Friday, August 26, 2016

Bagaimana punca Sakit Kepala Munirah berjaya dikesan melalui CT SCan!!!


Petang itu Munirah sibuk menyiapkan assignmet yang diberikan oleh pensyarahnya, tiba-tiba rasa sakit kepalanya datang menyerang lagi. Entah kenapa, sejak beberapa bulan yang lalu, Munirah sering mengalami sakit kepala dan kekadang ia disertai dengan perasaan loya dan terasa hendak muntah.


Punca sakit kepala
Mengesan Sindrom Sakit Kepala


Sebelum ini, dia fikir sakit kepalanya disebabkan kurang tidur namun, apabila semakin teruk, Munirah membuat keputusan untuk berjumpa dengan doktor di Pusat Kesihatan yang disediakan oleh pihak Universiti. 

Ketika berjumpa doktor, Munirah menceritakan semua simptom-simptom yang dihadapinya sejak beberapa bulan lalu kepada doktor wanita dihadapannya itu. Doktor yang mendengar penjelasan Munirah menyarankan agar Munirah menjalankan ujian CT Scan bagi mengetahui punca sebenar sakit kepala yang dialaminya.


Apa itu CT Scan?

Munirah disarankan menjalani ujian CT SCan  (gambar hiasan)



CT Scanner
CT SCANNER




Mendengar saranan doktor, perasaan takut dan cuak mula menjalar kerana memikirkan kemungkinan. Memahami kerisauan Munirah, doktor memberi penerangan mengenai ujian CT Scan tersebut. Setelah berpuas hati dengan penjelasan  doktor, Munirah bersetuju menjalankan ujian CT Scan tersebut kerana dia mahu mengetahui punca sebenar sakit kepala yang dia alaminya serta mencari ubat supaya cepat sembuh. 


Apa Itu CT Scan?





Computed Tomography atau singkatannya "CT Scan" adalah sebuah mesin berbentuk lingkaran yang besar dan cukup untuk memuatkan orang dewasa dengan posisi berbaring.

CT Scan digunakan untuk mendiagnosis keadaan pesakit dengan menggunakan sinar X dan komputer untuk membantu doktor mendapatkan gambaran dari berbagai sudut kecil dari tulang, tengkorak dan otak. Ini dapat membantu mengesan punca sakit kepala yang Munirah alami. 

Prosedur kerja dari CT Scan sama seperti kaedah radioterapisinar-X iaitu satu bentuk radiasi seperti cahaya atau gelombang radio diarahkan pada tubuh.  CT imaging yang dihasilkan pada CT Scanner berupa gambar pembuluh darah dan saraf-saraf yang ada di kepala, tubuh dalam multidimensional yang sangat jelas. Ini lah kelebihan utama CT Scan jika dibandingkan dengan sinar-x biasa, iaitu kemampuannya untuk memberi gambar pembuluh darah dan saraf-saraf yang terdapat pada kepala dengan lebih jelas. 



Fungsi CT Scan?


CT scan dapat mengesan punca sakit kepala
Melalui CT Scan penyebab sakit kepala Munirah dapat dikesan


  • Melakukan diagnosis kelainan otot dan tulang, seperti tumor atau retak pada tulang.
  • Menentukan lokasi tumor, infeksi, atau bekuan darah.
  • Menjadi pandu arah prosedur medik ketika melakukan operasi, biopsi, atau terapi radiasi.
  • Mengesan dan memonitor keadaan dan penyakit tertentu, seperti kanser, sakit jantung, nodul pada paru-paru, dan massa pada hati.
  • Mengesan kecederaan atau pendarahan internal.

Melalui CT Scan beberapa penyebab sakit kepala lain yang dapat dikesan seperti:-

  •  Kanser otak  (Infeksi otak) 
  •  Hidrosefalus (pembentukan abnormal cecair cerebrospinal di otak)
  •  Sinus tersumbat (Sinusitis)
  •  Kecederaan pada bahagian kepala 
  •  Aneurisma atau pendarahan di bahagian otak


Keadaan didalam bilik CT SCan
Keadaan di dalam bilik CT Scan

Siapa yang memerlukan ujian CT Scan?


CT Scan mungkin diperlukan jika pesakit memiliki hasil pemeriksaan neurologis yang abnormal atau apabila doktor tidak dapat mendiagnosis sakit kepala berdasarkan gejala dan pemeriksaan biasa. CT Scan turut disarankan kepada individu yang mengalami salah satu daripada gejala berikut :-


  • Sakit kepala yang teruk (pening dan migrain) 
  • Masalah penglihatan
  • Vertigo
  • Individu yang mengalami stroke atau lumpuh

Maka segeralah hubungi doktor apabila :-


  • Sakit kepala terjadi tiba-tiba dan berat
  • Sakit kepala yang lebih parah berbanding sebelum-sebelumnya, terutamanya yang berusia 50 tahun atau lebih. 
  • Sakit kepala yang disebabkan aktiviti yang berat
  • Sakit kepala yang disertai kejang, demam, muntah dan hilang pertimbangan
  • Perubahan dalam penglihatan dan ucapan.



Anda mungkin meminati :-











Thursday, August 18, 2016

Ujian Ct Scan
Ujian Ct Scan


Petang tu Munirah sibuk menyiapkan assignmet yang diberikan oleh pensyarah, tiba-tiba sakit kepalanya datang menyerang lagi!. Entah kenapa, sejak beberapa bulan yang lalu, Munirah sering mengalami sakit kepala dan kekadang ia disertai dengan perasaan loya dan terasa hendak muntah.

Sebelum ini, dia fikir sakit kepalanya disebabkan kurang tidur namun apabila menjadi semakin teruk, Munirah membuat keputusan untuk berjumpa dengan doktor di Pusat Kesihatan yang disediakan oleh pihak Universiti. 

Ketika bertemu dengan doktor, Munirah menceritakan semua simptom-simptom yang dihadapinya sejak beberapa bulan lalu. Doktor yang mendengar penjelasan Munirah menyarankan agar Munirah menjalani ujian CT Scan bagi mengetahui punca sebenar sakit kepala yang dialaminya.

"Ujian CT Scan?" Mendengar saranan doktor, perasaan takut dan cuak mula menjalar kerana memikirkan segala kemungkinan. Memahami kerisauan Munirah,  doktor memberi penerangan mengenai ujian CT Scan tersebut. Setelah berpuas hati dengan penjelasan doktor, Munirah bersetuju menjalani ujian CT Scan kerana dia mahu mengetahui punca sebenar sakit kepala yang dialaminya serta mencari ubat supaya cepat sembuh.


Apa itu CT SCAN?


Computed Tomography atau ringkasnya "CT Scan" adalah sebuah mesin berbentuk lingkaran yang besar untuk memuatkan orang dewasa dengan posisi berbaring. 

CT Scan digunakan untuk mendiagnosis keadaan pesakit dengan menggunakan sinar X dan komputer bagi membantu doktor mendapatkan gambaran dari berbagai sudut kecil dari tulang tengkorak dan otak. Ini dapat membantu mengesan punca sakit kepala yang Munirah alami.

Prosedur kerja dari CT Scan sama seperti kaedah radioterapisinar-X iaitu suatu bentuk radiasi seperti cahaya atau gelombang radio diarahkan pada tubuh. CT imaging yang dihasilkan pada CT Scanner berupa gambar pembuluh darah dan saraf-saraf yang ada di kepala tubuh dalam multidimensional yang sangat jelas. Inilah kelebihan utama CT Scan jika dibandingkan dengan sinar-X biasa. adalah kemampuannya untuk memberi gambar pembuluh darah dan saraf-saraf yang ada di kepala dengan lebih jelas. 


Fungsi CT Scan:-

  • Melakukan diagnosis kelainan otot dan tulang, seperti tumor atau retak pada tulang.
  • Menentukan lokasi tumor, infeksi, atau bekuan darah.
  • Menjadi pandu arah prosedur medik ketika melakukan operasi, biopsi, atau terapi radiasi.
  • Mengesan dan memonitor keadaan dan penyakit tertentu, seperti kanser, sakit jantung, nodul pada paru-paru, dan massa pada hati.
  • Mengesan kecederaan atau pendarahan internal.


Melalui CT scan beberapa penyebab sakit kepala lain yang dapat dikesan seperti:-

- Kanser otak  (Infeksi otak) 
- Hidrosefalus (pembentukan abnormal cecair cerebrospinal di otak)
- Sinus tersumbat (Sinusitis)
- Kecederaan pada bahagian kepala 
- Aneurisma atau pendarahan di bahagian otak

Siapa yang memerlukan CT Scan?

CT scan mungkin diperlukan jika pesakit memiliki hasil pemeriksaan neurologis yang abnormal atau apabila doktor tidak dapat mendiagnosis sakit kepala berdasarkan gejala dan pemeriksaan biasa. CT Scan turut disarankan kepada individu yang mengalami salah satu daripada gejala seperti berikut:-

- Vertigo
- Sakit kepala yang teruk (pening dan migrain) 
- Masalah penglihatan
- Individu yang mengalami Strok atau Lumpuh


Fungsi CT Scan:-

  1. Melakukan diagnosis kelainan otot dan tulang, seperti tumor atau retak pada tulang.
  2. Menentukan lokasi tumor, infeksi, atau bekuan darah.
  3. Menjadi pandu arah prosedur medik ketika melakukan operasi, biopsi, atau terapi radiasi.
  4. Mengesan dan memonitor keadaan dan penyakit tertentu, seperti kanser, sakit jantung, nodul pada paru-paru, dan massa pada hati.
  5. Mengesan kecederaan atau pendarahan internal.


Maka segeralah hubungi doktor apabila:-

  • Sakit kepala terjadi tiba-tiba dan berat. 
  • Sakit kepala yang sekarang lebih parah dibanding sebelum-sebelumnya, terutama bagi yang beruaia 50 tahun atau lebih. Sakit kepala yang disebabkan oleh aktiviti 
  • Sakit kepala disertai demam, kejang, muntah, hilang pertimbangani 
  • Perubahan dalam penglihatan & ucapan


Wednesday, August 17, 2016

"ROMBONGAN 3 SEKELUARGA DARI SANDAKAN & KINABATANGAN"


tASLY sABAH STOKIS
Kebahagian sebenar bila kita dpt menambah nilai
kpd kehidupan org lain

Tasly Sabah....


Saya terima panggilan jam 1.30 ptg Sabtu

C : Puan Siti. Sy dari Sandakan baru tiba KK. Abg saya ada 3 sumbatan, nak bypass tp kami mau ikhtiar bg mkn Tasly. Saya takut lewat sampai, pkl brpa puan tutup?

S : Hari Sabtu tutup jam 3 ptg... jgn risau... saya akan tunggu hingga puan sampai. 



PENGGUNA TASLY SANDAKAN
SEKELUARGA MEREKA DATANG 


3 beradik tiba 



Usai duduk, sy bertanya..."Dari mana puan tau pasal Tasly?"
.
"Puan, masa saya pergi seminar kesihatan di Sandakan, ada MA dari Ranau cerita pd kami tentang Tasly. Kata MA tu jantung bapanya ada 2 sumbatan dan sudah mau bypass. Tp dia ndak mau bagi sebab risiko tinggi, dia jumpa Tasly di internet dan langsung beli di Inanam.".....ramah Fauziah dari Sandakan membuka cerita

"Katanya lps MA tu bg bapanya mkn Tasly Danshen Plus, dia terkejut hasil checkup saluran yg sumbat dah kurang. Kini dia bersyukur bapanya ndak perlu bypass."

"Puan, abg saya baru disahkan ada saluran jantung tersumbat, terus sya ingat apa MA tu cerita, sya mau ikhtiar untuk abg. Ini yg sy google2 cari alamat puan dan ajak kakak & abg ipar dtg sini. Kami mau tahu tentang Tasly ni.

Jadi ptg itu sy pun berkongsi pjg lebar tentang produk, sykt serta membuat pemeriksaan mikroperedaran pd 5 sekeluarga. 

Hampir 3 jam masa berlalu x terasa dan Fauziah sekeluarga berpuashati dgn penerangan yg diberi. 


Alangkah indah jika lebih ramai dpt dibantu
Alangkah indah jika lebih ramai dpt dibantu


Petang tu jugak 3 beradik bershopping sakan #herbatasly sebelum pulang. Riuh rendah stokis #taslysabah dgn gelak ketawa kami

Semoga keluarga ini terus dianugerah kesihatan berpanjangan.


*******
Kebahagian sebenar bila kita dpt menambah nilai kpd kehidupan org lain...
*******


Alangkah indah jika lebih ramai dpt dibantu..kongsi2kan..


Tasly Sabah
Hanya satu-satunya stokis Tasly yang sah di Sabah


kUNJUNGI ➤➤Tasly Sabah, No 7 Tkt 1 Blok A, Lrg KK Taipan 1, Inanam New Township, 88450 Kota Kinabalu, Sabah.


Segala berlaku dgn izinNya. 

Terima kasih ALLAH!






Anda mungkin meminati artikel ini :-



Thursday, August 11, 2016

MAKKK...Seronoknya!!!... AYAH dah berjalan semula!!!!



saya sayang abah
Jasa ayah tidak dapat dibalas

Ayah saya...


Saya baru habis mesyuarat bila tengok 20 missed call dari ayah. Hati saya berdebar2, terus saya hubungi ayah berkali2 namun tidak berjawab, telefon bimbit mak pun tak berjawab....hati tertanya2, saya mula tidak keruan.....apa yang terjadi???...saya cuba lagi.


Apa yang terjadi???



"Za, ayah kau dah boleh berjalan!"....  kedengaran suara mak yang begitu teruja dicorong telefon.


"Ya Allah, Syukur Alhamdulilah," saya menangis mendengar berita gembira ini. Setelah hampir 9 bulan mengikuti perkembangan ayah, berita ayah boleh bangun sendiri dan berjalan tanpa sebarang sokongan membuat saya begitu bersyukur kepada Allah!. 


Ayah ada Lemah Jantung dan Kencing Manis 


Ayah saya menghidap penyakit lemah jantung dan kencing manis sejak beberapa tahun lepas. Selain ubat hospital, ayah memang sentiasa berusaha mencari penawar alternatif seperti vitamin, minuman herba dan sebagainya. Namun ia masih belum mendatangkan hasil yang positif.

Saya memang rapat dengan ayah. Jadi bila melihat kesihatan ayah semakin hari semakin merosot membuat saya sebak. Susuk tubuh makin mengecut, ayah langsung tidak berselera makan.

Keadaan ayah yang sentiasa terbaring membuatnya tidak mampu berjalan seperti biasa. Sejak itu ayah saya bergantung pada kerusi roda untuk bergerak dalam rumah. Dari katil ke tandas, dapur dan ruang tamu ayah naik kerusi roda, itupun ayah berusaha menggunakan kekuatan kedua tangannya untuk memanjat kerusi roda. 



Herba Tasly
TASLY DANSHEN PLUS & DONG CHONG COA

Tak henti berusaha dan berdoa...


Saya tidak henti2 berusaha cari penawar untuk ayah, sehingga satu malam saya buat carian di internet dan terjumpa website puan Siti tentang produk Tasly. Tengok testimoni pun bagus2 , herba ni yang penting lulus KKM, ada sijil Halal dan ada pulak kajian jadi saya fikir apa salah bagi ayah cuba yang ni. Jadi esoknya terus saya call puan Siti dah order produk.


Bila produk Tasly dah ada ditangan, hujung minggu tu saya sekeluarga pulang menjenguk ayah dan mak di kampong. Hari tu buat pertama kali saya bawa balik 4 botol Tasly Danshen Plus & 2 botol Tasly Dong Chong Coa untuk ayah.

Saya nak tengok ayah sembuh!


Selepas solat zohor, saya duduk sebelah ayah sambil tunjukkan botol produk, "Ayah cuba makan herba Tasly ni, Za dah baca nampak bagus, tapi ayah mesti ikut aturan makan jangan miss. Za nak tengok ayah sembuh sebab kalau ayah dah boleh berjalan nanti, ayah boleh ke dusun, ayah boleh bagi makan ayam itik macam dulu" saya merenung wajah ayah penuh harapan. Ayah hanya mengganguk lesu.....

Semangat ayah kuat


Sebelum pulang, saya berpesan pada mak sebab takut ayah lupa namun kata mak, ayah saya ni sangat berdisplin makan herba Tasly ni. Mungkin semangat ayah nak sembuh begitu kuat dan saya pulak setiap bulan akan mengikuti perkembangan ayah. Gaji saya memang dah diketepikan khas untuk beli herba Tasly buat ayah. Apalah sangat duit tu berbanding pergorbanan ayah membesarkan saya masa kecil dulu.


Sakit Dada Ayah Berkurangan


Respon dalam bulan pertama selepas makan herba tasly, ayah cakap dada rasa lega, tak sakit macam dulu. Tidur malam pun lena berbanding sebelumnya. Syukur Alhamdulilah, lega saya mendengarnya dan hati saya mula bertambah yakin ayah akan sembuh semula, insyaAllah.

Bulan-bulan seterusnya ayah rasa badan lebih sihat, tak mengah-mengah, makan pun berselera. Syukur Alhamdullilah, memang harapan saya agar ayah dapat tidur lena dan kembali berselera makan.

Tapi berita yang ayah dah boleh berjalan semula membuat saya sangat2 bersyukur dengan rahmatNya. Petang tu juga kami anak beranak terus pulang ke kampung, tidak sabar rasanya nak tengok ayah berjalan. Saya rasa begitulah agaknya teruja perasaan ayah masa pertama kali saya pandai berjalan dulu.



Sayangkan Ibu Bapa



Kini selepas 18 bulan pada usia 73 tahun, ayah dah dapat semula rutin hidup macam dulu seperti ke surau, berkebun belakang rumah dan tolong mak bagi makan ayam itik. Saya sudah dapat melihat senyuman ayah dan saya sangat bersyukur dengan rezeki sihat yang Allah beri untuk ayah saya.


Penyembuhan dari Allah
Penyembuhan datang dengan izin ALLAH namun
kita perlu berusaha mencari penawar serta tidak lupa berdoa



Sekarang saya sangat teruja untuk berkongsi pengalaman ini kepada semua orang. 

Saya sayangkan mak dan ayah, sama seperti anda yang sayangkan ibubapa anda. Jika mereka ada masalah kesihatan nasihat saya cubalah berikhtiar agar mereka dapat menghabiskan hari tua dengan selesa. Jasa mereka tidak mungkin dapat dibalas di dunia ini namun usaha kita membantu selagi mereka bernyawa pasti menggembirakan hati mereka.

Penyembuhan datang dengan izin ALLAH namun kita perlu berusaha mencari penawar serta tidak putus untuk berdoa. 



Perkongsian testimoni Kak Za. Terima kasih mengizinkan saya berkongsi testimoni ini.



PENAFIAN : 
HASIL BOLEH BERBEZA BERGANTUNG KEPADA KES


Anda mungkin meminati :-

  1. Testimoni Tasly Penawar Ajaib
  2. Apa Kata Doktor Pakar?
  3. Syarikat Farmasi Tasly 
  4. Diserang STROK!.YA,baca kisah benar berlaku kpda seorg doktor!