong dan paru-paru,biasanya berlaku pada orang yang banyak merokok atau terdedah kepada udara yang tercemar.



4. Kerongkong

  • Apabila kerongkong kering, proses membuang toksin sedang berlaku yang mana badan kita memerlukan banyak air untuk membuang toksin.



5. Bibir (berhubung dengan fungsi sistem penghadaman)




Bahaya toksin dalam badan
Bibir turut menjadi petanda sekiranya terdapat banyak toksin di dalam badan

  • Bibir pecah menandakan perut mengandungi banyak bahan toksin
  • Bibir pucat pula menandakan sistem penghadaman kita lemah dan perut mengandungi angin.



6. Mulut dan Lidah (berkaitan dengan fungsi jantung dan sistem pengedaran darah)

  • Lidah atau gusi bengkak menandakan jantung mempunyai masalah seperti injap lemah, lemak berlebihan atau saluran koronari tersumbat
  • Lidah, tisu mulut atau gusi menjadi pecah-pecah (ulser) menandakan darah mengandungi asid berlebihan
  • Mulut berbau busuk menandakan proses penyeimbangan fungsi perut untuk pembuangan



7. Telinga (berkaitan dengan buah pinggang)

  • Telinga terasa tersumbat menunjukkan buah pinggang mengandungi toksin berlebihan

8. Kulit berpeluh

  • Peluh masin menandakan badan mengandungi lebihan asid urik
  • Peluh berbau menandakan badan menyingkirkan toksin melalui perpeluhan



9. Ruam dan Bisul

  • Sekiranya terdapat ruam atau bisul pada badan kita, itu menandakan badan sedang menyingkirkan toksin yang berlemak dan toksin yang tidak larut dalam air



10. Kulit gatal dengan ruam




Proses penyingkiran toksin


  • Kulit gatal dengan ruam menandakan proses penyingkiran toksin melalui kulit akibat terlalu banyak memakan ubat yang mengandungi bahan kimia



11. Kulit pecah dan berair

  • Menandakan proses pembuangan toksin yang larut dalam air

12. Buang Air Besar


  • Cirit Birit / sering Buang Air Besar: Membersihkan kotoran / keracunan dari usus besar.
  • Sembelit: Membersihkan racun dari usus kecil
  • Najis berwarna hitam: Menunjukkan proses pembuangan racun di bagian usus sedang terjadi.



Tanda tanda lain 

  • Seseorang yang mempunyai toksin berlebihan dalam badan akan berasa letih tanpa sebarang sebab, susah bangun tidur dan bahagian keliling mata gelap. 
  • Bahagian-bahagian tertentu di permukaan kulit seperti di bahagian bawah lengah, celah paha dan sebagainya juga akan kelihatan gelap daripada warna asal kulit.
  • Banyak angin, alahan, inflamasi pada sendi, sinus, berat badan meningkat, kehadiran selulit, masalah jerawat dan banyak lagi.



Toksin berbahaya
Jerawat turut menjadi tanda-tanda toksin dalam tubuh banyak


Macam Mana Nak Buang Toksin??


Definisi buang toksin atau lebih popular dengan sebutan detox sebenarnya amat berkait rapat dengan sistem pencernaan dan hati manusia. Kebanyakan daripada kita menganggap detox ini hanya melibatkan bahagian pencernaan, tetapi amat penting untuk kita mengetahui bahawa organ hati juga memainkan peranan penting dalam pembuangan toksin dari tubuh badan manusia, iaitu menerusi pembuangan air kencing.

Toksin terdapat hampir di semua organ manusia, di mana sebahagian besarnya terhasil apabila sisa makanan yang tidak dicerna sepenuhnya, pemakanan ubat-ubatan kimia, merokok, pengambilan minuman keras dan pemakanan yang tidak seimbang, tidak dapat dikeluarkan dari dalam tubuh. 

Justeru, sisa-sisa ini akan terkumpul di mana-mana bahagian dalam organ tubuh manusia.Sisa-sisa ini akan terkumpul untuk satu jangka masa dan menghasilkan toksin. Sepatutnya semua sisa-sisa ini dikeluarkan dengan cara semula jadi membabitkan dua organ utama utama iaitu hati dan usus.

Jadi kalau kita hendak pembersihan yang menyeluruh, dua organ tersebut perlu diberi perhatian kerana ia merupakan organ yang terlibat dalam pembersihan sisa toksin dari dalam badan, Antara kaedah penyingkiran toksin secara semula jadi ialah melalui perkumuhan seperti pembuangan air besar yang perlu berlaku sekurang-kurangnya sekali sehari bagi sistem pencernaan yang normal. 

Toksin mempengaruhi emosi.


Terdapat kajian yang menunjukkan bahawa jika seseorang mengalami toksin berlebihan dalam badan ia bukan hanya melibatkan fungsi anatomi tubuh tetapi emosi juga. Individu akan :

  • Kerap marah-marah
  • Emosional
  • Sering tidak tenang
  • Tidak boleh duduk diam, degil, tidak yakin dengan kebersihan dan kelam kabut sekiranya lymphatic system (sistem limfa) tidak berfungsi dengan baik.



Detoks singkirkan toksin
Toksin boleh disingkirkan dengan cara melakukan proses detoks.




Cara untuk detox ?

  • Melalui senaman, ia dapat meningkatkan kadar peredaran darah dan membuang toksin berlebihan melalui peluh.
  • Pengambilan air kosong yang banyak. Pastikan anda meminum air sekurang-kurangnya 3 liter air setiap hari.
  • Melalui cara berurut juga ia dapat membantu mengeluarkan toksin dari dalam badan. Sebab itu antara aktiviti kaum ibu semasa berpantang adalah berurut kerana ia membantu mengeluarkan angin dari dalam badan selain dapat melancarkan peredaran darah
  • Makanan untuk detoks seperti makanan yang tinggi kandungan fiber, jus lemon, bawang putih, yogurt, apple cider vinegar. 



Anda juga mungkin berminat dengan artikel ini :-

1. Pembedahan Pintasan Jantung "Bypass"

2. Herba Penawar Jantung

3. Pokok Epal Pun Mati Kalau Aliran Air Tersekat !

Monday, November 7, 2016

Betul ke kalau kurus ni takder Kolestrol ? Anda SALAH !!


Faez mengajak isterinya membuat pemeriksaan di karnival kesihatan yang diadakan di kawasan perumahan mereka. Pada mulanya, niat Faez untuk lakukan pemeriksaan kesihatan itu hanya sekadar suka-suka memandangkan pemeriksaan tersebut di lakukan secara percuma.

Tidak pernah terlintas dalam fikiran Faez untuk mempunyai tahap kolestrol yang tinggi di usia 29 tahun. Sebelum ini dia selalu beranggapan kolestrol dikaitkan dengan lemak dan berat badan yang berlebihan sedangkan dia termasuk dalam kategori seorang yang kurus.




Kolestrol Tinggi
Adakah orang kurus bebas kolestrol tinggi ??



Ternyata sangkaan Faez mengenai kolestrol adalah SALAH!!

Selesai pemeriksaan dilakukan, bacaan tahap kolestrol Faez mencapai 220mg/dL melebihi tahap bacaan normal iaitu 200mg/dL. Walau bagaimanapun, tahap bacaan gula Faez masih di tahap yang tidak membimbangkan.

Faez pun teringat peristiwa bulan lalu, dia pergi ke hospital kerana selsema yang agak teruk dan doktor mengesyorkan agar Faez melakukan pemeriksaan darah.

Selepas pemeriksaan itu, ternyata hasil ujian darah Faez menunjukkan Leukosite tinggi dan koletrol juga tinggi. Doktor memberikan ubat kolestrol dan ubat untuk selsema Faez. Namun, pada waktu itu Faez hanya selsema dan dia tidak ambil peduli perkaitan antara sakitnya ketika itu dengan melakukan pemeriksaan darah.




Pemeriksaan Tahap Kolestrol
Darah diambil untuk memeriksa tahap kolestrol dalam badan


Setelah menghabiskan ubat yang diberikan doktor, Faez tidak melakukan pemeriksaan kolestrol semula kerana menganggap semuanya telah baik kerana selsemanya juga telah sembuh. Semenjak dari peristiwa itu, Faez tidak pernah lagi membuat pemeriksaan tahap kolestrol dalam darahnya sehinggalah dia menghadiri karnival kesihatan ini.

Selesai membuat pemeriksaan tahap kolestrol, dia dan isterinya dijemput untuk menghadiri seminar mengenai cara menurunkan tahap kolestrol dalam badan. Faez kini tahu, bahawa kolestrol bukan hanya untuk mereka yang berbadan besar tetapi sebenarnya, sesiapa sahaja terdedah dengan kolestrol jika tidak menjaga gaya pemakanan dan gaya hidup mereka.




JOM SEMAK TAHAP KOLESTROL ANDA !!



Tinggi rendah paras kolesterol pada badan kita dipengaruhi oleh pelbagai faktor, antaranya cara pemakanan, gaya hidup, merokok, minuman keras, tekanan dan penyakit hati.

Pada kebiasaanya, sebelum melakukan pemeriksaan kolestrol, kita akan diarahkan untuk berpuasa terlebih dahulu, Ia bertujuan agar tidak berlaku kesalahan pengukuran akibat pengaruh dari lemak yang baru.





Punca Kolestrol Tinggi

Tidak semua kolestrol yang terdapat dalam tubuh adalah jahat



Kebiasaanya 3 bacaan asas akan diberikan oleh doktor iaitu bacaan paras kolesterol, bacaan ALT (liver function test) dan bacaan Triglyceride.

Profil lipoprotein ini merangkumi:


  • LDL (Low-density lipoprotein cholesterol) iaitu kolesterol tidak baik
  • HDL (High-density lipoprotein cholesterol,) adalah kolesterol baik 
  • Trigliserida (lemak yang dibawa dalam darah hasil makanan yang kita makan seperti   lebihan kalori, alkohol, gula akan ditukar kepada triglesirida dan disimpan di dalam tisu lemak di dalam badan) 




************

Tahap kolesterol keseluruhan

************

Kadar normal kolestrol
Jumlah Kolestrol secara keseluruhan


Jumlah kolesterol anda adalah gabungan LDL, HDL dan beberapa komponen lipid yang lain. Pakar perubatan mencadangkan paras selamat adalah di bawah 200 mg/dl.




**************

Tahap kolesterol LDL

**************

Kadar Kolestrol LDL
Kadar Kolestrol LDL 


LDL boleh terkumpul disepanjang dinding arteri dan meninggikan risiko penyakit jantung. Sebab itu LDL digelar sebagai kolesterol jahat. LDL rendah bermakna risiko penyakit jantung rendah.

Menurut pandangan pakar kesihatan, paras LDL untuk pesakit jantung atau penyakit salur darah harus berusaha untuk merendahkan paras LDL di bawah 70 mg/dl.

Untuk yang mengidap kencing manis pula atau penyakit yang berisiko kepada sakit jantung adalah merendahkan paras LDL di bawah 100 mg/dl.





Lakukan pemeriksaan tahap kolestrol
Keputusan Pemeriksaan Tahap Kolestrol 



***************

Tahap kolesterol HDL

***************

Kadar kolestrol HDL
Kadar Kolestrol HDL


HDL atau Kolesterol baik , lebih tinggi bacaan HDL akan mengurangkan risiko penyakit jantung. Ini kerana HDL adalah pelindung yang bertanggungjawab mengeluarkan kolesterol jahat dalam darah dan mengelakkan HDL terkumpul di arteri.



**************

Tahap Triglycerides 

**************

Kadar Triglycerides
Kadar Triglycerides


Trigliserida adalah bentuk kimia di mana lemak wujud di dalam makanan dan badan. Paras Trigliserida yang tinggi meninggikan risiko sakit arteri koronari . 



Tanda-tanda dan Gejala kolesterol Tinggi : 


Apabila kolesterol tidak dikawal, akhirnya dia akan menjadi plak di dinding arteri manusia . Jika tidak dirawat, mengancam nyawa masalah kesihatan yang boleh menjadi isu.

Berikut adakah tanda-tanda kolesterol tinggi jika tidak dirawat segera:

• Masalah Pernafasan 
• Sakit dada 
• Pening 
• Denyutan jantung yang tidak tetap 
• Loya dan muntah-muntah 
• Kebimbangan melampau 
• Heartburn atau ketidakhadaman yang kerap 
• Berpeluh dingin 





Bebas Kolestrol
Amalkan gaya hidup dan pemakanan yang sihat untuk bebas kolestrol tinggi








Anda juga mungkin berminat dengan artikel ini

1. Apa Salah Mencuba Daripada Menderita...

2. Herba Penawar Jantung Terbaik DiDunia

3. Apa Itu Kolesterol