Friday, August 11, 2017

Tekanan Darah Rendah atau Hipotensi.

Punca tekanan darah rendah
Kerap rasa pening & berpinar-pinar

Semalam selesai je Prof Ros habiskan kuliahnya, aku pun terus mengemas laptop di hadapan ku. Tak sabar rasanya nak balik hostel sebab badan rasa lemah. Kuliah yang Prof sampaikan pun sebenarnya aku tak faham sebab tak dapat fokus.

Bila aku berdiri jer, tiba-tiba badan rasa tak seimbang, berpinar-pinar, gelap dan akhirnya aku rebah. Tak ingat apa yang jadi selepas itu. Tapi, hari ni, sebaik saja aku sedar, aku nampak kawan baik aku, Lina ada duduk di kerusi tepi katil aku. 

Belum sempat aku tanya apa yang dah terjadi, Lina segera panggilkan doktor. Doktor pun datang dan check keadaan aku. Selesai semuanya, doktor bagi tahu, tekanan darah aku sangat lemah. 90/54 mmhg. Sebab tu, aku pengsan, pucat dan badan rasa tak bertenaga. Doktor arahkan aku untuk berehat dahulu sebelum balik ke hostel.  

Sebagai seorang pelajar yang tidak faham apa-apa tentang perubatan, aku pun bertanya pada doktor, kenapa aku boleh mengalami tekanan darah rendah ni. Doktor pun menjelaskan dari A hingga ke Z. 

Setelah mendengar penjelasan doktor, barulah aku faham, rupa-rupanya simptom-simptom seperti selalu rasa lemah & berpinar-pinar ketika bangun bukanlah disebabkan penat semata-mata tapi semuanya berpunca daripada tekanan darah rendah. 


Apa itu tekanan darah rendah??



Punca tekanan darah rendah
Apa itu tekanan darah rendah?

Tekanan darah bermaksud keupayaan darah menolak ke arah dinding pembuluh darah arteri ketika jantung mengepam darah. Tekanan darah diukur sebagai tekanan Sistolik (bilangan atas) dan Diastolik (bilangan bawah).

Tekanan darah sistolik adalah tekanan yang diukur semasa jantung berdenyut, ia akan menunjukkan tekanan maksimum ketika jantung berkontraksi. Manakala tekanan diastolik adalah tekanan yang diukur semasa jantung sedang rehat. Ia menunjukkan tekanan minimum jantung dalam keadaan rileks.

Untuk tekanan darah yang dikatakan sebagai tekanan darah normal adalah bila tekanan darah anda TIDAK lebih rendah dari 120/80 mmhg. Dan perlu diingat bahawa, tekanan darah seseorang tidak selalu sama dari satu waktu ke waktu lainnya. 


Agaknya Berapa Bacaan Yang Boleh dikategorikan sebagai tekanan darah rendah ?



bahaya tekanan darah rendah
Bacaan tekanan yang rendah.

Tekanan darah yang normal adalah antara 90/60 dan 140/90. Manakala, ukuran tekanan darah yang  dikategorikan sebagai RENDAH adalah di BAWAH 90/60Jika tekanan darah di atas 140/90 maka orang tersebut menderita tekanan darah tinggi atau hipertensi.

Misalnya, bila anda melakukan pemeriksaan tekanan darah pada hari ini dan tekanan darah anda adalah 120/80 mmhg manakala, keesokan harinya pula tekanan darah anda berbeza daripada hari pertama anda membuat pemeriksaan.

Antara ujian yang dilakukan oleh doktor kepada pesakit yang mengalami tekanan darah rendah ialah ujian darah untuk melihat kepada paras gula, kolesterol, hemoglobin, fungsi buah pinggang, ujian elektrokardiogram (ECG), echocardiogram iaitu ultrasound jantung, dan ujian tekanan (stress test).

3 Jenis Tekanan Darah Rendah


1. Tekanan Darah Rendah Orthostatic


Jenis tekanan darah rendah ini akan berlaku bila anda berubah posisi. Sama ada dari bangun kepada tidur atau duduk.  Penurunan tekanan darah ini akan menyebabkan anda berasa pening atau pitam. Ianya terjadi bila tubuh badan tidak dapat menyesuaikan tekanan pengaliran darah dengan cepat agar sesuai dengan kedudukan badan anda. 

Keadaaan ini biasanya akan berlaku hanya sekejap, dari beberapa saat ke beberapa minit selepas anda berdiri.


2. Tekanan Darah Rendah Neurally Mediated (NMH)

Keadaan ini berlaku apabila otak dan jantung tidak berkomunikasi dengan baik antara satu sama lain. Sebagai contoh, apabila anda berdiri untuk jangka masa yang panjang, darah mulai berkumpul di kaki anda.

Hal ini akan menyebabkan tekanan darah anda menurun. Dalam NMH, badan keliru dan memberitahu otak bahawa tekanan darah tinggi. Sebagai tindakbalas, otak melambatkan kadar denyutan jantung. Hal ini membuat penurunan tekanan darah yang lebih, menyebabkan pening  kepala dan rasa hendak pitam.


3. Tekanan Darah Rendah Teruk berkaitan dengan Shock

‘Shock’ adalah suatu keadaan yang boleh mengancam nyawa di mana tekanan darah turun begitu rendah sehingga otak, buah pinggang dan organ-organ penting yang lain tidak dapat bekalan darah yang cukup.

Siapa yang berisiko untuk mendapat Tekanan Darah Rendah?

Hipotensi boleh berlaku dalam kalangan individu dari pelbagai peringkat umur. Walau bagaimanapun, ada individu dalam kumpulan usia tertentu lebih cenderung untuk mendapat tekanan darah rendah yang tertentu. Seperti:-

✔ Orang tua lebih cenderung untuk mendapat hipotensi Ortostatik selepas makan
✔ Orang-orang yang mengambil ubat-ubatan tertentu, seperti ubat tekanan darah tinggi
✔ Orang-orang yang mempunyai gangguan sistem saraf pusat (seperti penyakit Parkinson)
✔ Individu yang mempunyai masalah/penyakit hati.
✔ Individu yang kurang bergerak (contohnya lumpuh) untuk tempoh masa yang lama
✔ Wanita hamil dan ia adalah perkara biasa dan akan pulih selepas bersalin
✔ Kanak-kanak dan remaja lebih cenderung memiliki tekanan darah rendah Neurally mediated   


Gejala Hipotensi

Tidak semua individu yang mengalami hipotensi akan mengalami gejala-gejala berikut. Namun jika tekanan darah cukup rendah, kemungkinan besar boleh menimbulkan gejala-gejala seperti berikut ini.

✔ Jantung berdebar kencang atau tidak teratur.
✔ Pusing.
✔ Lemas.
✔ Mual.
✔ Pengsan.
✔ Kehilangan keseimbangan atau merasa goyah.
✔ Pandangan kurang jelas.

Jika mengalami gejala hipotensi, sebaiknya anda segera duduk atau berbaring, minum air putih, dan menghentikan semua kegiatan yang sedang anda lakukan. Gejala biasanya akan segera hilang setelah beberapa saat.

Jika Anda sering mengalami gejala hipotensi seperti yang disebutkan di atas, segeralah bertemu doktor untuk membuat pemeriksaan tekanan darah anda.

Kesan tekanan darah rendah, antaranya:



Cara atasi tekanan darah rendah
Kerap pening & sakit kepala. 

✔ Pening/ Sakit Kepala
✔ Pengsan
✔ Sering rasa dahaga
✔ Sukar untuk fokus
✔ Mata berkunang – kunang
✔ Mual – mual
✔ Batuk
✔ Badan terasa dingin
✔ Kulit menjadi pucat dan lembap
✔ Pernafasan cepat dan pendek
✔ Sering merasa lelah


Bagaimana hipotensi dirawat?

Anda tidak memerlukan rawatan sekiranya anda tidak mempunyai apa-apa tanda dan gejala walaupun tekanan darah anda rendah. Sekiranya anda merasa pening atau hampir pitam, anda sepatutnya terus duduk atau baring. Letak kaki anda di paras yang sama dengan jantung anda atau duduk sambil meletak kepala di antara lutut.

Kalau masalah ini masih berkekalan, anda mesti segera berjumpa dengan doktor. 

Amalan yang disyorkan untuk mengurangkan terjadinya keadaan hipotensi:

✔ Minum banyak air sekiranya nyahhidrasi
✔ Menghadkan pengambilan alkohol
✔ Berdiri dengan perlahan
✔ Jangan silang kaki semasa duduk
✔ Elakkan berdiri terlampau lama pada satu tempat
✔ Tingkatkan pengambilan garam mengikut nasihat doktor
✔ Kurangkan pengambilan karbohidrat sekiranya anda selalu pening selepas makan


Diagnosis Tekanan Darah
Mengukur tekanan darah adalah cara yang tepat dan mudah untuk mendiagnosis hipotensi. Berikut adalah beberapa perkara yang perlu dilakukan sebelum mengukur tekanan darah untuk mendapatkan pengukuran tekanan darah yang betul.
  • Mengosongkan pundi kencing atau membuang air kecil.
  • Break sekurang-kurangnya 5 minit.
  • Tidak aktif dan tidak dalam bercakap.
Selain mengukur tekanan darah, terdapat beberapa cara atau ujian lain untuk mendiagnosis punca tekanan darah rendah akibat daripada keadaan tertentu atau penyakit, dan juga untuk menentukan rawatan yang sesuai, iaitu:



  • Elektrokardiogram (ECG). 
pencegahan hipotensi
Elektrokardiogram (ECG).
Ujian ini bertujuan untuk mengesan kelainan struktur jantung, masalah oksigen dan bekalan darah ke otot jantung, serta degupan jantung yang tidak teratur.

  • Echocardiogram.  
Hypotension
Echocardiogram.
Ujian ini menggunakan gelombang bunyi untuk menghasilkan imej struktur jantung dan fungsinya.

  • Ujian "stress". 
rawatan tekanan darah rendah
Ujian "stress"

Ujian ini dilakukan dengan membuat kerja-kerja jantung lebih sukar untuk menjadi lebih mudah mendiagnosis tekanan darah. Boleh dilakukan dengan berjalan di atas treadmill.

  • Ujian darah. 
Tekanan darah rendah atau hipotensi
Ujian darah

Ujian darah boleh dilakukan untuk memeriksa tahap hormon, dan jika pesakit mempunyai anemia atau kencing manis.






Tuesday, August 1, 2017

BERMINAT UNTUK MULAKAN BISNES DENGAN TASLY ??

agent wanted
ANTARA EJEN TASLY SABAH YANG TELAH BERJAYA!


Dari Pengguna Biasa, Kini Bertukar Menjadi Ejen !!


Ya !! Itulah yang telah berlaku kepada beberapa orang pelanggan setia kami di Stokis Tasly Sabah. 

Disebabkan mereka telah jatuh hati dan puas hati  dengan hasil Herba Tasly Danshen Plus , mereka terus membuat keputusan untuk menjadi agen di kawasan mereka !! 
Hebat bukan?!!



Jom Sertai Kami Sebarkan Kebaikan !!

Mungkin bukan kita yang memerlukannya, tapi ramai di luar sana pasti sedang mencari dan memerlukannya !! Jom bantu mereka yang memerlukan!! kenapa anda perlu sertai Tasly Sabah? 

Anda boleh buat secara Part time atau Full time.
➤ Training disediakan! 
➤ Pulangan yang LUMAYAN!
➤ Masa Fleksible!
➤ Support group!

Siapa yang Boleh Daftar ?? 


Sesiapa sahaja boleh mendaftar sebagai ejen !! 
Tidak kira anda seorang pelajar ke, suri rumah ke, tengah bekerja ke...
SEMUA pun boleh !! kami amat mengalu-alukan anda semua untuk menjadi sebahagian daripada team Tasly Sabah. 

Kriteria untuk menjadi ejen?? Mudah jerr...


Yang penting anda :-

- Tidak mudah mengalah
- Mempunyai  keinginan untuk membantu orang ramai
- Mempunyai keinginan untuk berkongsi dengan orang ramai
- Mempunyai keinginan untuk menjana sumber pendapatan dan ubah taraf hidup


Bagaimana caranya? 


MUDAH !! 

Hubungi 019-226 6478 / 012-358 6478
 
ATAU

Anda boleh terus walk-in ke Stokis Tasly Sabah di alamat :


TASLY SABAH STOKIS, 
Lot 7 - Tingkat 1, Block A, 
Lorong KK Taipan 1,  Inanam New Township, 
88450 Kota Kinabalu, Sabah 



Ejen Tasly
Hj Nazif  (Agen Tasly Selayang)
& Hamidi Mohd Nor ( Tasly Ulu Klang)



Ejen Tasly
Junenaini Binti Bunari 
Tasly Sabak Bernam Centre


Ejen Tasly Sabah
En Ahmad, Ejen Lahad Datu


Jom Jadi Ejen Tasly
Ejen Papar



Ejen Tasly Sabah
En Josue, Ejen Ranau



Tasly Sabah
Encik Solupin, Ejen Kota Marudu 


En James, Ejen Sibu Sarawak


TAKUT & RISAU TAK BOLEH BUAT?? 

Kenapa nak risau sedangkan kami akan memberi tunjuk ajar kepada anda!! 
Di samping itu, kita juga akan bertemu dalam beberapa sesi/kelas coaching untuk memantapkan lagi ilmu pengetahuan kita!


Kebaikan menjadi Ejen Tasly
Sesi Coaching tentang cara melakukan promosi


Sesi kelas bersama ejen
Sesi Perbincangan 


Kursus cara penggunaan mesin Mikro-peredaran Darah


Agen Tasly Sabah
Sesi Coaching untuk agen di Kuala Lumpur


Apa yang BEST sangat dengan Herba Tasly Danshen Plus ni?

[✔] Herba Pembersih Salur Darah No.1 Dunia
[✔] 100% Berasaskan Herba
[✔] 100% Diiktiraf Halal Oleh Jakim
[✔] Lulus KKM
[✔] Tindak balas yang cepat apabila dimakan
[✔] Potensi penyembuhan tinggi jika dimakan secara konsisten
[✔] Mudah dimakan
[✔] Fungsi yang pelbagai
[✔] Tidak ada kesan sampingan jika digunakan dalam jangka panjang
[✔] Tidak menimbulkan gangguan pada organ dalaman tubuh kita.





Apa yang Herba Tasly Danshen Plus ni dah buat kat pengguna-penggunanya??!!


Baca sendiri testimoni para pengguna Herba Tasly Danshen Plus ni.


Hujung bulan nak repeat order??!!



Berita gembira selepas 4 bulan pengambilan. 




Ibu Hajah salah satu pengguna setia Stokis Tasly Sabah



Kaki dah tak bengkak selepas mengambil Tasly Danshen Plus


Alhamdulillah, rasa lenguh dah berkurang


Herba Tasly menjadi peneman walau kemana saja 


SUPERB PRODUCT!! 



Apa yang anda tunggu lagi?? Jom jadi sebahagian dari team Tasly Sabah. Lambat anda bertindak, lambatlah hasilnya!! Ambil peluang ini untuk meningkatkan pendapatan sambil kita beramal!! Hubungi 019-2266478 untuk sebarang pertanyaan.





Anda mungkin berminat dengan artikel ini :-





Tuesday, July 25, 2017

Inilah Cara Legakan Sakit Belakang Anda!



Punca sakit belakang
Aktiviti berat merupakan punca sakit belakang


"Abang...mak call, katanya abah sakit belakang. Dah 2 hari tak pergi kebun"

"Eh, teruk ke sakit belakang abah? Ada pergi hospital tak?"

"Mak cakap tak pergi hospital lagi sebab abah tak nak. Semalam mak dah urut dengan minyak gamat, abah kata dah tak sakit sangat "

"Hissh, mana boleh biar macam tu ja. Macam mana boleh sakit? Abah dah jatuh ke?

"Mak cakap, dah dua hari ni Abah bersihkan kebun belakang rumah tu. Abah bersihkan sorang-sorang. Mungkin disebabkan bersihkan rumput-rumput tu la Abah sakit belakang."

"Laa..ya ke? Agaknya sebabkan tu la Abah sakit belakang. Tak pa, esok kita pergi rumah mak, kita pujuk Abah ke hopsital. Risau nanti ada apa-apa pula. 


Penyebab Sakit Belakang?


Semua individu terdedah dengan sakit belakang. Walaupun, sakit belakang ini menyakitkan & tidak selesa tapi ia bukanlah masalah yang serius. Namun, anda tetap dinasihati untuk dapatkan rawatan & nasihat doktor sekiranya   sakit yang dialami semakin kerap dan bertambah teruk dari sebelumnya.

Pakar juga mengatakan, sakit belakang yang kita sering alami dapat dikaitkan dengan cara tulang, otot dan ligamen pada bahagian belakang kita berfungsi & bersambung.

Terdapat beberapa penyebab terjadinya sakit belakang pada seseorang. Antaranya adalah:


  • Berat badan berlebihan/ Obesiti
Tulang belakang berfungsi untuk menampung berat badan kita. Apabila berat badan kita mencapai tahap obesiti, tulang belakang terpaksa menanggung bebanan tersebut dan ia boleh menyebabkan kerosakan struktur tulang seperti ‘sciatica’.
  • Hamil
- Sakit belakang bagi wanita yang hamil memang sesuatu yang normal dan ia terjadi disebabkan oleh perubahan bentuk badan. 
  • Merokok
- Merokok akan menyebabkan aliran darah ke bahagian bawah tulang belakang berkurangan dan menyebabkan cakera lebih mudah mengalami kerosakan.
  • Stres
- Stres sebenarkan akan menjadikan otot kita tegang. Ketegangan ini akan membawa kepada sakit belakang. 
  • Pengambilan ubat
-Pengambilan beberapa jenis ubat dalam jangka masa panjang juga akan memberi kesan lemah tulang yang menyebabkan sakit belakang/ pinggang. Misalnya seperti steroid. 
  • Postur tubuh (Keadaan ketika tidur atau duduk)




Punca sakit belakang
Sakit belakang sangat mengganggu keselesaan kita untuk bekerja.  



- Misalnya tidur di atas tilam yang keras atau terlalu lembut membuatkan kita tidur dalam posisi yang tidak baik untuk tulang belakang. Ini akan menyebabkan otot merenggang dan tidak membantu tulang belakang untuk berada dalam posisi yang relaks.  

- Seperti dalam ajaran Islam, kita disyorkan untuk tidur mengiring ke sebelah kanan. 

"Apabila kamu hendak tidur di tempat pembaringan kamu hendaklah kamu berwuduk seperti wuduk untuk solat. Kemudian hendaklah kamu baring di lambung kanan kamu.
(Hr Bukhari dan Muslim)

Yang mana hadis ini mengajar kepada umat Islam supaya baring mengiring ke kanan (menindih bahu kanan.)


  • Kegiatan harian (Kerja mengangkat berat)

-Mengangkat beban yang terlalu berat juga boleh menyebabkan sakit belakang & pinggang. Oleh itu, disyorkan untuk mengamalkan posisi yang betul ketika mengangkat barang. 

Kajian yang dilakukan American Journal of Epidemiology mendapati duduk terlalu lama boleh meningkatkan risiko sakit belakang, athritis, obesiti, kerosakan postur badan, tekanan darah rendah dan penyakit jantung.


Postur tubuh yang betul
Kedudukan yang betul ketika mengangkat beban


  • Gangguan pada struktur tulang belakang
- Misalnya, pernah terjatuh atau kemalangan yang menyebabkan kecederaan bahagian belakang dan tulang belakang. 

Jika gejala di bawah ini  terjadi seiring dengan sakit belakang yang anda alami, anda di nasihati untuk merujuk & dapatkan nasihat doktor dengan segera.

  • Berat badan menurun 
  • Suhu badan naik (demam)
  • Keradangan (bengkak) di bahagian belakang
  • Sakit belakang yang berterusan (walaupun dalam keadaan baring atau relax)
  • Sakit kaki
  • Sakit nyeri capai lutut 
  • Sakit belakang disebabkan pernah di pukul atau eksiden
  • Kebas disekeliling alat kelamin
  • Kebas disekeliling punggung


Senaman untuk melegakan sakit belakang??


1. Senaman ringan pembuka acara

Ini merupakan senaman paling ringkas dan mudah untuk dilakukan sebagai permulaan. Bagi mereka yang tidak mempunyai sakit belakang yang teruk, gerakan ini adalah mudah bagi mereka. Namun, gerakan ini akan menjadi sedikit perit bagi mereka yang mempunyai sakit belakang yang kuat.



Senaman untuk sakit belakang
Senaman Ringan Pembuka Acara

Pertama, anda perlu baring rapatkan badan anda ke lantai, dan kedudukan kaki anda seperti di dalam gambar. Kedudukan tangan anda pula, di perut atau dirapatkan ke lantai. Seterusnya, naikkan sedikit pinggul anda.

Pastikan hanya pinggul anda sahaja dinaikkan dan kedudukan badan anda masih rapat dilantai. Tahan kedudukan itu selama 10-20 saat dan kemudian turunkan. Ulang senaman ini 5 hingga 10 kali mengikut keselesaan anda.

2. Senaman tarik paha ke dada

Seterusnya senaman tarik paha ke dada. kekalkan posisi seperti yang pertama. Cuma anda perlu angkat kaki dan naikkan kepala lutut di atas. Kemudian, angkat perlahan-lahan paha anda ke bahagian dada.


Senaman sakit belakang
Senaman Tarik Paha ke Dada

Dalam posisi ini, anda perlu rapatkan tubuh anda di lantai, manakala, dengan bantuan tangan, tarik paha anda dan rapatkan ke dada. Buat perlahan-lahan dan mengikut keupayaan anda. Bertahan selama 10-20 saat dan seterusnya ulang 5-10 kali.

3. Senaman sengetkan kaki

Masih berada dalam keadaan berbaring seperti di senaman yang pertama. Turunkan kedua-dua paha anda ke kanan sehingga menyentuh lantai. Kekalkan posisi selama 1- 2 minit atau mengikut keselesaan anda.

Pastikan hanya kaki anda sahaja yang bergerak ke kanan, manakala badan anda masih menyentuh lantai. Seterusnya, ulang gerakan ini ke sebelah kiri pula.



Senaman legakan sakit belakang
Senaman Sengetkan Kaki

4. Senaman angkat badan


Untuk senaman kali ini, anda perlu berada dalam keadaan bertiarap. Letakkan kedua-dua tangan anda di sisi anda seperti hendak mengangkat badan anda. Seterusnya, secara perlahan-lahan angkat badan anda sedikit demi sedikit sehingga tangan anda lurus. Namun, pastikan bahagian pinggang ke bawah melekat.



Legakan sakit belakang
Senaman Angkat Badan

Tahan 10-20 saat, perlahan-lahan turun dan rapatkan badan anda ke lantai. Anda boleh ulang gerakan ini, 5 hingga 10 kali mengikut kesesuaian keadaan anda.

Ingat!! jangan paksa diri untuk melakukan senaman ini.


5. Senaman mengeliat kucing

Ini merupakan senaman terakhir dan caranya anda perlu membuat kedudukan seperti seekor kucing. Kemudian, tegakkan tangan dan kepala lutut menyentuh lantai.

Naikkan badan anda melengkung perlahan-lahan ke atas setinggi yang boleh dan tahan selama 10 ke 20 saat. Pastikan anda tundukkan kepala ke bawah. Selepas itu turunkan perlahan-lahan badan anda sehingga melengkung ke bawah pula.




Hilangkan sakit belakang
Senaman Mengeliat Kucing

Naikkan bahagian pinggul ke atas setinggi mungkin dan kepala anda juga perlu mendongak ke atas setinggi mungkin. Tahan semalam 10 ke 20 saat. Kemudian naikkan semula badan melengkung ke atas macam tadi dan tahan kat situ.Ulang gerakan ini sebanyak 5 ke 10 kali mengikut keselesaan anda.

Anda boleh ulang kesemua senaman dari yang pertama sampai yang ke lima ini setiap sejam atau dua jam sekali seandainya tahap sakit pinggang agak teruk.

Jika tak berapa teruk sangat, anda boleh buat dua atau tiga kali sehari. Boleh juga buat sebagai satu senaman rutin anda dan tak payah nak tunggu sakit pinggang baru nak buat.


SIAPA YANG TERDEDAH DENGAN SAKIT BELAKANG??

Menurut Perkhidmatan Kesihatan Kebangsaan British (NHS), golongan individu berikut, sebaik-baiknya mendapatkan perubatan jika mereka mengalami sakit belakang: 
  • Golongan muda yang berumur kurang daripada 20 tahun. 
  • Golongan tua yang berumur 55 tahun.
  • Pesakit yang mengambil steroid selama beberapa bulan. 
  • Golongan yang terlibat dengan penyalahgunaan dadah 
  • Individu yang mempunyai penyakit kanser 

CARA MENCEGAH SAKIT BELAKANG?


  • Banyakkan minum air putih
  • Buat renggangan otot
  • Jangan duduk terlalu lama
  • Lakukan aktiviti pemanasan badan sebelum bersenam
  • Amalkan pemakanan seimbang
  • Berhenti merokok
  • Kawal berat badan
  • Tidur dengan posisi yang betul
  • Kawal stres
  • Bersenam (contoh:- Tai chi, Yoga, meditasi)