Wednesday, April 12, 2017

Sayangi Jantung Hati, Nasihat Doktor Ini Selepas Melalui Sendiri Pengalaman Prosedur Angiogram.


Proses Angiogram
Penyakit jantung adalah pembunuh nombor satu


Penyakit jantung adalah pembunuh nombor satu bagi rakyat Malaysia. Risiko serangan jantung boleh dielakkan dengan mengamalkan gaya hidup yang sihat seperti tidak merokok, bersenam dan mengamalkan cara pemakanan yang sihat. 
Ikuti pengalaman seorang doktor yang telah melalui sendiri prosedur Angiogram iaitu prosedur bagi melihat sama ada salur darah koronari kita tersumbat atau tidak. 

SERANGAN JANTUNG: SNIPER DALAM DADA SENDIRI, MEMBUNUH TANPA DISEDARI


"How are you Doctor?" Dato' Dr Balachandran bertanya kepadaku sambil tersenyum. Tutur kata beliau begitu lembut dan menenangkan. Beliau adalah Pakar Perunding Kardiologi yang merawatku di IJN tempoh hari. 
"I'm anxious Dato'" aku berterus terang. Aku terbaring di atas meja pembedahan yang sejuk berpakaian gown berwarna kuning cair. Tangan kananku telah diikat ke armboard dengan tape coklat
"Yes I know. Usually you're the one who put people on the operating table kan? And now I put you on the table.." katanya mengusik. 

"Don't worry, you'll be just fine" katanya lagi sambil memeriksa nadi di tangan kananku, melakukan Allen Test bagi melihat dominan Arterial supply. 

Saya telah melalui Prosedur Angiogram pada hari Khamis yang lalu. Ia adalah pengalaman yang tak dapat saya lupakan. Saya nak share pengalaman tersebut agar ia memberi manfaat buat pembaca semua. 

Angiogram ialah satu prosedur bagi melihat sama ada salur darah koronari kita tersumbat atau tidak. Salur darah koronari ialah salur darah yang membekalkan oksigen kepada otot jantung kita. 

Jika ia tersumbat, bekalan darah (oksigen) ke otot jantung akan kurang/ terhenti (ishaemia) dan otot jantung kita akan mati. Maka, kita akan mendapat serangan jantung (Myocardial Infraction)

Mula-mula bius setempat akan diberi di tempat salur tiub halus (angiocath) akan dimasukkan. Ini yang paling sakit sebenarnya. Sampai keras kejung kaki saya menahan sakit. Lepas tu dah tak rasa apa-apa dah.

Angiocath ini akan dimasukkan sama ada dari tebukan salur darah Radial artery di pergelangan tangan atau Femoral artery di kelangkang (dalam kes saya melalui Radial artery). Angiocath ini kemudiannya akan ditolak perlahan-lahan hingga sampai ke salur darah koronari.

Dye (contrast) kemudiannya akan dimasukkan bagi melihat samada salur darah koronari ini tersumbat atau tidak.

Jika ada salur darah yang tersumbat, Pakar Kardiologi mempunyai pilihan samada untuk merawat dengan ubat-ubatan atau memasukkan balloon dan/atau stent bergantung kepada tahap salur darah tersumbat (Pilihan ini biasanya akan dibuat setelah berbincang dengan pesakit).

Harus diingat, setiap prosedur atau pembedahan pasti ada risikonya. Pelbagai perkara boleh berlaku ketika angiogram dilakukan.


Antara risiko yang boleh terjadi semasa prosedur ini ialah:


* Pendarahan pada tempat tebukan arteri
* Salur darah boleh tembus/terkoyak
* Jangkitan kuman
* Alahan kepada dye
* Kerosakan buah pinggang 
* Strok
* Serangan jantung
* Kematian


Risiko kematian tetap ada walaupun kurang daripada 1 peratus. Tika anda terbaring di atas katil pembedahan dan mengetahui dye akan dimasukkan sebentar lagi, anda akan sedar bahawa betapa sikitnya amalan anda selama ini & betapa banyaknya dosa anda. Sedangkan anda belum sempat bertaubat. Ia membuatkan saya benar-benar insaf.

Serangan jantung boleh datang secara tiba-tiba. Apatah lagi dengan cara hidup kita hari ini yang makan sesuka hati dan malas beriadah. Kalau yang merokok tu lagi la tak sayang nyawa. Kini ia tidak mengenal usia. Ramai pemuda-pemudi berusia 20-an & 30-an yang mendapat serangan jantung kini, petugas kesihatan juga tidak terkecuali.

Sebabnya? 
Lihat diri kita sendiri. Macamana kita makan setiap hari, melantak tidak sedarkan diri. Bersenam pula malas. Naik tangga setingkat pun malas. Parking kereta pun sedekat yang boleh dengan kedai atau surau yang di tuju. Dengan kata lain, kalaulah boleh parking sampai dalam kedai, pasti kita masuk terus ke dalam... (exaggerate sikit...)


Antara yang lebih berisiko untuk mendapat serangan jantung ialah:



* Obes
* Perokok
* Penghidap darah tinggi
* Penghidap kencing manis
* Kolesterol yang tinggi
* Tekanan hidup / Stress


Saya tidak mahu mengambil risiko serangan jantung secara mengejut memandangkan kini begitu banyak serangan jantung berlaku di kalangan masyarakat yang masih muda.

Alhamdulillah Angiogram saya tempoh hari adalah normal dengan semua salur darah yang sihat. Saya sertakan video Angiogram saya agar anda dapat lihat sendiri. Syukur sangat.


Cuba anda pandang wajah isteri anda
Anda renung wajah setiap anak anda. 
Dengar suara manja & rengekan mereka. 
Sayangi diri anda. 
Fikirkan isteri dan anak-anak anda. 
Berhentilah merokok. 
Jaga pemakanan dan bersenamlah secara berkala.


Antara simptom masalah/serangan jantung ialah:



* Sakit dada seumpama ditindih objek berat
* Sakit dada yang menjalar ke rahang atau tangan kiri
* Kesukaran bernafas
* Tidak puas bernafas
* Mengah
* Rasa loya / muntah
* Berpeluh-peluh


Namun, ada masanya masalah jantung ini tidak memberi sebarang petanda awal. Terus dapat serangan jantung mengejut dan lebih malang lagi, ada yang terus meninggal dunia. Sebab itulah, apabila saya merasa ketidakselesaan pada dada kiri saya tempohari, saya tidak berlengah untuk ke hospital.


"Do you play sport Doctor?" Tiba-tiba Dato Dr Balachandran memecah lamunanku.

"I jog sometimes and do indoor cycling Dato. Why Dato?"

"Well, look at this. Your heart is absolutely healthy. It's pumping well. Your coronary vessels are all looking great Doctor. I will not expect to see you here again in 30 years time!"


Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Hatiku memanjatkan kesyukuran. Semuanya normal. Tiada langsung tanda-tanda salur darahku tersumbat.

Jika anda pernah merasa simptom-simptom ini bersegeralah ke hospital atau ke Institut Jantung Negara (IJN). IJN adalah pusat jantung yang tip-top perkhidmatannya. Kemudahan, keselesaan dan layanan staff IJN memang terbaik. Makanan pun sedappp 😁

Terima kasih buat Dato Dr Balachandran, sahabatku Dr Beni Isman & semua staff IJN yang telah memberikan rawatan terbaik. Teristimewa buat isteriku Nazatul Shahnaz yang menjaga diri ini sepanjang keuzuran tempohari. Itu pun jantung jugak, si Jantung Hati.




#DrMahyuddin
#Angiogram
#IJN


Kongsikan dengan orang yang tersayang. Please share.

Sumber dari Facebook Mahyuddin Mohamed



Tuesday, March 28, 2017

Tak Tahan Sakit Gigi? Cara Ini Bantu Melegakan Anda!!

Tips hilangkan sakit gigi
Takut dengan jarum!

Sakit gigi Tapi Takut Nak ke Doktor!



"Aarrgghh..Mia aku tak tahan laa, gigi aku ni sakit sangat!!"

"Laa, patut la semalam aku tengok kau pusing sana, pusing sini kat katil kau tu"


"Semalaman aku tak tidur sebab sakit gigi ni tauu. Rasa nak nangis"


" Dah berapa hari da sakit tu Teha?"


"Dari semalam lagi. Pagi tu, tak sakit sangat, malam tu yang aku tak tahan sangat, berdenyut-denyut"


" Bahagian mana yang sakit? Kau tak nak pergi jumpa doktor ka? Aku boleh tolong hantar."


"Gigi gerham aku yang sakit. Ish, tak nak aku jumpa doktor. Takut kena jarum"


" Kalau dah takut, habis tu nak buat macam mana?"


"Kau tak da ke petua-petua yang boleh legakan sakit gigi aku ni?"


"Kalau dulu, arwah nenek aku suruh kumur-kumur air garam. Jap aku buatkan air garam untuk kau." 




******************************************



LEGAKAN SAKIT GIGI TANPA BERJUMPA DOKTOR!!




Sakit gigi memang sakit yang tidak tertanggung oleh sesiapa pun sama ada kanak-kanak, remaja mahupun dewasa. Sakit gigi boleh disebabkan oleh beberapa punca sepeti gigi berlubang, jangkitan bakteria yang menyebabkan keradangan, gigi retak, susut gusi, tampalan gigi rosak, serta gigi yang perlu dicabut. 


Cara paling mudah untuk menyelesaikan sakit gigi adalah berjumpa dengan doktor. Namun, bagi mereka yang takut berjumpa doktor kerana risau akan jarum, mereka memilih untuk mencari petua-petua atau tips yang boleh hilangkan sakit gigi tanpa menggunakan jarum. Antara cara untuk melegakan sakit gigit yang boleh diamalkan adalah:


1. Berkumur dengan Air Garam


Tips hilangkan sakit gigi
 Berkumur dengan air garam


Kebanyakkan orang telah tahu tips ini iaitu berkumur dengan air garam dan ia dapat menyembuhkan sakit gigi. Tapi ada juga yang mengeluh kerana dengan melakukan cara ini, gigi terasa lebih sakit, Ada yang katakan ia memang begitu. Tapi kebanyakkan orang juga katakan bahawa cara ini adalah petua hilangkan sakit gigi yang paling mudah. 

Tips ini boleh dilakukan dengan menambahkan beberapa sudu makan ke dalam satu gelas air suam. Kacau air tersebut sehingga garam larut dan gunakan untuk berkumur. Ingat!! jangan ditelan. Pastikan bahagian gigi yang sakit itu terkena. Lakukan secara berulang dan rasakan kesannya.


2. Minyak Gamat


Caranya sangat SENANG! Ambil minyak gamat, titikkan pada putik kapas. Selepas tu, sapukan pada bahagian yang sakit. 

3. Bunga Cengkih 


Tips hilangkan sakit gigi
Bunga cengkih boleh melegakan sakit gigi

Bukan setakat digunakan untuk memasak, bunga cengkih juga boleh digunakan untuk melegakan sakit gigi. Caranya, ambil 3 kuntum bunga cengkih dan gigit. Kalau gigi berlubang pula, sebaiknya bunga cengkih tersebut ditumbuk halus dan diletakkan pada gigi yang berlubang.

4. Kapur Sirih


Ambil sedikit kapur sirih dan sapukan pada gigi yang sakit. Ia juga boleh dilakukan dengan cara kunyah sedikit sirih yang dicampur sedikit kapur. In shaa Allah sakit gigi akan hilang sedikit demi sedikit. 

5. Habbatus sauda 

Tips hilangkan sakit gigi

Habbatus sauda atau Jintan hitam


Ambil serbuk jintan hitam atau minyak jintan hitam (habbatus sauda) letakkan di dalam gigi yang berlubang. 

6. Daun Sirih


Ambil beberapa helai daun sirih. Rebus daun-daun sirih tersebut dan tambahkan sedikit garam. Seterusnya, air ini bolehlah digunakan untuk berkumur. 

7. Bawang putih


Ambil seulas bawang putih, hiris bawang putih tersebut dan tampalkan pada gigi yang sakit. Seterusnya, biarkan selama sejam dan akan terasa perubahannya. 

8. Hilangkan plak


Berkumur menggunakan bahan kumur seperti Listerine boleh membantu menghilangkan plak pada gigi. 

9. Berus gigi


tips hilangkan sakit gigi
Berus gigi dan berkumur-kumur untuk bersihkan mulut


Kadang-kadang gigi sakit disebabkan kehadiran bakteria di dalam gigi. Oleh itu, sebaiknya, anda memberus gigi dan berkumur-kumur untuk membersihkan mulut. 

10. Gambir


Gambir biasanya popular dengan produk kesihatan tenaga batin, tetapi gambir juga sebenarnya selalu digunakan dalam petua untuk melegakan sakit gigi. Caranya ialah tumbuk gambir hingga hancur dan gambir dalam air panas/suam. letakan pada bahagian gigi yang sakit dan anda akan mulai rasa sakit gigi anda menghilang. Namun, jangan digunakan terlalu banyak kerana ia boleh mengebaskan mulut anda. 

11. Tomato 


Ambil sebiji tomato muda dan potong nipis-nipis. Masukkan tomato tadi ke kawasan yang sakit (gigi berlubang). Jika gigi  sememangnya ada ulat, ulat akan keluar ke arah tomato tadi (jangan gerun pula ya).


12. Daun jambu batu


Daun jambu batu yang segar juga boleh membantu mengurangkan rasa sakit gigi. Caranya ambil daun jambu batu dan kunyah sehingga terkena pada bahagian yang sakit. Selain itu, ia boleh juga di rebus dan air rebusannya digunakan untuk berkumur-kumur dan cuci mulut. 

Daun jambu batu dikatakan bagus kerana ia mengandungi anti-radang, analgesik dan antimikrob. 

13. Kiub ais


Balut 1 kiub ais yang menggunakan kain nipis, Kemudian, gosok-gosok ais tersebut di bahagian pipi berdekatan dengan gigi yang sakit selama beberapa minit untuk melegakan rasa sakit. 


Tips hilangkan sakit gigi
Gosok-gosok ais tersebut di bahagian pipi

Sakit gigi memang menyakitkan sampaikan nak buat kerja pun susah dan takda mood. Jadi, diharapkan post ini dapat membantu untuk menyembuhkan sakit gigi anda.






Anda mungkin berminat dengan artikel ini:-

Tuesday, March 14, 2017

Bagaimana Makanan Boleh Bantu Hilangkan Stres Anda?

Elak Stres
Stressed adalah "Desserts" jika dieja dari belakang? 

Bila Stres jer Makan. Bila Makan jerr Stres!


"Seha!! jom temankan aku pergi makan!
"Aik, kau biar betul Lia? bukan ke baru je  kau makan nasi tadi?"
"Alaa..aku nak release tension ni, makan jer la cara aku untuk release tension! Jom laa, aku nak makan coklat & aiskrim je pun"
"Apa kata kau pakai kasut sukan, kita pergi joging kat taman. Konfirm kau akan rasa lagi tenang"
"Hissh,  tak boleh Seha, aku memang nak kena makan gak kalau aku stres. Meh laa temankan aku.."
"Ok la..ok laa, tapi lepas ni kau jangan nak merungut pula, berat badan naik la, pipi temban laa"
"Takpa itu lain cerita, yang penting sekarang aku nak lepas stres dengan assignment yang berlambak ni! stres aku!"


       

                                                  *******************************************




Zaman Mudah Stress??


Sejak dua menjak ni, emosi kita sering dipancing dengan keadaan ekonomi yang tak stabilkan? bila emosi tak stabil, kita pun senang rasa stres. Bila sebut tentang stres, setiap orang akan ada cara tersendiri untuk release tension. 
Ada yang akan keluar shopping, ada yang pergi hirup udara segar, ada yang menangis dan tak kurang juga ada yang akan makan dan makan. Hah! ramai tak yang akan lepaskan stress dengan penuhi kehendak perut untuk makan? 
Makan untuk hilangkan stres bagus, tapi ada juga yang makan bila stres dan akan menjadi stres selepas makan. Sebab apa? sebab berat badan pula bertambah. Bunyi lucu kan? tapi jangan fikir ianya cuma bergurau.


Elak stres
Bila Stres Makan. Bila Makan Stres!

Oleh itu, di sini ada beberapa jenis makanan yang sesuai untuk mengurangkan stress anda! Jom teruskan pembacaan!





                                                            **************************************





Makanan yang Membantu Mengurangkan Stres:


Sumber Kekacang: 

  • Seperti badam, pistachio dan kacang walnut yang mana ianya kaya dengan Vitamin B2, Vitamin E, magnesium dan zink. 
  • Vitamin B2 membantu dalam sekresi serotonin iaitu hormon yang memberikan rasa kegembiraan. 
  • Zink adalah antara komponen yang diperlukan dalam melawan stres 
  • Manakala Vitamin E berkesan dalam menghalang penyakit yang disebabkan oleh stres seperti penyakit jantung.



Sumber Ikan:



Membantu kurangkan stres
Ikan Salmon makanan tinggi dengan Omega 3




  • Terutama ikan dari laut dalam seperti ikan salmon, mackerel dan sardin, dan ikan air tawar seperti ikan patin dan haruan, adalah antara sumber makanan yang tinggi dengan Omega 3 
  • Sumber ikan ini dapat membantu menstabilkan stres (hormon kortisol).


Susu 


  • Kaya dengan antioksidan dan mengandungi kalsium yang tinggi untuk membantu menyingkirkan radikal bebas yang berkaitan dengan stres.


Labu merah dan jambu batu 


  • Ini merupakan makanan yang kaya dengan vitamin C
  • Keadaan stres yang berpanjangan boleh menyebabkan kekurangan penyimpanan vitamin C yang boleh menyebabkan gusi berdarah


Bijirin penuh 
  • Bijirin seperti mil penuh, bijirin sarapan pagi, beras perang dan oat mengandungi karbohidrat kompleks yang bertindak untuk merangsang pengeluaran hormon serotonin (bahan kimia pencetus rasa gembira di dalam otak)
  • Bijirin penuh yang kaya dengan vitamin B dapat meningkatkan tenaga dan mengurangkan keletihan



Buah-buahan dan sayur-sayuran 


Sayur-sayuran mengurangkan stres
Sayur-sayuran membantu mengurangkan kesan radikal bebas

  • Buah-buahan & sayur-sayuran yang tinggi antioksidan seperti vitamin C, Vitamin E dan beta karotena membantu dalam mengurangkan kesan radikal bebas
  • Sumber Vitamin C yang baik adalah jambu batu, brokoli dan oren
  • Sumber Vitamin E yang baik adalah betik, bayam dan zaitun manakala makanan yang tinggi dengan beta karotena termasuk keledek, lobak merah dan labu



Aprikot kering 

  • Aprikot kaya dengan magnesium dan berkhasiat untuk membantu menenangkan otot dari dalam. 
  • Magnesium juga berfungsi membantu mengawal atur hormon stres.








Anda juga mungkin berminat dengan artikel ini:-



Monday, March 6, 2017

Terima Kasih Tasly!

Saya bersyukur dapat berjumpa dengan Herba Tasly Danshen Plus, sebab dengan herba ini, saya dapat lihat bapa saya lebih sihat dan cergas. Siapa yang tidak gembira bila dapat lihat ibu bapa mereka dalam keadaan sihat sejahtera walaupun umur telah meningkat kan?

Sebelum mencuba herba Danshen ni, selalunya bila balik dari kerja, bapa akan mengadu sakit belakang dan lenguh-lenguh pada bahagian kaki. Dan tiap malam tu jugalah, mama akan mengurut kaki bapa untuk kurangkan rasa lenguh pada kaki. Tahap kesihatan bapa pula, memang agak kurang baik, sebab tahap kolestrol dan gula bapa agak tinggi. 

Rutin harian bapa juga agak kurang sihat, sebab bapa bekerja sebagai seorang pemandu bas, waktu makannya memang tidak teratur, sebab selalu terperangkap di dalam jammed yang tidak menentu dan bapa juga tidak mempunyai waktu untuk bersenam.


Testimoni Herba Tasly Danshen Plus
Testimoni Herba Tasly Danshen Plus



Tahun lalu, bacaan tahap kolestrol bapa sangat tinggi. Di tambah lagi dengan faktor umur yang semakin meningkat, maka badan bapa selalu rasa lenguh dan sakit kepala. Hati saya tergerak untuk cuba dapatkan herba Danshen Plus ini, memandangkan ia sesuai untuk individu yang mempunyai masalah kolestrol. 

Selain itu, saya juga tertarik dengan herba ini kerana, testimoni-testimoni yang saya lihat sendiri telah membantu ramai orang. 

Pada mulanya, saya hanya membeli sebotol dengan harga RM 175.00. Setelah 4 hari, bapa makan secara konsisten, bapa mengadu kepada saya. Bapa cakap, semenjak makan herba itu, dia selalu merasa haus.

Tapi, walaupun kerap rasa haus, bapa juga dapat rasa badannya terasa ringan tidak berat & penat seperti selalu. Alhamdulillah, bapa cakap, rasa lenguh pada bahagian kaki juga telah berkurangan. Kata mama, dia juga perasan, sejak beberapa malam ini bapa tidak mengeluh dan mengadu sakit kaki. 

Saya bersyukur sebab bapa tak perlu lagi merasa lenguh-lenguh dan sakit badan. Dan baru-baru ini, saya terus beli 3 botol dengan harga lagi jimat. Terima Kasih Tasly!!



Anda pun berminat nak dapatkan Herba Tasly Danshen Plus untuk insan tersayang?? Jangan berlengah, Jom dapatkan segera!


Herba Tasly Danshen Plus
Jangan berlengah, Jom dapatkan segera!





Anda mungkin berminat dengan artikel ini:-

1. Siapa Bilang Strok Itu Mendadak?....Kenali Isyaratnya!!!


2. ROKOK VS JANTUNG !!

3. MAKKK...Seronoknya!!!... AYAH dah berjalan semula!!!!


Tuesday, February 21, 2017

Apa Kata Mereka Tentang Herba Danshen Plus di Facebook??

Herba Tasly Danshen Plus kini semakin dikenali ramai.  Agak-agaknya apa yang mereka katakan tentang Herba Tasly Danshen Plus Capsule kat Facebook yerr?? Nak tahu tak?? Ok jom kita stalk!!


Testimoni Danshen Plus
6 perubahan dalam masa 15 hari.

Setelah 15 hari mencuba Tasly, 6 perubahan positif yang dapat dirasai! Wah, Hebat!! Apa perubahan yang dirasa tu??

1. Sakit di bahagian tengkuk hilang
2. Sakit belakang dah hilang
3. Pernafasan lancar
4. Badan terasa ringan
5. Tak mengah naik tangga
6. Lebih berstamina!



Testimoni Herba Tasly Danshen Plus
Badan terasa ringan, rasa lenguh bahagian kaki pun dah hilang

Dah cuba sebotol Herba Tasly Danshen Plus, badan terasa ringan, rasa lenguh bahagian kaki pun dah hilang. Wooww, dah habis sebotol dapatkan 3 botol pula sebab lagi JIMAT!! Memang pengguna yang bijak!!



Herba Tasly Sabah
Jom hubungi Stokis Tasly Sabah

Betul tu, Jom hubungi Stokis Tasly Sabah untuk anda yang ingin jalankan kehidupan sihat!! Caranya mudah, anda hanya perlu hubungi 019-226 6478 atau terus ke stokis Tasly Sabah yang terletak di Inanam, Taipan. 


Testimoni herba Danshen Plus
SUPERB PRODUCT!!

Dah lama tak work-out, sebelum work-out makan 2 biji Danshen dan AJAIB!! takder pula rasa sakit-sakit otot! Alhamdulillah, rasa sakit dada pun dah lega lah. Patut la SUPERB PRODUCT katanya!! Terima kasih tuan i atas perkongsiannya!


Herba Danshen Plus untuk kesihatan
Yang pernah guna je tahu kesan Herba Tasly Danshen Plus yang terbaik ni

Betul Tuan!!, yang pernah guna je tahu kesan Herba Tasly Danshen Plus yang terbaik ni. Jadi anda bila lagi nak cuba?? Jom sama-sama mencegah dengan Herba Danshen Plus!


Testimoni Herba Tasly
Pergi travel pun bawa Herba Danshen Plus


Hebat!! Pergi travel pun bawa Herba Danshen Plus, siap masukkan dalam beg pula tu. Lepas ni, siapa-siapa nak pergi travel, jangan lupa, masukkan Herba Danshen Plus dalam checklist yang wajib anda bawa tau!

Selain tu, sebagai peringatan yang penuh kasih sayang, Herba Danshen Plus ni pun boleh di ambil semasa emergency ok. Jadi amat sesuai di bawa pergi travel.



Membantu mengawal tekanan darah
Tekanan darah dah kembali NORMAL!!
Wowww!! Tahniah tuan dah 4 bulan amalkan pengambilan Herba Tasly Danshen Plus dan Dong Chong Coa hasilnya tekanan darah dah kembali NORMAL!! gembira tak terkata admin membaca komen ini.




Herba Danshen Plus
Dalam masa 12 hari dah rasa kesan perubahannya!!
Dalam masa 12 hari dah rasa kesan perubahannya!! Alhamdulillah, dengan izin-Nya, Herba Danshen Plus telah membantu Tuan Mohd Norazaini! Teruskan pengambilan herba ini secara konsisten tuan dan sentiasa amalkan gaya hidup sihat!




Herba Danshen Plus
Jangan malu untuk SHARE

Fanpage Stokis Tasly Sabah sentiasa menyajikan anda dengan info-info dan tips-tips kesihatan yang boleh anda amalkan. Oleh itu, jangan malu untuk SHARE info tersebut, supaya lebih ramai yang tahu dan dibantu! Bersama-sama kita membina masyarakat yang sihat dan cergas!




Herba Tasly Danshen Plus
Tak rugi anda mencuba.

Anda harus mencubanya! kerana herba ini telah membantu ramai orang! Tak rugi anda mencuba.



Fanpage Tasly Sabah
Jom LIKE page kami

Siapa yang belum LIKE/FOLLOW Fanpage Tasly Sabah Stokis?? Jom LIKE page kami, sebab kami akan kongsikan pelbagai maklumat, info dan tips-tips kesihatan kepada anda semua! Dan siapa dah LIKE tu jangan lupa SHARE yerr! supaya lebih ramai yang akan tahu!





Ingin dapatkan Herba Tasly Danshen Plus? Jom dapatkan segera!!


Stokis Tasly Sabah 


Tasly Sabah Stokis

No 7 Tingkat 1 Blok A

Lorong KK Taipan 1

Inanam New Township

88450 Kota Kinabalu, Sabah

Tel (O) : 088 - 383 506

HOTLINE


019-226 6478 / 012 - 358 6478

WAKTU OPERASI : 

Isnin - Jumaat : 9am - 6pm

Sabtu : 9am - 3pm





Anda mungkin meminati aritkel ini :-

1. Darah Pekat, Bagaimana cara atasinya?

2. Tidur Lena Bak Puteri Beradu? Banyak Kebaikan Yang Anda Tak Tahu!!

3. Kenal Tanda-tanda Strok? Tahniah!! Anda Mampu Mencegahnya!