Thursday, June 15, 2017

Kenyataan Akhbar KPK 14 Jun 2017 - Isu Penggunaan Benzoil Peroksida Dalam Tepung Gandum

Tepung gandum
Tepung Gandum selamat digunakan 

Baru-baru ini, telah tular di media sosial mengenai dakwaan Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) tentang penggunaan bahan peluntur Benzoil Peroksida dalam tepung gandum yang dikatakan boleh menjejaskan kesihatan. Oleh itu, berikut merupakan kenyataan jawapan daripada Kementerian Kesihatan Malaysia mengenai kenyataan tersebut. 

Kenyataan Kementerian Kesihatan Malaysia. 



Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengambil maklum video yang ditularkan melalui media sosial mengenai dakwaan Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) bahawa penggunaan bahan peluntur benzoil peroksida dalam tepung gandum boleh menjejaskan kesihatan.
Peraturan-Peraturan Makanan 1985 di bawah Akta Makanan 1983 membenarkan benzoil peroksida sebagai kondisioner makanan di bawah aditif makanan di dalam tepung. Benzoil peroksida telah dinilai dan disahkan selamat untuk digunakan dalam makanan oleh badan penilai antarabangsa iaitu Joint FAO/WHO Expert Committee on Food Additives (JECFA).
Justeru, Codex Alimentarius Commission (CAC) iaitu badan antarabangsa yang ditubuhkan di bawah Joint FAO/WHO Food Standards Programme telah membenarkan penggunaan benzoil peroksida dalam tepung gandum. Di samping itu, penambahan benzoil peroksida dalam tepung gandum juga dibenarkan di negara-negara lain seperti Jepun dan Amerika Syarikat manakala Australia New Zealand Food Standards Code membenarkan ianya digunakan dalam semua makanan.
Hasil pemantauan KKM ke atas 202 sampel pelbagai tepung di pasaran dari tahun 2014 menunjukkan semua tepung tersebut mematuhi Peraturan-Peraturan Makanan 1985.
KKM tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan sewajarnya bagi melindungi kesihatan pengguna sekiranya terdapat bukti-bukti saintifik terkini daripada badan-badan antarabangsa seperti Codex dan JECFA yang membuktikan mana-mana bahan dalam makanan adalah berbahaya kepada kesihatan.
KKM amat peka dan prihatin terhadap perkara-perkara yang boleh mengancam kesihatan pengguna dan sentiasa memantau isu-isu berhubung keselamatan makanan. Sekiranya pengguna mempunyai sebarang kemusykilan berhubung sebarang isu keselamatan makanan, pengguna boleh menghubungi Pejabat Kesihatan Daerah atau Jabatan Kesihatan Negeri terdekat atau melalui laman sesawang http://moh.spab.gov.my atau facebook Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan www.facebook.com/bkkmhq.
DATUK DR. NOOR HISHAM ABDULLAH
KETUA PENGARAH KESIHATAN MALAYSIA
14 Jun 2017
Sumber : https://kpkesihatan.com/2017/06/14/kenyataan-akhbar-kpk-14-jun-2017-isu-penggunaan-benzoil-peroksida-dalam-tepung-gandum/


Anda mungkin berminat dengan artikel ini:-

Saturday, June 3, 2017

TIPS BERPUASA UNTUK IBU MENGANDUNG


Tips berpuasa
Dilema ibu mengandung untuk berpuasa

DILEMA IBU MENGANDUNG 


"Doktor, esok dah puasa mula puasakan?"

"A'ah, dah mula puasa da puan. Esok nak kena bangun masak untuk sahur dah ni"

"Errm..saya boleh berpuasa ke Doktor?" 

"In shaa Allah boleh puan. Kenapa puan?"

"Takda la, saya takut baby dalam perut ni. Takda effect kat baby ke Doktor kalau saya puasa?

"Kandungan puan sekarang dah 5 bulan . Baby dan puan pun sihat. In Shaa Allah semuanya ok. Tapi, saya nasihatkan kalau puan rasa tak dapat nak puasa, jangan paksa diri puasa. Tapi, puan kena ingat, puan kena qada' puasa"

"Owh, saya rasa ok je ni kalau nak puasa. Cuma, risau sikit jer.."

"Biasalah puan, lagipun ni first baby kan. Perasaan risau tu memang ada."

"Ada apa-apa tips untuk pastikan kandungan sihat walaupun puasa ni tak Doktor?"

"Yang penting, puan kena jaga pemakanan, jangan ikutkan sangat selera nak makan macam-macam. Puan, kena banyakkan makan makanan berkhasiat, buah-buahan & sayur-sayuran tak boleh tinggal. Kena pastikan juga Puan jangan buat kerja berat-berat dan bila berbuka tu kena banyakkan minum air putih tau."

"owh, macam tu Doktor. In Shaa Allah esok saya puasa dan saya akan cuba jaga semua tu. Terima kasih Doktor!"



TIPS BERPUASA UNTUK IBU MENGANDUNG  


Bila tiba bulan Ramadan, semua umat muslim pasti sibuk menyiapkan diri untuk memastikan rukun Islam ketiga ini ditempuhi dengan jayanya. Maklumlah setahun cuma sekali. 

Dalam kesibukan tu, tidak ketinggalan golongan ibu mengandung juga akan persiapkan diri fizikal & mental untuk menjalani ibadah puasa bagi memastikan kesihatan diri dan kandungan mereka sihat. 

Kalau puasa ni, kandungan tak apa-apa ker? Inilah antara persoalan yang selalu bermain difikiran golongan ibu mengandung. Sebenarnya dalam Islam sendiri telah memberi kelonggaran kepada para ibu mengandung. 


Mereka boleh berpuasa jika mampu dan dirasakan tidak memudaratkan kandungan & diri sendiri. Mereka juga boleh untuk tidak berpuasa jika dirasakan akan memudaratkan kandungan & diri sendiri dengan syarat, puasa tersebut perlu di qada' (ganti). 


Jadi, kat sini ada beberapa TIPS untuk berpuasa bagi ibu mengandung yang ingin berpuasa! 


1. Sila pastikan anda bersahur setiap hari & mengambil makanan berkhasiat
2. Banyakkan minum air putih dan elakkan mengambil minuman berkafein
3. Jangan berlebihan dalam pengambilan gula & garam 
4. Pastikan anda mendapat rehat yang cukup
5. Elakkan dari membuat aktiviti & kerja yang berat. 
6. Elakkan berada di tempat yang panas/ terdedah dengan cuaca panas 
7. Semasa berbuka, pastikan anda makan secara perlahan-lahan. Ini bagi mengelakkan usus dari      terkejut sebab kemasukan makanan yang berlebihan.
8. Pastikan juga anda mendapatkan makanan yang mempunyai nutrien yang cukup
9. Pastikan juga anda memakan makanan dari sumber yang bersih dan sihat. 


Di samping itu juga, terdapat beberapa simptom yang anda perlu perhatikan ketika berpuasa. Hal ini bagi mengelak sebarang kejadian yang tidak diingin. 

PERHATIKAN SIMPTOM INI :-

Sakit bahagian bawah tulng belakang
Sakit bahagian bawah tulang belakang


1. Kekurangan pergerakan anak dalam kandungan
2. Kontraksi abdomen anda
3. Rasa mual atau muntah-muntah
4. Pening atau rasa di awang-awangan
5. Demam
6. Sakit bahagian bawah tulang belakang
7. Sakit semasa membuang air kecil
8. Sakit kepala
9. Rasa lemah/ Sengal badan
10. Dahaga atau kelaparan yang melampau


Sekiranya anda mengalami simptom-simptom di atas, anda dinasihati untuk berjumpa dengan doktor untuk mendapatkan nasihat & pemeriksaan lanjut. Sebaik-baiknya, anda dapatkan nasihat doktor untuk meneruskan puasa. 


Puasa ketika mengandung
Sila dapatkan nasihat doktor sekiranya terdapat perubahan pada kandungan anda. 

Selamat Menyambut Bulan Ramadan kepada semua umat muslimin & muslimat. Semoga Ramadan kali ini membawa seribu satu rahmat kepada kita semua & semoga anda semua dikurnia kesihatan yang baik agar dapat menunaikan ibadah dengan khusyuk. 




Anda juga mungkin berminat dengan artikel ini:-

1. "Inilah 6 gejala sakit jantung wanita wajib tahu"

2. Insulin Alternatif Buat Pesakit Diabetes!

3. BAGAIMANA BANTUAN KECEMASAN PESAKIT STROK YANG BETUL??

Wednesday, May 31, 2017

"Inilah 6 gejala sakit jantung wanita wajib tahu"




Bulan Ramadan kaum wanita lah paling sibuk menyediakan pelbagai juadah untuk keluarga.
.
Namun dalam kesibukan, WaniTa jangan abaikan jika Anda mengalami simptom berikut kerana tanda sakit jantung pada wanita tidaklah sama dengan tanda serangan jantung pada lelaki,
.

Wednesday, May 24, 2017

BAGAIMANA BANTUAN KECEMASAN PESAKIT STROK YANG BETUL??


Tanda-tanda Strok
Ketahui tanda-tanda penyakit Strok! 

HANYALAH MITOS?


Sebelum ni pernah tak dengar atau baca artikel tentang cara untuk berikan pertolongan cemas pada mereka yang terkena serangan strok adalah dengan mencucuk jarum pada hujung jari tangan, jari kaki atau telinga?? Tahukah, bahawa semua itu adalah MITOS!! Kenapa? 

Menyucuk jarum bahagian hujung jari mahupun telinga tiada kaitan dengan menurunkan paras tekanan darah. Hal ini kerana, strok yang terjadi hanya melibatkan salur darah pada otak dan bukannya pada hujung jari atau telinga.

Tatacara berkenaan sebenarnya tidak membawa sebarang manfaat malah  boleh menyebabkan pendarahan tanpa henti dan sekiranya berterusan ia boleh membawa kepada KEMATIAN!!

Tindakan utama yang perlu anda lakukan sekiranya berlaku serangan Strok pada seseorang adalah dengan membuat panggilan kecemasan "999" atau membawa pesakit ke hospital yang berhampiran! 
Sekiranya anda terpaksa untuk melakukan pertolongan pertama kerana terdapat faktor-faktor tertentu, anda boleh lakukan seperti ini:-


Sekiranya pesakit masih berada dalam keadaan SEDAR, anda boleh lakukan:-


1. Tenangkan pesakit
2. Dudukkan atau baringkan mereka sementara menunggu bantuan tiba
3. Pastikan anda membawa rekod kesihatan lampau dan senarai ubat yang pesakit ambil jika ada. 



Sekiranya pesakit dalam keadaan SEPARA SEDAR atau TIDAK SEDAR, anda boleh lakukan ini;-


1. Pusingkan badan pesakit ke arah kiri.
2. Tinggikan kepala dan bahu mereka dengan kedudukan 45 atau 60 darjah. Ini bertujuan untuk menggelakkan mereka tersedak jika muntah (aspiration).
3. Bawa rekod kesihatan lampau dan senarai ubat yang mereka makan ke hospital.
4. Sentiasa memeriksa pernafasan pesakit bagi memastikan pesakit masih bernafas dengan baik. 


STROK
BANTUAN KECEMASAN UNTUK PESAKIT STROK YANG BETUL! 




Jika anda ingin ketahu lebih lanjut tentang STROK jom baca di :-


Kenal Tanda-tanda Strok? Tahniah!! Anda Mampu Mencegahnya!



Friday, May 12, 2017

Insulin Alternatif Buat Pesakit Diabetes!

Fakta tentang Insulin


fakta tentang insulin
Insulin alternatif pesakit kencing manis


Insulin merupakan satu alternatif untuk para pesakit kencing manis dalam pengawalan gula. Insulin sebenarnya boleh dimulakan di peringkat AWAL penyakit kencing manis, bagi mereka yang bermotivasi untuk mengamalkannya.


Apa itu insulin?

Insulin merupakan hormon polipeptida yang dihasilkan oleh pankreas. Insulin memegang peranan yang sangat penting dalam mengatur kadar glukosa dalam darah serta membantu mengubah gula darah (glukosa) menjadi tenaga. Hormon ini juga membantu tubuh menyimpan gula berlebihan di dalam otot, sel-sel lemak, serta hati untuk  digunakan ketika tubuh memerlukannya.
Setelah makan, gula darah (glukosa) akan naik. Peningkatan glukosa ini memicu pankreas untuk melepaskan insulin ke dalam aliran darah. Insulin masuk ke sel-sel tubuh, memberitahu sel untuk membuka ruang, dan membiarkan glukosa masuk. Setelah masuk, sel-sel akan mengubah glukosa menjadi tenaga atau menyimpannya untuk digunakan nanti.
Tanpa insulin, tubuh tidak dapat menggunakan atau menyimpan glukosa untuk ditukar dan dijadikan tenaga. Oleh itu, glukosa akan tetap berada dalam aliran darah.

Jenis-jenis Insulin?

Insulin diklasifikasikan berdasarkan cara ia bertindak di dalam tubuh (bekerja di awal, saat berada di puncak, dan berdasarkan durasinya) juga berdasarkan aksinya apakah cepat, singkat, lama atau sangat lama. Ada 4 jenis insulin, iaitu:

  • Insulin dengan aksi cepat. Hormon ini akan mula bekerja sekitar 15 minit setelah ia disuntik ke dalam tubuh, puncaknya sekitar 1 jam, dan terus bekerja selama 2-4 jam. Contohnya adalah insulin glulisine (Apidra), insulin lispro (Humalog), dan insulin aspart (Novolog).
  • Insulin dengan aksi biasa. Biasanya mencapai aliran darah dalam waktu 30 minit setelah disuntik, puncaknya 2-3 jam setelah disuntik, dan efektif sekitar 3-6 jam. Contohnya Humulin R dan Novolin R.
  • Insulin dengan aksi intermediate. Biasanya mencapai aliran darah sekitar 2-4 jam setelah injeksi, puncaknya 4-12 jam kemudian, dan efektif untuk 12-18 jam. Contohnya NPH (Humulin N, Novolin N).
  • Insulin dengan aksi lambat. Hormon ini akan mencapai aliran darah beberapa jam setelah injeksi dan cenderung menurunkan kadar glukosa cukup merata selama periode 24 jam. Contoh: Insulin detemir (Levemir) dan insulin glargine (Lantus).



Terdapat beberapa perkara yang ditakuti serta sering disalah anggap oleh para pesakit? Antaranya ialah :

  • Penggunaan insulin menyakitkan kerana ia menggunakan jarum
  • Insulin boleh merosakkan buah pinggang
  • Insulin menyebabkan saya tidak boleh bergerak aktif
  • Insulin menyekat kebebasan saya untuk melakukan kerja seharian
  • Saya mudah mendapat gejala “hypoglycaemia” apabila menggunakan insulin
  • Saya akan menjadi gemuk secara mendadak dengan insulin
  • Insulin bermaksud saya tidak pandai mengawal gula, salah saya?

1. Benarkah Insulin menyakitkan?

Kebanyakan pesakit sering membayangkan penggunaan jarum dan tiub yang besar dalam penggunaan Insulin. Namun, sebenarnya anggapan itu adalah salah sama sekali. Kini, Insulin tersedia dalam bentuk suntikan pen dengan “ultrafine needle" yang sangat halus dan tidak menyakitkan.

Suntikan cara menegak kepada permukaan kulit juga adalah kurang menyakitkan berbanding menyuntik jarum secara mendatar di permukaan kulit seperti yang sering dibayangkan oleh kebanyakkan orang.

Namun, sekiranya anda terasa sakit ketika mencucuk insulin kepada tubuh anda. Anda boleh ikuti tips ini:

  1. Ubah kedudukan kawasan suntikan setiap hari dan setiap kali menyuntik.
  2. Kelajuan semasa menyuntik dos Insulin.
  3. Biarkan alkohol kering dahulu sebelum menyuntik. Jika masih ada alkohol yang berbaki ia boleh menyebabkan anda terasa seperti kulit terbakar.
  4. Suhu Insulin. Pastikan suhu insulin berada dalam suhu bilik. sekiranya suhu insulin sejuk ia akan menyebabkan otot anda kaku dan boleh menyebabkan peradangan.

2. Benarkah Insulin boleh merosakkan buah pinggang?


Insulin yang tersedia dalam bentuk cartridge sebelum ini diekstrak daripada sumber haiwan, yang mana telah diproses dengan lebih terperinci untuk mengubah ciri-ciri dan bentuknya kepada bentuk
atau formula yang boleh diterima oleh tubuh manusia tanpa sebarang tindak balas atau kesan sampingan.


Fakta tentang insulin
Insulin tersebut mengandungi unsur-unsur protein



Perlu anda fahami, Insulin tersebut mengandungi unsur-unsur protein seperti enzim-enzim lain yang selamat untuk proses fisiologi dalam badan manusia. Apatah lagi, kini telah tercipta insulin analogue yang dihasilkan daripada teknologi makmal menggunakan pengubahsuaian DNA dan genetik yang canggih untuk membentuk semula struktur molekul insulin secara terperinci dan selamat.

3.  Insulin menyekat kebebasan saya untuk melakukan kerja seharian



Pen insulin boleh dibawa ke mana-mana sahaja asalkan tidak terdedah kepada cuaca yang terlalu panas. Ia boleh dimasukkan ke dalam kocek seluar, di dalam beg tangan wanita malah di dalam beg kerja. Pesakit juga boleh membawa insulin tersebut sekiranya perlu berjalan jauh atau bercuti bersama keluarga.

Namun ia tidak boleh ditinggalkan di dalam kereta serta cuaca panas. Sekiranya anda berada di tempat awam, anda hanya perlu pergi ke bilik air sebentar untuk meyelak pakaian untuk memberi suntikan insulin di badan atau duduk sebentar di dalam kereta untuk melakukan suntikan. Ternyata, penggunaan insulin tidak menghalang pesakit yang senantiasa aktif bergerak dan bekerja.


4. Insulin menyukarkan saya untuk melakukan kerja seharian


Ini adalah tidak benar. Kini terdapat pelbagai jenis insulin, termasuk insulin yang bertindak untuk jangka masa panjang (24 jam) seperti glargine yang memerlukan suntikan insulin diberikan sebanyak satu kali sahaja sehari.

Kekerapan paling banyak Insulin perlu diberikan adalah empat kali sehari, yang mana ianya boleh dilewatkan mengikut waktu makan utama para pesakit kencing manis. Malah untuk suntikan semasa hendak tidur, Insulin boleh diberikan selewat yang mungkin apabila pesakit siap sedia untuk tidur.


Fakta tentang insulin
Contoh waktu pengambilan ubat yang sesuai


Justeru, tidak timbul isu suntikan insulin memberi ganguan kepada kualiti kerja seharian pesakit. Masa yang diambil untuk penyediaan suntikan insulin dan simpanan juga memerlukan kurang daripada dua minit pada satu-satu masa.

Melainkan jika anda perlu menggunakan Insulin dari catridge yang baru daripada peti sejuk. Kebiasaannya, tiada kesan darah dilihat pada kawasan suntikan.


5. Saya mudah mendapat gejala “hypoglycaemia” (kurang gula) apabila menggunakan Insulin.


Insulin yang diambil pada masa yang betul dengan cara serta teknik yang tepat tidak akan menyebabkan pesakit mengalami masalah kurang gula (hypoglycaemia) yang melampau. Gejala hipoglisemia tidak akan berlaku jika pesakit makan pada masa yang ditetapkan selepas pengambilan insulin.

Seperti yang telah diberitahu sebelum ini, kini telah terdapat insulin analogue yang lebih mesra kepada tubuh manusia dan kurang memberi risiko hipoglisemia, di samping tidak menyebabkan perubahan mendadak pada paras gula sebelum & selepas makan. 

Ini dapat meningkatkan kepuasan pesakit terhadap penggunaan insulin. Pesakit juga digalakkan untuk menggunakan mesin glukometer di rumah sekiranya terdapat tanda-tanda kurang gula dan sentiasa menyediakan gula ringkas bersama mereka sekiranya terdapat gejala kurang gula.

6. Saya mudah menjadi gemuk sejak menggunakan Insulin?


Fakta tentang Insulin
Insulin tidak akan menyebabkan kegemukan


Sejujurnya, progress dan pengawalan paras gula semuanya bergantung pada jati diri dan tahap disiplin pesakit tersebut. Insulin tidak akan menyebabkan kegemukan secara mendadak melainkan pesakit sering mempunyai rasa lapar yang kerap akibat pengambilan insulin tidak tepat pada masanya dan pesakit mengambil makanan yang tidak seimbang dengan nilai insulin yang diberi.

 Ambillah air masak yang kerap dan makanlah banyak sayur-sayuran sebelum makan makanan utama untuk mengelakkan/mengawal nafsu daripada makan dengan banyak. Pastikan suntikan dilakukan selari dengan masa makanan utama bagi mereka yang menggunakan “pre-meals” insulin (insulin jangka pendek).

Insulin analogue juga amat membantu dalam memberi kesan penurunan gula yang lebih mesra, tanpa pengurangan gula secara mendadak atau kelaparan yang kerap.


7. Penggunaan insulin menggambarkan kegagalan saya mengawal gula?


Keperluan menggunakan insulin tidak bermaksud kesalahan/kegagalan pesakit kencing manis dalam mengawal paras gula mereka. Kencing manis adalah penyakit yang berterusan dan tidak boleh sembuh dalam masa beberapa hari atau bulan.

Dari setahun ke setahun, fungsi organ pankreas yang merembeskan insulin akan berkurangan dan menjadi tenat, yang mana akhirnya ia tidak mampu lagi mengeluarkan insulin yang mencukupi dan berkesan seperti pada peringkat awal.

Justeru, di dalam diari pesakit kencing manis tersebut, akan tiba masanya bila mereka perlu bergantung pada rawatan insulin untuk merehatkan organ pankreas yang telah tenat dan kembali mengawal bacaan gula ke paras normal secara lebih efektif.

Perlu ditegaskan, insulin adalah rawatan unggul yang memberi peluang kepada pesakit untuk turut sama terlibat dalam mengawal bacaan gula mereka. Ini juga merupakan simbol amanah di mana pengamal perubatan telah memberikan kepercayaan tinggi terhadap pesakit mereka ketika berada di rumah. Justeru pesakit harus berasa bangga dengan penggunaan insulin ini.




Anda juga mungkin bermina dengan artikel ini;-

1. Baca Jika Sayangkan Buah Pinggang Awak!

2. SUBHANALLAH!!..Seorang qari yang sedang khusyuk mengalunkan bacaan al-Quran tiba-tiba rebah dan meninggal dunia

3. Bekerja keras, Jangan Sampai Kesihatan Terabai.



Saturday, April 29, 2017

Baca Jika Sayangkan Buah Pinggang Awak!


Proses Dialisis
Proses dialisis akan dijalankan 3 kali seminggu.

UBAT TAHAN SAKIT "PENYELAMAT"?


Seawal usia 35 tahun, Iza terpaksa menanggung sakit menjalani proses dialisis kerana masalah buah pinggang yang dialaminya awal bulan ini. Iza disahkan mengalami masalah buah pinggang selepas dia mengadu sakit pinggang dan muntah darah. 

Risau dengan keadaan itu, dia di bawa ke hospital oleh suaminya. Setelah menjalani pemeriksaan, doktor mengesahkan buah pinggangnya telah gagal berfungsi dan dinasihati untuk menjalani proses dialisis.

Hasil penerangan daripada doktor, barulah Iza sedar, bahawa semua ini berlaku akibat tabiatnya yang sering mengambil ubat tahan sakit secara berlebihan setiap kali senggugutnya menyerang. Dia memang akui dia selalu mengambil ubat tahan sakit, sebab senggugut yang dia alami sangat sakit.



Statistik pesakit buah pinggang
Pesakit buah pinggang dikatakan semakin meningkat saban tahun


Sepanjang menjalani dialisis, Iza akui dia kadang-kadang alami tekanan. Ia disebabkan kesan sampingan yang dialaminya seperti kekejangan otot, loya, muntah-muntah, pening dan berlaku pendarah pada tempat cucukan jarum.

Disebabkan pengalamannya ini, sekarang, Iza hanya mampu bersabar  dan mengingati anak dan saudara-maranya agar tidak terlalu kerap mengambil ubat tahan sakit. Kerana kesannya terpaksa di tanggung sampai bila-bila. 



BAGAIMANA CARA UNTUK MENJAGA KESIHATAN BUAH PINGGANG??


1. Minum air putih secukupnya.  


Kita sering diingatkan supaya minum 3 liter air setiap hari. Namun, ramai yang hanya  memandang ringan pada pesanan ini. Ramai yang tak tahu bahawa air putih merupakan rakan kerja buah pinggang yang sangat rapat!

Hal ini kerana, air putih akan membantu untuk memastikan buah pinggang dapat menjalankan tugasnya dengan lancar iaitu menapis segala bahan buangan seperti toksin. Sekiranya badan kekurangan air putih, ia akan menyebabkan toksin dan bahan buangan yang lain terkumpul dan ini akan merosakklan buah pinggang. 

Oleh itu, amat penting untuk kita meminum air putih yang secukupnya iaitu 3 liter sehari. Selain daripada baik untuk buah pinggang, minum air putih yang cukup juga bagus untuk kekalkan kelembapan kulit tau!


Air putih baik untuk kesihatan buah pinggang
Minum 3 liter air setiap hari

2. Kurangkan makanan masin


Kalau nak tahu, kebanyakkan orang membuat pengambilan garam yang banyak dalam diet seharian mereka. Mereka tidak sedar, bahawa tabiat ini membawa kepada punca berlakunya kerosakan buah pinggang! Kenapa??

Sebenarnya, badan kita tidak memerlukan sodium atau garam yang banyak untuk berfungsi. Garam yang tinggi dalam darah hanya akan menyebabkan kesan darah tinggi dan keadaan ini secara tidak langsung membahayakan buah pinggang anda! 

Jadi, ubah cara pemakanan anda. lebihkan buah-buahan dan sayur-sayuran. Kurangkan pengambilan makanan yang bergaram dan masin. 


3. Jauhi tabiat suka tahan kencing


PERINGATAN KERAS bagi mereka yang suka menahan kencing!

TOLONG ubah tabiat ini! Tabiat anda yang suka menahan kencing ini akan menyebabkan anda sengsara akibat masalah batu karang jika berterusan seperti itu. 

Tabiat suka menahan kencing ini memang akan menyebabkan kerosakan buah pingang yang membawa kepada masalah batu karang. Selain itu, ia juga akan menyebabkan berlaku jangkita kuman pada pundi kencing anda. 

Jadi INGAT!! JANGAN tahan kencing anda, cepat-cepat cari tandas  dan buang apa yang patut! 


4. Jangan amalkan pengambilan ubat tahan sakit



Punca kerosakan buah pinggang

Jangan amalkan pengambilan ubat tahan sakit


Siapa kat sini yang selalu ambil ubat tahan sakit? Kalau nak tahu, salah satu penyebab kerosakan buah pinggang dan hati adalah melalui tabiat penggunaan berlebihan ubat tahan sakit. Oleh itu, adalah sangat penting untuk anda mendapatkan nasihat doktor sebelum membuat pengambilan ubat tahan sakit. 


5. Kurangkan pengambilan alkohol dan minuman bergas.


Bagi mereka yang gemarkan minuman beralkohol dan bergas, anda perlu mengubah tabiat anda ini. Kalau nak tahu, kedua-dua jenis minuman ini mampu meninggalkan kesan buruk kepada buah pinggang dan hati anda. Apa kata, awak ubah minuman ni kepada air putih! kan lebih sihat! 


6. Kurangkan minum kopi



Punca kerosakan buah pinggang
Kurangkan pengambilan minuman 3 in 1.


Ada tak kat sini yang memang tak boleh tinggalkan kopi? Tiap hari mesti kena minum kopi, kalau tak boleh sakit kepala?

Nak tahu tak? sebenarnya pengambilan kopi yang berlebihan boleh sebabkan kerosakan buah pinggang. Sebab, kafein boleh meningkatkan tekanan darah dan juga menambah berat pada buah pinggang. 


7. Kurangkan memakan daging


Bila sebut daging, tiba-tiba teringat pula rendang dan daging masak kicap kan? memang sedap! Tapi, perlu ingat daging tidak boleh dimakan banyak sangat. Ini kerana, sumber protein dari daging haiwan tersebut akan meningkatkan beban metabolik pada buah pinggang. 

Ini bermaksud, semakin banyak anda makan daging, semakin banyak protein haiwan yang anda ambil. Seterusnya, semakin susahlah buah pinggang anda bekerja dan menyebabkan buah pinggang anda semakin sukar untuk bekerja. 


8. Pengambilan Vitamin dan Mineral secukupnya


Kekurangan vitamin seperti B6 dan magnesium juga antara faktor yang menyebabkan masalah batu karang dan kegagalan buah pinggang. Oleh itu, penting untuk kita mengamalkan diet yang sihat dengan memastikan pengambilan makanan yang lengkap dengan nutrisi yang diperlukan oleh badan. 


Penjagaan kesihatan buah pinggang
Amalkan pemakanan yang sihat! 

Macam mana nak pastikan buah pinggang kita sihat?? Jom amalkan cara pengambilan makanan yang sihat di samping menjalankan cara hidup sihat. 







Thursday, April 27, 2017

SUBHANALLAH!!..Seorang qari yang sedang khusyuk mengalunkan bacaan al-Quran tiba-tiba rebah dan meninggal dunia

Detik-detik Qari meninggal dunia ketika membaca al-Quran




SURABAYA, Indonesia 26 April - SUBHANALLAH!!..Seorang qari yang sedang khusyuk mengalunkan bacaan al-Quran tiba-tiba rebah dan meninggal dunia dalam satu majlis di rumah Menteri Sosial Indonesia, Khofifah Indar Parawansapril lalu, lapor media tempatan.

Punca kematian disahkan akibat serangan jantung.

Ustaz Mohammad Ja’far Abdulrahmad, 60, rebah secara tiba-tiba sewaktu sedang mengalunkan bacaan al-Quran pada majlis meraikan ulang tahun ke-71 Muslimat Nahdatul Ulama yang diadakan di kediaman Khofifah yang juga Ketua Muslimat parti itu.

Mohammad Ja’far kemudiannya dikejarkan ke hospital berdekatan namun disahkan sudah meninggal dunia.


Video kejadian yang dirakamkan itu kemudiannya tular di media sosial. - AGENSI


Setiap orang pasti menginginkan ketika nanti meninggal dalam keadaan yang mulia.

"Betul2 kematian yang dicemburui, Alfatihah"

Wednesday, April 12, 2017

Sayangi Jantung Hati, Nasihat Doktor Ini Selepas Melalui Sendiri Pengalaman Prosedur Angiogram.


Proses Angiogram
Penyakit jantung adalah pembunuh nombor satu


Penyakit jantung adalah pembunuh nombor satu bagi rakyat Malaysia. Risiko serangan jantung boleh dielakkan dengan mengamalkan gaya hidup yang sihat seperti tidak merokok, bersenam dan mengamalkan cara pemakanan yang sihat. 
Ikuti pengalaman seorang doktor yang telah melalui sendiri prosedur Angiogram iaitu prosedur bagi melihat sama ada salur darah koronari kita tersumbat atau tidak. 

SERANGAN JANTUNG: SNIPER DALAM DADA SENDIRI, MEMBUNUH TANPA DISEDARI


"How are you Doctor?" Dato' Dr Balachandran bertanya kepadaku sambil tersenyum. Tutur kata beliau begitu lembut dan menenangkan. Beliau adalah Pakar Perunding Kardiologi yang merawatku di IJN tempoh hari. 
"I'm anxious Dato'" aku berterus terang. Aku terbaring di atas meja pembedahan yang sejuk berpakaian gown berwarna kuning cair. Tangan kananku telah diikat ke armboard dengan tape coklat
"Yes I know. Usually you're the one who put people on the operating table kan? And now I put you on the table.." katanya mengusik. 

"Don't worry, you'll be just fine" katanya lagi sambil memeriksa nadi di tangan kananku, melakukan Allen Test bagi melihat dominan Arterial supply. 

Saya telah melalui Prosedur Angiogram pada hari Khamis yang lalu. Ia adalah pengalaman yang tak dapat saya lupakan. Saya nak share pengalaman tersebut agar ia memberi manfaat buat pembaca semua. 

Angiogram ialah satu prosedur bagi melihat sama ada salur darah koronari kita tersumbat atau tidak. Salur darah koronari ialah salur darah yang membekalkan oksigen kepada otot jantung kita. 

Jika ia tersumbat, bekalan darah (oksigen) ke otot jantung akan kurang/ terhenti (ishaemia) dan otot jantung kita akan mati. Maka, kita akan mendapat serangan jantung (Myocardial Infraction)

Mula-mula bius setempat akan diberi di tempat salur tiub halus (angiocath) akan dimasukkan. Ini yang paling sakit sebenarnya. Sampai keras kejung kaki saya menahan sakit. Lepas tu dah tak rasa apa-apa dah.

Angiocath ini akan dimasukkan sama ada dari tebukan salur darah Radial artery di pergelangan tangan atau Femoral artery di kelangkang (dalam kes saya melalui Radial artery). Angiocath ini kemudiannya akan ditolak perlahan-lahan hingga sampai ke salur darah koronari.

Dye (contrast) kemudiannya akan dimasukkan bagi melihat samada salur darah koronari ini tersumbat atau tidak.

Jika ada salur darah yang tersumbat, Pakar Kardiologi mempunyai pilihan samada untuk merawat dengan ubat-ubatan atau memasukkan balloon dan/atau stent bergantung kepada tahap salur darah tersumbat (Pilihan ini biasanya akan dibuat setelah berbincang dengan pesakit).

Harus diingat, setiap prosedur atau pembedahan pasti ada risikonya. Pelbagai perkara boleh berlaku ketika angiogram dilakukan.


Antara risiko yang boleh terjadi semasa prosedur ini ialah:


* Pendarahan pada tempat tebukan arteri
* Salur darah boleh tembus/terkoyak
* Jangkitan kuman
* Alahan kepada dye
* Kerosakan buah pinggang 
* Strok
* Serangan jantung
* Kematian


Risiko kematian tetap ada walaupun kurang daripada 1 peratus. Tika anda terbaring di atas katil pembedahan dan mengetahui dye akan dimasukkan sebentar lagi, anda akan sedar bahawa betapa sikitnya amalan anda selama ini & betapa banyaknya dosa anda. Sedangkan anda belum sempat bertaubat. Ia membuatkan saya benar-benar insaf.

Serangan jantung boleh datang secara tiba-tiba. Apatah lagi dengan cara hidup kita hari ini yang makan sesuka hati dan malas beriadah. Kalau yang merokok tu lagi la tak sayang nyawa. Kini ia tidak mengenal usia. Ramai pemuda-pemudi berusia 20-an & 30-an yang mendapat serangan jantung kini, petugas kesihatan juga tidak terkecuali.

Sebabnya? 
Lihat diri kita sendiri. Macamana kita makan setiap hari, melantak tidak sedarkan diri. Bersenam pula malas. Naik tangga setingkat pun malas. Parking kereta pun sedekat yang boleh dengan kedai atau surau yang di tuju. Dengan kata lain, kalaulah boleh parking sampai dalam kedai, pasti kita masuk terus ke dalam... (exaggerate sikit...)


Antara yang lebih berisiko untuk mendapat serangan jantung ialah:



* Obes
* Perokok
* Penghidap darah tinggi
* Penghidap kencing manis
* Kolesterol yang tinggi
* Tekanan hidup / Stress


Saya tidak mahu mengambil risiko serangan jantung secara mengejut memandangkan kini begitu banyak serangan jantung berlaku di kalangan masyarakat yang masih muda.

Alhamdulillah Angiogram saya tempoh hari adalah normal dengan semua salur darah yang sihat. Saya sertakan video Angiogram saya agar anda dapat lihat sendiri. Syukur sangat.


Cuba anda pandang wajah isteri anda
Anda renung wajah setiap anak anda. 
Dengar suara manja & rengekan mereka. 
Sayangi diri anda. 
Fikirkan isteri dan anak-anak anda. 
Berhentilah merokok. 
Jaga pemakanan dan bersenamlah secara berkala.


Antara simptom masalah/serangan jantung ialah:



* Sakit dada seumpama ditindih objek berat
* Sakit dada yang menjalar ke rahang atau tangan kiri
* Kesukaran bernafas
* Tidak puas bernafas
* Mengah
* Rasa loya / muntah
* Berpeluh-peluh


Namun, ada masanya masalah jantung ini tidak memberi sebarang petanda awal. Terus dapat serangan jantung mengejut dan lebih malang lagi, ada yang terus meninggal dunia. Sebab itulah, apabila saya merasa ketidakselesaan pada dada kiri saya tempohari, saya tidak berlengah untuk ke hospital.


"Do you play sport Doctor?" Tiba-tiba Dato Dr Balachandran memecah lamunanku.

"I jog sometimes and do indoor cycling Dato. Why Dato?"

"Well, look at this. Your heart is absolutely healthy. It's pumping well. Your coronary vessels are all looking great Doctor. I will not expect to see you here again in 30 years time!"


Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Hatiku memanjatkan kesyukuran. Semuanya normal. Tiada langsung tanda-tanda salur darahku tersumbat.

Jika anda pernah merasa simptom-simptom ini bersegeralah ke hospital atau ke Institut Jantung Negara (IJN). IJN adalah pusat jantung yang tip-top perkhidmatannya. Kemudahan, keselesaan dan layanan staff IJN memang terbaik. Makanan pun sedappp 😁

Terima kasih buat Dato Dr Balachandran, sahabatku Dr Beni Isman & semua staff IJN yang telah memberikan rawatan terbaik. Teristimewa buat isteriku Nazatul Shahnaz yang menjaga diri ini sepanjang keuzuran tempohari. Itu pun jantung jugak, si Jantung Hati.




#DrMahyuddin
#Angiogram
#IJN


Kongsikan dengan orang yang tersayang. Please share.

Sumber dari Facebook Mahyuddin Mohamed



Tuesday, March 28, 2017

Tak Tahan Sakit Gigi? Cara Ini Bantu Melegakan Anda!!

Tips hilangkan sakit gigi
Takut dengan jarum!

Sakit gigi Tapi Takut Nak ke Doktor!



"Aarrgghh..Mia aku tak tahan laa, gigi aku ni sakit sangat!!"

"Laa, patut la semalam aku tengok kau pusing sana, pusing sini kat katil kau tu"


"Semalaman aku tak tidur sebab sakit gigi ni tauu. Rasa nak nangis"


" Dah berapa hari da sakit tu Teha?"


"Dari semalam lagi. Pagi tu, tak sakit sangat, malam tu yang aku tak tahan sangat, berdenyut-denyut"


" Bahagian mana yang sakit? Kau tak nak pergi jumpa doktor ka? Aku boleh tolong hantar."


"Gigi gerham aku yang sakit. Ish, tak nak aku jumpa doktor. Takut kena jarum"


" Kalau dah takut, habis tu nak buat macam mana?"


"Kau tak da ke petua-petua yang boleh legakan sakit gigi aku ni?"


"Kalau dulu, arwah nenek aku suruh kumur-kumur air garam. Jap aku buatkan air garam untuk kau." 




******************************************



LEGAKAN SAKIT GIGI TANPA BERJUMPA DOKTOR!!




Sakit gigi memang sakit yang tidak tertanggung oleh sesiapa pun sama ada kanak-kanak, remaja mahupun dewasa. Sakit gigi boleh disebabkan oleh beberapa punca sepeti gigi berlubang, jangkitan bakteria yang menyebabkan keradangan, gigi retak, susut gusi, tampalan gigi rosak, serta gigi yang perlu dicabut. 


Cara paling mudah untuk menyelesaikan sakit gigi adalah berjumpa dengan doktor. Namun, bagi mereka yang takut berjumpa doktor kerana risau akan jarum, mereka memilih untuk mencari petua-petua atau tips yang boleh hilangkan sakit gigi tanpa menggunakan jarum. Antara cara untuk melegakan sakit gigit yang boleh diamalkan adalah:


1. Berkumur dengan Air Garam


Tips hilangkan sakit gigi
 Berkumur dengan air garam


Kebanyakkan orang telah tahu tips ini iaitu berkumur dengan air garam dan ia dapat menyembuhkan sakit gigi. Tapi ada juga yang mengeluh kerana dengan melakukan cara ini, gigi terasa lebih sakit, Ada yang katakan ia memang begitu. Tapi kebanyakkan orang juga katakan bahawa cara ini adalah petua hilangkan sakit gigi yang paling mudah. 

Tips ini boleh dilakukan dengan menambahkan beberapa sudu makan ke dalam satu gelas air suam. Kacau air tersebut sehingga garam larut dan gunakan untuk berkumur. Ingat!! jangan ditelan. Pastikan bahagian gigi yang sakit itu terkena. Lakukan secara berulang dan rasakan kesannya.


2. Minyak Gamat


Caranya sangat SENANG! Ambil minyak gamat, titikkan pada putik kapas. Selepas tu, sapukan pada bahagian yang sakit. 

3. Bunga Cengkih 


Tips hilangkan sakit gigi
Bunga cengkih boleh melegakan sakit gigi

Bukan setakat digunakan untuk memasak, bunga cengkih juga boleh digunakan untuk melegakan sakit gigi. Caranya, ambil 3 kuntum bunga cengkih dan gigit. Kalau gigi berlubang pula, sebaiknya bunga cengkih tersebut ditumbuk halus dan diletakkan pada gigi yang berlubang.

4. Kapur Sirih


Ambil sedikit kapur sirih dan sapukan pada gigi yang sakit. Ia juga boleh dilakukan dengan cara kunyah sedikit sirih yang dicampur sedikit kapur. In shaa Allah sakit gigi akan hilang sedikit demi sedikit. 

5. Habbatus sauda 

Tips hilangkan sakit gigi

Habbatus sauda atau Jintan hitam


Ambil serbuk jintan hitam atau minyak jintan hitam (habbatus sauda) letakkan di dalam gigi yang berlubang. 

6. Daun Sirih


Ambil beberapa helai daun sirih. Rebus daun-daun sirih tersebut dan tambahkan sedikit garam. Seterusnya, air ini bolehlah digunakan untuk berkumur. 

7. Bawang putih


Ambil seulas bawang putih, hiris bawang putih tersebut dan tampalkan pada gigi yang sakit. Seterusnya, biarkan selama sejam dan akan terasa perubahannya. 

8. Hilangkan plak


Berkumur menggunakan bahan kumur seperti Listerine boleh membantu menghilangkan plak pada gigi. 

9. Berus gigi


tips hilangkan sakit gigi
Berus gigi dan berkumur-kumur untuk bersihkan mulut


Kadang-kadang gigi sakit disebabkan kehadiran bakteria di dalam gigi. Oleh itu, sebaiknya, anda memberus gigi dan berkumur-kumur untuk membersihkan mulut. 

10. Gambir


Gambir biasanya popular dengan produk kesihatan tenaga batin, tetapi gambir juga sebenarnya selalu digunakan dalam petua untuk melegakan sakit gigi. Caranya ialah tumbuk gambir hingga hancur dan gambir dalam air panas/suam. letakan pada bahagian gigi yang sakit dan anda akan mulai rasa sakit gigi anda menghilang. Namun, jangan digunakan terlalu banyak kerana ia boleh mengebaskan mulut anda. 

11. Tomato 


Ambil sebiji tomato muda dan potong nipis-nipis. Masukkan tomato tadi ke kawasan yang sakit (gigi berlubang). Jika gigi  sememangnya ada ulat, ulat akan keluar ke arah tomato tadi (jangan gerun pula ya).


12. Daun jambu batu


Daun jambu batu yang segar juga boleh membantu mengurangkan rasa sakit gigi. Caranya ambil daun jambu batu dan kunyah sehingga terkena pada bahagian yang sakit. Selain itu, ia boleh juga di rebus dan air rebusannya digunakan untuk berkumur-kumur dan cuci mulut. 

Daun jambu batu dikatakan bagus kerana ia mengandungi anti-radang, analgesik dan antimikrob. 

13. Kiub ais


Balut 1 kiub ais yang menggunakan kain nipis, Kemudian, gosok-gosok ais tersebut di bahagian pipi berdekatan dengan gigi yang sakit selama beberapa minit untuk melegakan rasa sakit. 


Tips hilangkan sakit gigi
Gosok-gosok ais tersebut di bahagian pipi

Sakit gigi memang menyakitkan sampaikan nak buat kerja pun susah dan takda mood. Jadi, diharapkan post ini dapat membantu untuk menyembuhkan sakit gigi anda.






Anda mungkin berminat dengan artikel ini:-