Saturday, January 14, 2017

Tidur Lena? Banyak Kebaikan Yang Anda Tak Tahu!!

"Juhar, malam ni temankan aku stay up kat kafe, aku nak download movie baru tu la.." kata Amin kepada room matenya itu.

"Jam berapa Min? aku nak siapkan assignment Prof Jack ni." balas Juhar. 

"Tak pe, ko siapkan dulu kerja kau, dah siap nanti, kau bagi tahu aku..." kata Amin. 

Masa berlalu  dan tepat jam 11 malam Juhar selesai menyiapkan assignmentnya. Seperti yang dijanjikan Amin dan Juhar ke kafe untuk menggunakan wifi yang dibekalkan oleh pihak universiti.

"Amin, dah siap download tak? aku ngantuk da ni, lagipun esok kan ada kelas jam 8."

"Ya Allah, aku tak perasan dah jam 2 la Joe, tak pa la, kau naik dulu kejap lagi aku naik."

"Kau masih nak stay up ke? Kau biar betul Min? tak silap aku, seminggu ni tiap malam kau asyik tidur lepas Subuh. Kau tak penat ke?" Tanya Juhar sambil menggeleng kepala.

"Ala..relax la Joe, aku dah minum nescafe, tak dapat nak tidur la..esok lepas kelas aku tidur la.."

Juhar pun meninggalkan Amin bersendirian di kafe dan sempat mengingatkan Amin agar jangan berjaga sehingga pagi. Azan Subuh berkumandang, Juhar bangun untuk menunaikan solat subuh dan dia terkejut, katil Amin kosong menandakan Amin masih berada di kafe. 



Tak dapat fokus, tumpuan terganggu!!



Kesan kurang tidur
Sukar untuk menumpukan perhatian semasa di kelas atau tempat kerja


Selesai Juhar menunaikan solat Subuh, kelihatan Amin baru balik dari kafe. Selesai solat, mereka bersiap untuk menghadiri kuliah jam 8 pagi itu. Semasa di dalam kelas, Amin kelihatan tidak dapat menumpukan perhatiannya kerana berasa pening dan mengantuk. Amin hanya berharap kelas Prof Jack hari itu, habis dengan cepat supaya dia boleh balik ke bilik dan tidur. 

Selesai kelas pagi itu, Juhar hanya mampu menggeleng kepala melihat muka Amin yang kelihatan tidak bermaya. Juhar juga terpaksa menemani Amin balik ke bilik mereka kerana Amin mengadu bahawa kepalanya terasa sangat sakit. 

Amin sedar semua ini berlaku disebabkan sudah seminggu dia tidak cukup tidur kerana asyik berjaga di kafe. Sampai sahaja di bilik mereka, Amin pun tidur dan hanya terbangun ketika terdengar azan Asar berkumandang. Setelah mendapat tidur yang cukup, barulah Amin terasa sakit kepalanya hilang dan dia berasa sedikit bertenaga berbanding sebelumnya. 



Jika Tidur Cukup, Anda Dapat Elak... :- 


1. Lemah pemikiran


Tidur memainkan peranan yang penting dalam pemikiran dan pembelajaran. Kekurangan tidur menyukarkan proses kognitif dalam pelbagai cara. Salah satunya ia merosakkan perhatian, kepekaan, tumpuan, dan pemikiran. Ini menjadikan proses belajar bagi seorang pelajar menjadi kurang cekap.

2. Masalah kesihatan yang serius.


Menurut sesetengah anggaran, 90% orang akan mengalami Insomnia iaitu malasah kesukaran tidur. Kurang tidur dari 7 jam sehari boleh meningkatkan risiko serangan jantung sehingga 33% mengikut penyelidik dari Jepun. Dada akan terasa sakit apabila waktu malam, adalah antara tanda seseorang mengalami masalah jantung.


bahaya kurang tidur
Kurang tidur boleh membawa MAUT



Gangguan tidur dan kehilangan tidur yang kronik boleh meletakkan anda berisiko untuk terkena:-

  • Serangan jantung
  • Kegagalan jantung
  • Denyutan jantung tidak teratur
  • Tekanan darah tinggi
  • Strok 
  • Diabetes

3. Minat untuk melakukan hubungan intim hilang


Kekurangan tidur juga akan menyebabkan anda tidak dapat memberikan kepuasan serta tiada keinginan untuk ‘bersama’. Untuk menceriakan kehidupan suami isteri, tuntutan dalam memberikan kepuasan dalam hubungan intim adalah penting agar pasangan anda dapat menikmati bahtera perkahwinan. Selain itu juga, ia akan menggangu pernafasan anda ketika tidur seperti berdengkur dan kesannya pasangan anda akan terganggu semasa tidur.

4. Tekanan atau stres


Akibat kekurangan tidur, anda akan rasa lebih tertekan kerana tidak dapat berfikir dengan baik serta tidak fokus dalam sesuatu hal. Ini memberikan kesan yang buruk semasa membuat persiapan perkahwinan. Wajah anda juga akan menggambarkan kesangsian serta kecelaruan di dalam kotak fikiran.

5. Berat badan bertambah


Tidur kurang menggemukkan
Kurang tidur juga boleh menyumbang kepada penambahan berat badan 


Akibat daripada kekurangan tidur, anda akan lebih mudah berasa lapar dan berselera. Oleh itu, ia akan meningkatkan selera makan yang tinggi sekali gus berat badan anda akan naik lebih cepat. Maka dengan itu, untuk kekal cantik dan sihat, anda perlulah menjaga waktu rehat dan tidur yang mencukupi.

6. Tiada seri wajah


Apabila tidur tidak cukup, bagi mereka yang akan berkahwin anda akan menyebabkan mekap serta seri pada wajah tidak naik. Selain itu juga, wajah anda akan mempamerkan rasa kurang selesa serta tidak bermaya.

 Penjagaan tidur yang bagus adalah tidur selama 7 atau 8 jam sehari. Sekali gus anda akan merasakan perbezaanya. Kulit nampak lebih bermaya dan anda kekal cergas di hari bahagia.



Kepentingan tidur yang cukup
Kurang waktu tidur akan menghilangkan seri muka & percepatkan proses penuaan.


7. Penuaan lebih cepat berlaku.


Sel-sel ini biasanya bergerak ketika kita sedang berehat. Oleh itu, waktu tidur adalah waktu yang sebaik-baiknya untuk sel-sel dalam badan kita bekerja. Tanpa rehat dan tidur yang cukup, proses sel-sel ini menjadi terbantut. Disebabkan itu, mereka yang menghadapi masalah insomnia biasanya mempunyai gelung hitam di bawah mata, yang lebih kenali sebagai "eye bag".

Keadaan ini akan menyebabkan seseorang lebih mudah kelihatan kedutan di bawah mata dan kulit juga akan lebih kusam berbanding dengan mereka yang cukup rehat. Pendek kata, proses penuaan akan lebih cepat berlaku dalam kalangan mereka yang tidak cukup tidur.


8. Gangguan Kesuburan untuk Wanita


Wanita yang memiliki pola tidur yang buruk atau sering kurang tidur bisa terkena gangguan kesuburan yang parah. Kondisi ini disebabkan karena tidur bisa mendukung produksi hormon reproduksi sehingga
bisa meningkatkan kesempatan kehamilan yang tinggi. Namun wanita yang selalu kurang tidur bisa mengalami gangguan kesuburan dan sering ditandai dengan menstruasi yang tidak teratur,
gelisah, dan sering emosi

9. Risiko Kerosakan Tulang

Masalah kepadatan tulang juga boleh terjadi pada mereka yang memiliki kebiasaan kurang tidur. Keadaan ini bahkan sudah dibuktikan dalam sebuah kajian yang dilakukan pada tahun 2012.

Mineral dan sum-sum tulang belakang mengalami penurunan drastik ketika tubuh tidak boleh tidur dalam jumlah yang secukupnya. Hal ini akan menyebabkan risiko penyakit Osteoporosis. Bagi wanita ia agak berisiko kerana kepadatan tulang akan terus menurun setelah masuk ke tahap Menopause.



Tidur Berkualiti
Dapatkan tidur yang cukup untuk menjalani hari esok



Tips untuk dapatkan tidur yang berkualiti.


1. Buat jadual  tidur & bangun pada jam yang ditetapkan. Setelah terbiasa, badan akan automatik terbiasa dengan waktu yang ditetapkan.

2. Sediakan ruang tidur yang selesa dan nyaman. Boleh gunakan bantuan seperti pewangi bilik, dan tilam yang lembut.

3. Hindari alkohol & kafein. Hal ini kerana, ia boleh menyukarkan anda untuk tidur.

4. Lakukan senaman ringan sebelum tidur.

5. Elakkan tidur dengan jangka masa yang panjang di siang hari.

6. Elakkan melihat gadjet semasa hendak tidur. Hal ini kerana boleh mengganggu keinginan anda untuk tidur.



Tidur yang cukup
Jumlah jam tidur yang cukup mengikut peringkat umur.



PERHATIAN!!!

- Anda kerap MIGRAIN? SAKIT KEPALA? sampaikan rasa susah nak tidur?? Klik DI SINI untuk langkah MELEGAkan rasa sakit kepala anda.

- Dada rasa sakit ketika tidur? Rasa lenguh badan? Klik DI SINI untuk redakan masalah anda.




p/s : Pastikan anda mendapat tidur yang secukupnya untuk memudahkan anda menjalani aktiviti hari-hari yang seterusnya. Elakkan juga pengambilan sebarang pil untuk memudahkan anda tidur kecuali setelah mendapat saranan daripada doktor.







Anda mungkin berminat dengan artikel ini :-

1. Kurus Bebas Kolestrol Tinggi?? Anda Salah!!!

2. Tasly Dong Chong Cao – Penguat Sistem Imunisasi

3. Wanita!!!!!!....Awas!!!...Serangan Jantung!!!

Post a Comment