Wednesday, November 15, 2017

KENAPA STRESS TIDAK BAIK UNTUK KESIHATAN?


Keburukan Stres
Terdapat banyak perkara yang boleh membuatkan seseorang menjadi stres.

Situasi 1 

"Rahmat, kenapa prestasi kerja awak semakin menurun? Semalam client call dan mengadu kat saya, kata awak tak hantar lagi quotation yang mereka minta. Kalau kerja senang macam ni awak tak boleh buat, baik awak tulis surat resign, serahkan kat saya! Saya tak nak disebabkan awak seorang, reputasi syarikat jatuh!!"

Situasi 2 

"Fit, kau dah siap tak assgment Prof Roslee yang dia bagi minggu lalu? Semalam Syahrul call aku, dia cakap Prof dah awalkan due date untuk assignment tu. Prof nak kita submit kerja tu esok pagi, jam 9 kat bilik dia. 

Aku rasa nak nangis weehh, aku tak siap lagi ni, bahan rujukan pun aku tak jumpa!! Apasal la Prof tiba-tiba ubah tarikh submit ni, kan dah elok-elok dia kata submit next week hari tu!! Aku bengang weeii"


Situasi 3 

"Adan!! kenapa rumah bersepah ni? Mak kan dah pesan, jangan sepahkan permainan kamu!! Bila dah tak nak main, permainan tu semua kemas!! Mak, dah la penat, baru balik kerja, nak kena masak lagi, kamu pula sepahkan rumah. Mak nak kamu kemas kan barang permainan kamu sekarang juga!!"



********



Situasi-situasi seperti di atas mesti akan menguji kesabaran kita kan?  Ada ker yang tak stress bila dalam situasi ini? Mesti ramai yang stress, marah & mengeluh kan?? 

Rasanya tidak salah kalau dikatakan stress adalah keadaan jiwa yang paling popular abad ini. Betul tak? Dengar macam lawak, tapi cuba anda ingat semula berapa ramai orang yang anda jumpa dan katakan  mereka sedang stress? Atau mungkin anda sendiri sedang mengalaminya?

Walaupun stress tu bukan suatu penyakit, tapi ia banyak kesan negatif sekiranya tidak dikawal dengan bijak. Dan jika itu berlaku, sedarlah bahawa anda telah membuka "pintu" dengan pelbagai jenis masalah kesihatan.



16 FAKTA TENTANG STRESS!



1. Ketika stress, pupil mata seseorang akan membesar. Ini kerana tubuh mendapatkan signal tentang apa yang terjadi dan memberikan reaksi seperti itu.




Bahaya Stress
Rambut gugut disebabkan stress



2. Stress juga boleh menyebabkan rambut gugur. Rambut yang gugur kerana stress boleh dibahagikan kepada 3 bahagian, iaitu :

  • Alopecia areata: Rambut  gugur disebabkan oleh sel-sel darah putih menyerang folikel rambut, ia selalunya disebabkan oleh stress berat. 
  • Trikotilomania: Dorongan yang sangat kuat untuk mencabuti rambut dari kulit kepala. Gangguan ini turut disebut 'kelainan mencabut rambut'.

    Penyebabnya, penderita menghadapi emosional tinggi untuk mencabut rambut mereka, sehingga keadaan ini boleh menyakitkan penderita. 
  • Telogen Effluvium: Merupakan jenis rambut gugur yang mengakibatkan botak sementara yang terjadi secara mendadak, penyebab paling umum adalah stress dan usai pemulihan dari sakit.

    Jumlah rambut gugur ini boleh boleh dikatakan segenggam ketika menyisir menggunakan tangan dengan tarikan perlahan. Jenis keguguran rambut ini menyebabkan penipisan secara menyeluruh dan kelihatan seolah-olah botak.

3. Stres juga akan mempengaruhi kesihatan kulit dan mampu membuat anda kelihatan lebih tua daripada usia sebenar. Satu penelitian pernah dilakukan dan ia menunjukkan bahawa stres dapat menurunkan kesihatan kulit.

4. Ketawa mampu mengurangkan tingkat hormon stres iaitu Adrenaline dan Cortisol. Jadi semasa ketawa, sebenarnya anda juga sedang menurunkan tingkat stres dalam tubuh. Ketawa juga boleh membantu meningkatkan kesihatan anda dengan meningkatkan hormon lain dalam tubuh.

5. Stres sebenarnya dapat mempengaruhi jerawat anda. Jerawat memang muncul akibat kotoran yang terperangkap dalam pori-pori kulit. Namun stres juga mampu mempengaruhi jerawat. Hal ini kerana, stres akan menyebabkan peradangan yang meningkatkan produksi sebum dan mempengaruhi jerawat di wajah anda.



Hindari Stres
Awas!! Stres "Silent Killer"


6. Stres juga dikenali dengan gelaran 'silent killer' atau pembunuh senyap. Banyak orang yang terkena stres namun mereka tidak menyedari bahawa stres  akan mengundang penyakit berbahaya seperti tekanan darah tinggi, penyakit jantung, dan diabetes.

7. Dipercayai juga bahawa stres boleh membuatkan darah menjadi kental. Ini adalah berita buruk untuk tubuh kita kerana ia boleh menyebabkan pembekuan darah dan penyumbatan pembuluh darah.

8. Stres juga akan mempengaruhi tingkat gula dalam darah kerana ia akan menyebabkan gula darah naik dan menyebabkan mood yang tidak menentu dan rasa lemah pada tubuh. 

9. Stres mempengaruhi aliran darah dalam tubuh. Ketika seseorang merasa stres, mereka akan mengalami sakit kepala. Salah satunya adalah sakit kepala yang seperti dicucuk-cucuk akibat daripada stres yang teruk. Ia terjadi kerana aliran darah ke otak terganggu dan menyebabkan kepala sakit. 

10. Stres yang teruk akan menyebabkan masalah seperti Insomnia dan Apnea tidur (gangguan pernafasan semasa tidur). Jika anda mengalaminya, sebaiknya anda mula mengawal stres dalam diri anda.

11. Stres juga mempengaruhi ghairah seksual pada seseorang. Saat mengalami stres, seseorang tidak akan memiliki ghairah seks dan libido.

12. Wang punca utama stres. Pada 2009, satu soal selidik telah dilakukan oleh CNN dan berjaya menunjukkan bahwa alasan utama stres di sebagian besar negara adalah kewangan. Malaysia, Tiongkok, Singapura, dan Amerika Syarikat merupakan negara yang paling stres tentang kewangan. 

13. Lelaki lebih terdedah dengan stres. Wanita umumnya lebih baik dalam menangani situasi emosional dan stres. Sementara, lelaki lebih terdedah untuk mengalami gangguan kesihatan akibat terlalu banyak stres. Gangguan yang berhubungan dengan stres adalah hipertensi, perilaku agresif, pengambilan ubat-ubatan dan alkohol.

14. Menurut sebuah kajian yang dilakukan laman web pencarian kerja CareerCast, pekerjaan paling stres pada 2014 adalah anggota tentera, bomba, juruterbang, dan penyelaras majlis. Kemudian, pekerjaan paling stres 2015 adalah audiologi, penata rambut, perhiasan, profesor universiti, dan tukang jahit.




Bahaya Stress
Stress boleh menyebabkan kelahiran bayi pra-matang.


15. Stres meningkatkan kemungkinan kelahiran bayi pra-matang. Beberapa data hasil penyelidikan menunjukkan bahawa pencetus stres kronik pada ibu hamil yang tidak diiringi dengan kemampuan mengawal stres yang baik boleh menyebabkan kelahiran bayi dengan berat badan yang rendah atau lahir secara pra matang. 

Hal ini disebabkan menurunnya aliran darah ke rahim yang dapat secara signifikan mempengaruhi pertumbuhan janin. Stres juga dapat mempengaruhi plasenta ibu hamil. Ketika ibu hamil mengalami stres, terutama pada trimester pertama, plasenta meningkatkan penghasilan hormon pelepas kortikotropin (CRH). 

Hormon ini sebenarnya berperanan untuk mengatur waktu kehamilan. Ketika stres, kadar hormon tersebut menjadi lebih tinggi daripada yang sepatutnya dan secara tidak langsung ia akan mempercepat durasi kehamilan, sehingga bayi terdedah dengan risiko lahir secara pra matang.

16. Stres mencetuskan perubahan susunan neurokimia tubuh. Sebanyak 30% dari masalah ketidaksuburan adalah disebabkan stres. Bagi seseorang wanita, stres akan mempengaruhi pematangan dan pelepasan sel telur. 

Hal ini dapat menyebabkan kejang pada saluran tube dan rahim sehingga mempengaruhi implantasi. Manakala bagi seorang lelaki, stres berlebihan akan mempengaruhi jumlah sperma mereka.




AYUH!! BEBASKAN DIRI DARI STRES!!



1. Hirup Udara Segar, dan Lihat Pemandangan

Cara Atasi Stress
Matahari pagi mampu meningkatkan Vitamin D di dalam badan. 



Ketika stres, langkah pertama yang perlu dilakukan adalah meninggalkan ruangan anda dan melepaskan kepenatan sejenak untuk mencari udara segar seketika. Cara ini mampu menenangkan diri kita dari tekanan yang mampu menganggu kestabilan mental dan jiwa. 

Carilah tempat yang mempunyai udara segar dan memiliki pemandangan indah. Jika beban permasalahan masih mendera maka sebaiknya kita berjalan-jalan pada waktu pagi di tempat yang sejuk dan memiliki pemandangan indah terutamanya tempat yang mempunyai sinar matahari pagi.

Menurut penelitian ternyata bahawa ketika tubuh terkena matahari pagi ia akan meningkatkan vitamin D di dalam badan, yang akan membantu untuk meningkatkan penghasilan hormon Serotonin. Hormon ini turut dikenal sebagai hormon “bahagia“, dengan demikian kita akan merasa lebih gembira.

2. Manjakan diri Dengan Mandi atau Berendam


Sudah sekian lama di yakini bahawa air mempunyai kesan yang sangat baik untuk menenangkan diri dan fikiran. Ketika seseorang berada dalam air, fikiran akan merasa tenang dan tubuh juga akan berasa sangat nyaman. 

Hal ini tentunya tak terlepas dari stimulus suasana mengingatkan tubuh dan fikiran pada keadaan kita semasa berada di dalam rahim dimana kita merasa sangat tenang dan disayangi. Selain itu kesan air itu mampu memberikan ketenangan pada tubuh. 

Ia boleh dilakukan dengan cara mandi atau berendam di tab mandi ataupun mandi dengan air suam dan siram tubuh secara perlahan-lahan sambil  menikmati setiap basuhan air di tubuh anda. Rasa nyaman tersebut boleh membuatkan anda terlupa dari  kepenatan dan masalah anda.

3. Bersenam


“Di dalam tubuh yang sihat terdapat jiwa yang kuat”, mungkin peribahasa ini sangat sesuai sebagai kiasan. Senaman bukan sahaja baik untuk kesihatan tubuh tetapi sangat baik untuk kesihatan jiwa.
Ketika anda dilanda stres maka bersenaman merupakan salah satu kegiatan yang sangat digalakkan untuk anda lakukan.

Ketika bersenam tubuh kita akan meningkatkan produksi hormon Endorphin, iaitu hormon yang mampu memberi ketenangan pada fikiran kita. Oleh itu, adalah lebih baik sekiranya anda memperuntukkan masa untuk melakukan aktiviti sukan yang anda gemari.

4. Tenangkan Diri dan Bayangkan Tempat yang Indah dan Nyaman


Jika sedang stres tetapi tidak dapat meninggalkan ruangan kerja untuk seketika bagi menghirup udara segar, cuba untuk menenangkan diri dengan  cara membayangkan pemandangan yang nyaman seperti pemandangan pantai, langit biru, gunung, bukit,  atau suasana yang kita suka. 

Cara mengatasi stres menggunakan cara ini memang cukup sederhana namun memiliki kesan yang cukup baik agar fikiran tidak terlalu tegang.

5. Meditasi atau Yoga



Cara Mengatasi Stres
Yoga dapat mengatasi stres


Meditasi atau yoga sudah lama dikenali sebagai aktiviti yang sangat baik dalam mengawal emosi dan fikiran. Banyak pakar yang mengakui bahawa kesan dari meditasi dan yoga sangat baik bagi 
menenangkan jiwa seseorang.

Bahkan menurut hasil penelitian, melakukan meditasi selama 15 minit sudah bersamaan dengan kesegaran tubuh badan ketika melakukan senaman selama sejam.

Apabila stres yang menerpa anda dirasa semakin berat maka adalah lebih baik untuk melakukan meditasi secara rutin. Sama seperti yoga, mengatasi stres dengan yoga cukup dilakukan selama 5 minit saja  dengan teknik membuka diri dan melepaskan beban di bahu, dada, dan fikiran.

6. Meluah Dengan Teman, Sahabat, atau Keluarga


Stres biasanya disebabkan oleh fikiran yang terbeban dengan masalah yang dihadapi. Semakin besar beban masalah yang ditanggung oleh seseorang maka kecenderungan untuk stres akan meningkat. 
Maka dengan bercerita atau meluahkan dengan sesorang adalah cara yang paling berkesan dalam mengatasi stres. 

Bahkan menurut penelitian orang yang tertutup memiliki kecenderungan lebih besar untuk mudah mengalami stres dari orang yang membuka diri dan sering berbicara dan berkongsi masalah dengan orang lain. Selain itu, berkongsi masalah mungkin akan memberikan idea  kepada anda untuk menyelesaikan permasalahan tersebut. 


7. Berhubungan Intim dengan Pasangan


Tips terakhir untuk mengatasi stres ini hanya disyorkan bagi mereka yang sudah berumah tangga. Cara ini merupakan cara unik namun terbukti mampu mengurangkan kadar stres seseorang iaitu dengan berhubungan dengan pasangan iaitu suami atau isteri masing-masing.

Mendatangi pasangan saat stres boleh dilakukan dengan berkongsi cerita dan ditutup dengan hubungan mesra. Sudah bukan rahsia lagi bahawa perasaan yang menyenangkan merupakan lawan kepada stres. Bukan itu saja, hubungan intim juga mampu meredakan kemarahan seseorang.





Anda juga mungkin berminat dengan artikel ini :-

1.  Rokok vs Jantung !!

2. Apa Salah Mencuba Daripada Menderita...

3. "Kewangan" punca Wanita Sakit Jantung !


Monday, November 6, 2017

Apa itu Darah Tinggi/ Hipertensi?


KENALI DARAH TINGGI


Darah tinggi bermaksud apabila bacaan tekanan darah menunjukkan bacaan sistolik 140 mm/Hg atau lebih dan atau diastolik 90 mm/Hg atau lebih dan turut dibantu dengan pengambilan ubat darah tinggi.


Masalah TEKANAN DARAH TINGGI sebenarnya berpunca daripada makanan yang telah dimakan sejak bertahun-tahun lamanya & bukan disebabkan oleh makanan yang anda makan semalam.


Tekanan darah tinggi bukanlah satu penyakit, cuma ia merupakan satu simptom atau tanda bahawa keadaan dalaman badan anda sudah semakin tercemar dengan pelbagai bahan yang terkandung dalam makanan zaman moden ini.

Disebabkan oleh pembentukan endapan lemak, kolesterol dan substansi lain dikenali sebagai plak yang mengeras di dinding arteri selama bertahun-tahun.



Faktor risiko Darah Tinggi

1. Berat badan berlebihan / Obesiti
2. umur semakin meningkat
3. Merokok
4. Tidak bersenam
5. Stress atau tekanan
6. Pengambilan garam yang berlebihan
7. Sejarah keluarga
8. Tahap kolestrol yang tinggi


Komplikasi dari Darah Tinggi


Tekanan darah yang tinggi dapat mengakibatkan bebanan kepada organ lain dan boleh menyebabkan kerosakan. Antara kesan dari tekanan darah tinggi ini adalah :-

1. Jantung 

- Penyakit jantung koronari
- Kegagalan jantung kongestif
- Hypertrophy Ventricular Left


2. Otak

- Strok/ Angin Ahmar

Kesan darah tinggi
Darah tinggi menyebabkan risiko Strok/Angin Ahmar

3. Buah Pinggang

- Kegagalan fungsi buah pinggang


4. Mata

- Perdarahan dan kerosakan kepada kawasan yang sensitif dalam mata
- Keadaan yang dikenali sebagai Hypertensive Retinopathy


JENIS HYPERTENSI/ DARAH TINGGI


Hypertensi/Tekanan Darah Tinggi Peringkat 1

  • Rawatan tanpa ubatan adalah rawatan utama
  • Jalani cara hidup yang sihat
  • Mengamalkan pemakanan yang sihat
  • Mengurangkan pengambilan garam
  • Kurangkan berat badan jika berlebihan
  • Kurangkan stres
  • Berhenti merokok
  • Dapatkan keterangan lanjut berkaitan Hypertension/Tekanan darah tinggi
  • Periksa semula tekanan darah anda untuk mengesahkan tiada Hypertension/Tekanan Darah Tinggi
  • Jika anda disahkan mengidap Hypertension/Darah Tinggi, sila ikut nasihat yang diarahkan

Hypertensi/Tekanan Darah Tinggi Peringkat 2

  • Gabungan rawatan tanpa ubatan beserta pemberian ubatan diperlukan bagi merawat Hypertension/Tekanan Darah Tinggi Peringkat 2
  • Amalkan gaya hidup sihat
  • Berhenti merokok
  • Mematuhi pengambilan ubat dan rawatan susulan
  • Dapatkan keterangan lanjut berkaitan Hypertesion/Tekanan darah tinggi

Hypertensi/Tekanan Darah Tinggi Peringkat 3
  • Rawatan dengan pengambilan ubat-ubatan atas nasihat doktor
  • Kurangkan pengambilan garam dan kolesterol dalam makanan
  • Dapatkan keterangan lanjut dari doktor
  • Hypertension sistolik sahaja
  • Rawatan dengan pemberian ubatan jika BP ≥ 160/100

Cara menurunkan & mengawal darah tinggi


Kesan darah tinggi
Amalkan gaya hidup sihat untuk dapatkan tekanan darah normal


1. Amalkan cara hidup sihat dengan cara bersenam & konsisten sekurang-kurangnya 3 kali seminggu
2. Amalkan pemakanan yang seimbang dengan kurangkan pengambilan gula, lemak & garam.

 3. Hipertensi perlu dikawal dengan sebaiknya kerana ia turut menyumbang ke arah diabetes.
4. Makan ubat darah tinggi mengikut nasihat doktor.
5. Dapatkan berat badan yang ideal
6. Berhenti merokok
7. Kurangkan stress



Kenapa perlu check tekanan darah? 




Pengidap Hypertension/Tekanan Darah Tinggi berisiko tinggi untuk mendapat penyakit jantung. Tekanan darah yang terkawal dapat mengurangkan kedatangan pesakit ke klinik pesakit luar, kemasukkan ke hospital dan kematian akibat strok (angin ahmar) dan penyakit jantung.

Oleh itu, penghidap hypertensi/ tekanan darah tinggi perlu mengukur tahap tekanan darah mereka secara berkala agar mereka dapat mengelak risiko untuk mendapat tekanan jantung.


Jaga kesihatan anda dan mulakan gaya hidup sihat. Ingat, mencegah adalah lebih  baik daripada merawat. 




Anda mungkin berminat dengan artikel ini:-


1APA ITU SERANGAN JANTUNG?

2. Inilah Penyebab Sakit Kepala Anda & Cara Atasinya!

3. Tekanan Darah Rendah atau Hipotensi.

Saturday, October 28, 2017

APA ITU SERANGAN JANTUNG?

Elak serangan jantung
Jaga kesihatan jantung anda 



JANTUNG NORMAL



Tahukah anda bahawa saiz jantung adalah sebesar penumbuk kita sendiri dan ia merupakan otot yang paling kuat dalam tubuh? Jantung juga merupakan organ terpenting dalam tubuh kita kerana ia berfungsi untuk mengepam darah ke seluruh tubuh kita.

Secara normal, jantung kita akan berdegup kira-kira 70 kali seminit dalam keadaan berehat. Kadar degupan jantung akan bertambah apabila kita bergerak aktif ataupun dalam emosi yang agak kuat seperti marah, dalam ketakutan & sedang berlari.


SERANGAN JANTUNG

Serangan jantung akan terjadi sekiranya jantung tidak mendapat bekalan darah yang mengangkut oksigen secukupnya. Sebenarnya, jantung kita juga memerlukan oksigen & nutrien dan ia akan diperolehi melalui saluran darah yang disebut sebagai arteri koronari.

Maka, sekiranya aliran darah ke jantung terputus, kekurangan bekalan oksigen boleh menyebabkan kerosakan pada otot jantung. Apabila berlaku sumbatan secara tiba-tiba pada arteri ia dikategorikan sebagai serangan jantung.

Namun, sekiranya sumbatan tersebut hanya sebahagian dan aliran darah ke jantung berkurangan, seterusnya menimbulkan rasa sakit dada ia dikenali sebagai Angina.

Keadaan Angina ini tidak akan menyebabkan kerosakan kepada otot jantung. Namun, harus diingat bahawa ia merupakan amaran awal badan kepada kita bahawa keadaan ini boleh membawa kepada serangan jantung yang besar.


PENYEBAB SERANGAN JANTUNG



Penyebab UTAMA berlakunya serangan jantung adalah disebabkan oleh berlakunya sumbatan yang telah menghalang darah daripada mengalir ke jantung.


Apakah yang menyebabkan berlakunya sumbatan?



Aterosklerosis atau pengerasan arteri.


Alasan utamanya adalah berlaku pembentukan lemak pada dinding dalaman salur darah yang membekalkan jantung. Sumbatan ini akan menyebabkan saluran darah menjadi lebih sempit dan kurang fleksibel. Keadaan ini dikenali sebagai Aterosklerosis atau pengerasan arteri.

Pembuluh darah kemudian lebih cenderung untuk disekat oleh pembekuan darah. Apabila itu berlaku, saluran darah tidak dapat membekalkan darah ke jantung, lalu otot jantung akan menjadi rosak. Oleh itu, sangat penting untuk kita menjaga jantung kita sebaiknya. Jika anda tidak, anda meletakkan diri anda berisiko penyakit kardiovaskular (CVD).

Walau bagaimanapun, berita baiknya ialah 80% serangan jantung awal dapat dicegah. Diet yang sihat, aktiviti fizikal biasa, dan tidak menggunakan produk tembakau adalah kunci pencegahan. Memeriksa dan mengawal faktor risiko penyakit jantung dan strok seperti tekanan darah tinggi, kolesterol tinggi dan gula darah tinggi atau diabetes juga sangat penting.


Bagaimana Mencegah Serangan Jantung??


  • Mengamalkan cara pemakanan yang sihat & seimbang.

Mencegah Serangan Jantung
Piramid Makanan : Panduan makan cara sihat


Pemakanan seimbang adalah penting untuk jantung dan sistem peredaran yang sihat. Perbanyakkan pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran, biji-bijian, daging tanpa lemak, ikan dan kurangkan pengambilan garam, gula dan pengambilan lemak. Alkohol juga harus digunakan secara sederhana.

  • Lakukan Aktiviti Fizikal.

Sekurang-kurangnya 30 minit aktiviti fizikal biasa setiap hari membantu mengekalkan kecergasan kardiovaskular; Sekurang-kurangnya 60 minit pada kebanyakan hari dalam seminggu membantu mengekalkan berat badan yang sihat.


  • Jauhi Rokok!
Elak serangan jantung
Jauhi rokok untuk jantung yang sihat



Tembakau dalam setiap bentuk sebenarnya sangat berbahaya kepada kesihatan, tidak kiralah sama ada rokok, paip, ataupun tembakau yang dapat dikunyah. Pendedahan kepada asap tembakau terpakai juga berbahaya.

Risiko untuk mendapat serangan jantung akan mula jatuh selepas seseorang berhenti menggunakan produk tembakau. Risiko mendapat serangan jantung juga boleh turun sebanyak setengah selepas 1 tahun meninggalkan rokok.


  • Dapatkan khidmat nasihat & kaunseling


Aspek penting untuk mencegah serangan jantung adalah dengan menyediakan rawatan dan kaunseling kepada individu yang berisiko tinggi (mereka yang mempunyai risiko kardiovaskular 10 tahun sama atau lebih dari 30%) dan mengurangkan risiko kardiovaskular mereka.

  • Pemeriksaan Tekanan Darah

Punca serangan jantung
Pastikan anda lakukan pemeriksaan tekanan darah secara berkala


 Tekanan darah tinggi biasanya tidak mempunyai gejala, tetapi merupakan salah satu punca penyebab serangan jantung secara tiba-tiba. Sekiranya ia tinggi, anda perlu mengubah gaya hidup anda dengan cara mengamalkan diet yang sihat dengan kurangkan pengambilan garam dan meningkatkan aktiviti fizikal. Dan bagi sesetengah individu mereka mungkin memerlukan ubat untuk mengawal tekanan darah mereka.


  • Pemeriksaan kadar kolestrol


Meningkatkan kolesterol darah dan lipid darah yang tidak normal meningkatkan risiko serangan jantung. Kolesterol darah perlu dikawal melalui diet yang sihat dan, jika perlu, dengan ubat-ubatan yang sesuai.


  • Pemeriksaan gula dalam darah 

Punca serangan jantung
Diabetes meningkatkan risiko serangan jantung

 Gula darah meningkat (diabetes) meningkatkan risiko serangan jantung. Jika anda menghidap diabetes, sangat penting untuk mengawal tekanan darah dan gula darah anda untuk mengurangkan risiko serangan jantung.

Kesimpulannya, kita semua wajib menjaga kesihatan tubuh badan terutamanya jantung kita. Ingat, jantung kita tiada penggantinya. Oleh itu, mencegah adalah lebih baik dari merawat.





Anda juga mungkin berminat dengan artikel ini :-

1. Jantung Tiba-tiba Berdebar Laju atau Terlalu Perlahan? JANGAN Pernah Abaikannya!

2. Tanda-Tanda Sakit Jantung! Tua atau Muda Wajib Tahu.

3. "Inilah 6 gejala sakit jantung wanita wajib tahu"

Saturday, October 21, 2017

Inilah Penyebab Sakit Kepala Anda & Cara Atasinya!



punca sakit kepala
Kenapa sakit kepala itu terjadi?


TEKANAN & SAKIT KEPALA


Petang itu Munirah sibuk menyiapkan assignmet yang diberikan oleh pensyarahnya, tiba-tiba rasa sakit kepalanya datang menyerang lagi. Entah kenapa, sejak beberapa hari yang lalu, Munirah sering mengalami sakit kepala.

Sebelum ini, dia fikir sakit kepalanya disebabkan kurang tidur namun, apabila semakin teruk, Munirah membuat keputusan untuk berjumpa dengan doktor di Pusat Kesihatan yang disediakan oleh pihak Universiti.


Ketika berjumpa doktor, Munirah menceritakan simptom-simptom yang dihadapinya sejak beberapa hari yang lalu kepada doktor wanita dihadapannya itu. Doktor yang mendengar penerangan itu memberitahu bahawa Munirah mungkin berhadapan dengan masalah migrain. Doktor menyarankan agar Munirah berehat & berikan surat MC agar Munirah dapat berehat secukupnya.



INILAH PUNCA SAKIT KEPALA BERLAKU.


Terdapat banyak sebab kenapa sakit kepala itu terjadi. Antaranya adalah:-

1. Migrain

Migrain atau sakit kepala sebelah, biasanya muncul dengan gejala sakit kepala berdenyut-denyut hanya pada bahagian satu sisi kepala saja. Beberapa ilmuwan mengatakan, sakit kepala jenis ini adalah disebabkan masalah pembuluh darah dan masalah sistem saraf pusat (otak).

Migrain juga merupakan sakit kepala yang tenat dan berkemungkinan boleh berpanjangan dari 6 hingga 24 jam. Setiap orang mungkin berhadapan dengan gejala migrain yang berbeza. Misalnya, sakit kepala hingga hilang selera makan, mual, muntah dan sakit kepala seperti dicucuk & pancaran petir. 



Migrain biasanya didapati dalam kalangan 5% populasi. Kebanyakan pesakit mendapat serangan pertama mereka sebelum berumur 30 tahun. Sakit kepala ini biasanya berlaku pada sebelah kepala tetapi kerap kali menyeluruh, dan berlaku kurang dari sekali dalam sebulan.
sakit kepala
Jenis-jenis sakit kepala.

2. Sinusitis

Selain daripada migrain, masih ada penyebab lain mengapa sakit kepala sebelah kiri boleh terjadi dan salah satunya adalah SInusitis. Penyakit Sinusitis ini sering dianggap sebagai penyakit migrain, mungkin kerana gejala yang sama.

Penyakit Sinusitis boleh berlaku kala lapisan sinus pada kawasan kepala itu diserang jangkitan seperti mengalami alahan atau keradangan. Penyebab lain adalah kerana tegang/ tertekan yang disebabkan oleh beberapa faktor seperti kurang tidur, stress, lambat makan,  postur badan kurang baik, khususnya, mereka yang sering bekerja terlalu lama.


3. Sakit kepala tegang

Sakit kepala disebabkan tension (tegang) merupakan jenis sakit kepala paling banyak dihadapi oleh masyarakat kita. Munculnya sakit kepala jenis ini dapat dilihat dengan gejala rasa sakit kepala sehingga turut dirasa pada bahagian kepala, leher, dan belakang mata. 


punca sakit kepala
Jenis sakit kepala paling banyak dihadapi oleh masyarakat.

Terdapat juga individu yang menggambarkan sakit kepala jenis tension ini seperti ada seutas tali yang mengikat sekeliling kepala dengan sangat ketat.

Sakit kepala yang disebabkan  tension ini terjadi akibat tekanan pada bahagian otot leher dan kepala. Bagi mereka yang asyik tertumpu dengan komputer, memandu terlalu lama dan  membaca terlalu lama sangat berisiko untuk mendapat sakit kepala yang disebabkan oleh stress.  

4. Kanser

Sakit kepala juga boleh dikaitkan dengan serangan penyakit kanser otak. Seperti yang diketahui bahawa struktur tengkorak kepala itu padat, ruang untuk perkembangan adalah sempit. 

Maka, apabila kanser membesar, bahagian kepala akan menjadi lebih sempit dan akan terus memenuhi ruangan. Hal inilah yang akan menyebabkan terjadinya sakit kepala khususnya pada sebelah kiri kerana tekanan pembesaran kanser tersebut.

Oleh itu, sakit kepala hanya satu sisi sahaja tidak boleh dipandang remeh. Anda dinasihati agar mendapatkan pemeriksaan doktor untuk memastikan sakit kepala tersebut bukan disebabkan kanser. Ini adalah jalan yang terbaik kerana, semakin awal kanser otak di diagnosis, maka harapan untuk pulih juga semakin besar.


5. Stroke


Sakit kepala sebelah kiri juga boleh dikaitkan dengan stroke. Apabila seseorang mengalami stroke, maka aliran darah ke bahagian otak akan tertutup oleh gumpalan darah. Ini yang menyebabkan sakit kepala di sebelah kiri terjadi, di mana otak akan kekurangan oksigen.

Selain sakit kepala, tubuh juga akan mengalami beberapa perubahan. Ia bermula dengan tubuh lemah, mati rasa, kehilangan koordinasi badan, dan menjadi sukar bercakap. Berikut merupakan tanda-tanda penyakit stroke akan menyerang.


6. Menstruasi



Punca sakit kepala
 Kitaran bulanan haid juga punca sakit kepala

Untuk wanita pula, kitaran bulanan haid juga merupakan salah satu faktor penyebab sakit kepala khususnya di sebelah kiri. Hal ini terjadi kerana, kitaran semulajadi tubuh, maka seringkali faktor ini terjadi & tidak dapat dielakkan.

Jadi, kalau anda mengalami sakit kepala ketika dalam masa haid, ia bukanlah suatu perkara yang perlu anda risaukan. Ia adalah keadaan yang normal. Sakit kepala  ini boleh terjadi sama ada sebelum haid ataupun semasa haid. Pencetus utama ia terjadi kerana kadar estrogen yang menurun sewaktu proses haid.


7. Kurang tidur


Pola tidur yang tidak teratur juga akan menyebabkan sakit kepala yang berdenyut-denyut.
Selain memperbaiki waktu tidur, anda juga tidak digalakkan untuk tidur terlalu lama. Sebab dengan tidur terlalu lama, otak akan mengalami gangguan. Oleh itu, waktu tidur ideal yang disyorkan adalah 8 jam sehari.


CARA KURANGKAN SAKIT KEPALA TANPA PANADOL!


1. Gunakan pek ais.



Legakan sakit kepala


Cara ini boleh digunakan untuk memberi rasa kebas pada bahagian yang terasa sakit. Selain daripada pek ais, boleh  juga gunakan tuala basah dan letakkan ia di dahi.

Cara ini mampu mengecutkan salur darah dan mengurangkan pengaliran darah agar tidak terlalu tertekan. Anda boleh lakukannya sambil berbaring dan bertenang.


2. Urut dengan minyak panas.


Antara cara yang boleh kurangkan sakit kepala adalah dengan menyapu minyak panas seperti minyak cap kapap atau minyak gamat pada bahagian kepala, dahi, tengkuk atau belakang telinga.

Setelah letakkan minyak panas tersebut, urut dengan cara yang buatkan anda selesa. Selepas beberapa minit, sakit kepala akan beransur kurang.

3. Rendam kaki dengan air panas



Rawatan sakit kepala


Cara ini dikatakan mampu menarik pengaliran darah ke bahagian bawah badan dan sekaligus dapat mengurangkan tekanan pada bahagian kepala anda.


4. Banyakkan minum air


 Adakalanya sakit kepala juga boleh berpunca dari dehidrasi akibat kurang minum air. Jadi pastikan anda minum air secukupnya terutama sekali ketika musim panas ataupun ketika anda melakukan aktiviti yang mengeluarkan peluh dengan banyak berbanding biasa. 


5. Berehat & tidur yang cukup


Antara cara paling mudah untuk menghilangkan sakit kepala adalah dengan cara berehat dan tidur. Cara ini paling sesuai diamalkan jika seseorang itu sakit kepala disebabkan oleh kurang tidur, kurang rehat & stress. 


Untuk tips tambahan, anda boleh tidur dalam bilik yang gelap dengan aroma terapi yang dapat memberi unsur ketenangan yang boleh buatkan anda lebih relaks.




ANDA MUNGKIN BERMINAT DENGAN ARTIKEL INI:-



1. Inilah Cara Legakan Sakit Belakang Anda!

2. Layak Ke Saya Menderma Darah??

3. Darah Pekat, Bagaimana cara atasinya?

Thursday, October 5, 2017

ATASI SAKIT BAHU ANDA TANPA PERLU KE HOSPITAL!

Rasa sakit bahu
Sakit pada bahu & leher buatkan kita kurang selesa berkerja


Dari pagi lagi Aida masuk pejabat sehinggalah waktu lunch hour, Aida cuma duduk menaip depan komputer di mejanya sahaja. Semuanya disebabkan kerjanya yang tertangguh sebab cuti yang diambilnya 3 hari lalu. " Baru cuti 3 hari, tapi kerja dah bertimbun seperti cuti seminggu" keluh Aida. 

Akibat terlalu fokus untuk menyiapkan kerja yang diarahkan, Aida ambil keputusan untuk tidak keluar rehat dan hanya makan sebungkus bun sambil meneruskan kerjanya. Sekali-sekala Aida akan berhenti menaip dan mengurut bahunya yang terasa sengal. Seterusnya, dia akan menyambung kerjanya semula. 



*******


Andy kerja di kawasan tapak pembinaan sebagai seorang buruh. Rutin harian Andy sememangnya akan mengangkat bahan binaan seperti batu bata, kayu dan simen. Hari ini, Andy terpaksa bekerja lebih kuat kerana dua orang kawannya cuti.

Tanpa memikirkan hal lain, Andy dan beberapa orang kawan kerjanya berkerja seperti biasa. Oleh kerana kekurangan orang, bahan-bahan yang perlu diangkat terasa seperti banyak. Setelah mengangkat beberapa bungkus simen, Andy merasakan sakit pada bahagian bahu & belakangnya. Andy hanya cuba membuat  sedikit renggangan badan dan menyambung kerjanya semula. 




*******


SAKIT BAHU? JOM LAKUKAN LANGKAH MUDAH INI ! 



1. COLD PACK

Jika anda rasa sakit bahu, perkara pertama yang anda boleh lakukan ialah menggunakan pek ais untuk sejukkan bahagian yang sakit. Suhu sejuk sebenarnya akan membantu mengurangkan kesakitan dan membantu mengurangkan keradangan Ia juga mengehadkan pembentukan asid laktik, yang merupakan hasil sampingan dari metabolisme otot yang boleh meningkatkan kesakitan dan kesakitan otot.
Caranya sangat mudah:
1. Balutkan beberapa kiub ais dengan tuala nipis. 2. Letakkan di bahagia yang sakit selama 10-15 minit. 3. Ulang setiap 2 jam sekali dalam 48 jam pertama (2 hari). 4. Sekiranya tiada ais kiub, anda juga boleh menggunakan beg sayur-sayuran beku dengan cara yang sama. Nota: Jangan letakkan ais secara terus ke kulit, kerana ia boleh menyebabkan radang dingin dan memburukkan keadaan.



2. HOT PACK



Sekiranya rasa sakit bahu anda belum beransur baik walaupun selepas menggunakan pek sejuk untuk 48 jam pertama, anda boleh menggunakan cara seterusnya, iaitu menggunakan pek panas.

Haba panas akan meningkatkan aliran darah ke bahu, dengan itu ia akan mengurangkan ketegangan dan kesakitan di bahu.

Caranya sangat mudah: 
1. Isikan air panas ke dalam pek khas. 
2. Letakkan ke bahu selama 10 - 15 minit. Ulangi beberapa kali sehari sehingga anda berasa lebih baik. 
4. Cuba dalam keadaan selesa agar suhu panas meresap ke bahu yang sakit.


3. BERURUT



Terapi urut sakit bahu
Urutan mampu melegakan sakit bahu. 


Urutan adalah cara terbaik untuk mengatasi sakit bahu anda. Urutan yang lembut akan membantu melegakan dan mengetatkan otot, serta melancarkan aliran darah halus. Ini akan membantu untuk mengurangkan rasa sakit di bahu.

Urutan ini juga dapat membantu anda untuk dapatkan tidur yang lebih baik, dan ia sangat penting untuk proses penyembuhan sebarang kesakitan.

Dalam tinjauan sistematik 2017 dan meta-analisis 15 kajian yang diterbitkan dalam Journal of Physical Therapy Science, penyelidik mendapati bahawa terapi urut mempunyai kesan yang signifikan dalam mengurangkan sakit bahu dalam jangka pendek dan panjang.


  1. Sebelum mulakan urutan, sebaiknya anda mandi terlebih dahulu dengan sedikit air panas selama 10 minit untuk merehatkan otot yang tegang.
  2. Sapukan minyak zaitun yang hangat ke bahu anda.
  3. Urut dengan gerakan lembut selama beberapa minit.
  4. Di hujung urut, gunakan kedua-dua tangan untuk urut dari atas ke bawah.
  5. Letakkan tuala yang telah direndam dalam air suam pada bahu selama 30 minit.
  6. Lakukan urutan ini beberapa kali sehari sehingga rasa sakit berkurangan.
  7. Minta bantuan daripada rakan atau ahli terapi untuk urut bahagian belakang bahu anda kerana anda mungkin tidak dapat mencapainya.


4. LAKUKAN RENGGANGAN


renggangan adalah cara yang berkesan untuk mengatasi sakit bahu. Ia sebenarnya boleh mengembalikan fleksibiliti pergerakan sendi dan mengurangkan rasa sakit. Ia juga membantu jangkauan otot yang akhirnya meningkatkan fleksibiliti dan pergerakan otot.

Anda boleh menggunakan beberapa kaedah regangan berbeza, tetapi salah satu yang paling berkesan adalah seperti di bawah.

1. Berdiri tegak, angkat kedua-dua bahu dan tahan kedudukan ini selama 5 saat atau lebih.
2. Tekan kedua bahu kembali, dan tahan kedudukan ini selama 5 saat.
3. Seret kedua bahu ke bawah, dan tahan kedudukan ini selama 5 saat.
4. Bersantai dan ulangi regangan ini selama 10 minit.
5. Lakukan ini 3 - 4 kali sehari.


5. SENAMAN BAHU



Sakit bahu
Senaman mudah yang boleh berikan kelegaan pada bahu


Ini adalah senaman yang sangat mudah. Senaman ini boleh dilakukan ketika duduk untuk melepaskan ketegangan di bahu sambil meredakan kesakitan. Ia juga membantu melepaskan kekejangan pada otot di bahagian leher dan bahagian atas.

1. Duduk dan angkat bahu anda perlahan-lahan sambil menolak belakang anda.
2. Angkat bahu ke arah telinga dan mula kan pergerakan secara berputar. Bermula ke hadapan, ke bawah, ke belakang, dan ke atas.
3. Putarkan bahu  sebanyak 5 hingga 10 bulatan.
4. Bersantai selama beberapa saat, kemudian gerakkan bahu seperti no.2 tapi berlawanan arah. 
5. Lakukan latihan ini 4 - 5 kali sehari.

Orang yang sepatutnya duduk di tempat yang sama selama berjam-jam di tempat kerja, atau di rumah, boleh melakukan latihan sederhana ini dengan kedudukan berdiri dan bukan duduk.



6. VITAMIN D



sakit bahu
Matahari bekalkan vitamin D 


Vitamin D diperlukan untuk tulang rawan dan untuk otot berfungsi dengan baik. Kekurangan vitamin D dalam badan akan menyebabkan sakit otot serta kekejangan otot.

Selain itu, kekurangan vitamin D juga akan menyebabkan kalsium tidak diserap oleh tulang. Itulah sebabnya peningkatan pengambilan vitamin D boleh memberi manfaat kepada orang yang menderita sakit bahu.

Kajian 2011 yang diterbitkan dalam Journal of Neuroscience menunjukkan bahawa vitamin D tambahan berfungsi sebagai pelukis otot.

Vitamin D paling baik diperoleh dengan secara langsung di bawah matahari pagi selama kira-kira 10 minit. Selain itu, anda juga memperolehinya daripada makanan. Anda boleh makan makanan kaya vitamin D, seperti ikan berlemak (tuna dan salmon), kuning telur, dan vitamin D makanan diperkaya seperti jus oren dan bijirin. Anda juga boleh mengambil suplemen vitamin D, tetapi pastikan anda mendapatkan nasihat doktor terlebih dahulu.