Friday, August 26, 2016

Bagaimana punca Sakit Kepala Munirah berjaya dikesan melalui CT SCan!!!


Petang itu Munirah sibuk menyiapkan assignmet yang diberikan oleh pensyarahnya, tiba-tiba rasa sakit kepalanya datang menyerang lagi. Entah kenapa, sejak beberapa bulan yang lalu, Munirah sering mengalami sakit kepala dan kekadang ia disertai dengan perasaan loya dan terasa hendak muntah.


Punca sakit kepala
Mengesan Sindrom Sakit Kepala


Sebelum ini, dia fikir sakit kepalanya disebabkan kurang tidur namun, apabila semakin teruk, Munirah membuat keputusan untuk berjumpa dengan doktor di Pusat Kesihatan yang disediakan oleh pihak Universiti. 

Ketika berjumpa doktor, Munirah menceritakan semua simptom-simptom yang dihadapinya sejak beberapa bulan lalu kepada doktor wanita dihadapannya itu. Doktor yang mendengar penjelasan Munirah menyarankan agar Munirah menjalankan ujian CT Scan bagi mengetahui punca sebenar sakit kepala yang dialaminya.


Apa itu CT Scan?

Munirah disarankan menjalani ujian CT SCan  (gambar hiasan)



CT Scanner
CT SCANNER




Mendengar saranan doktor, perasaan takut dan cuak mula menjalar kerana memikirkan kemungkinan. Memahami kerisauan Munirah, doktor memberi penerangan mengenai ujian CT Scan tersebut. Setelah berpuas hati dengan penjelasan  doktor, Munirah bersetuju menjalankan ujian CT Scan tersebut kerana dia mahu mengetahui punca sebenar sakit kepala yang dia alaminya serta mencari ubat supaya cepat sembuh. 


Apa Itu CT Scan?





Computed Tomography atau singkatannya "CT Scan" adalah sebuah mesin berbentuk lingkaran yang besar dan cukup untuk memuatkan orang dewasa dengan posisi berbaring.

CT Scan digunakan untuk mendiagnosis keadaan pesakit dengan menggunakan sinar X dan komputer untuk membantu doktor mendapatkan gambaran dari berbagai sudut kecil dari tulang, tengkorak dan otak. Ini dapat membantu mengesan punca sakit kepala yang Munirah alami. 

Prosedur kerja dari CT Scan sama seperti kaedah radioterapisinar-X iaitu satu bentuk radiasi seperti cahaya atau gelombang radio diarahkan pada tubuh.  CT imaging yang dihasilkan pada CT Scanner berupa gambar pembuluh darah dan saraf-saraf yang ada di kepala, tubuh dalam multidimensional yang sangat jelas. Ini lah kelebihan utama CT Scan jika dibandingkan dengan sinar-x biasa, iaitu kemampuannya untuk memberi gambar pembuluh darah dan saraf-saraf yang terdapat pada kepala dengan lebih jelas. 



Fungsi CT Scan?


CT scan dapat mengesan punca sakit kepala
Melalui CT Scan penyebab sakit kepala Munirah dapat dikesan


  • Melakukan diagnosis kelainan otot dan tulang, seperti tumor atau retak pada tulang.
  • Menentukan lokasi tumor, infeksi, atau bekuan darah.
  • Menjadi pandu arah prosedur medik ketika melakukan operasi, biopsi, atau terapi radiasi.
  • Mengesan dan memonitor keadaan dan penyakit tertentu, seperti kanser, sakit jantung, nodul pada paru-paru, dan massa pada hati.
  • Mengesan kecederaan atau pendarahan internal.

Melalui CT Scan beberapa penyebab sakit kepala lain yang dapat dikesan seperti:-

  •  Kanser otak  (Infeksi otak) 
  •  Hidrosefalus (pembentukan abnormal cecair cerebrospinal di otak)
  •  Sinus tersumbat (Sinusitis)
  •  Kecederaan pada bahagian kepala 
  •  Aneurisma atau pendarahan di bahagian otak


Keadaan didalam bilik CT SCan
Keadaan di dalam bilik CT Scan

Siapa yang memerlukan ujian CT Scan?


CT Scan mungkin diperlukan jika pesakit memiliki hasil pemeriksaan neurologis yang abnormal atau apabila doktor tidak dapat mendiagnosis sakit kepala berdasarkan gejala dan pemeriksaan biasa. CT Scan turut disarankan kepada individu yang mengalami salah satu daripada gejala berikut :-


  • Sakit kepala yang teruk (pening dan migrain) 
  • Masalah penglihatan
  • Vertigo
  • Individu yang mengalami stroke atau lumpuh

Maka segeralah hubungi doktor apabila :-


  • Sakit kepala terjadi tiba-tiba dan berat
  • Sakit kepala yang lebih parah berbanding sebelum-sebelumnya, terutamanya yang berusia 50 tahun atau lebih. 
  • Sakit kepala yang disebabkan aktiviti yang berat
  • Sakit kepala yang disertai kejang, demam, muntah dan hilang pertimbangan
  • Perubahan dalam penglihatan dan ucapan.



Anda mungkin meminati :-










Thursday, August 11, 2016

MAKKK...Seronoknya!!!... AYAH dah berjalan semula!!!!



saya sayang abah
Jasa ayah tidak dapat dibalas

Ayah saya...


Saya baru habis mesyuarat bila tengok 20 missed call dari ayah. Hati saya berdebar2, terus saya hubungi ayah berkali2 namun tidak berjawab, telefon bimbit mak pun tak berjawab....hati tertanya2, saya mula tidak keruan.....apa yang terjadi???...saya cuba lagi.


Apa yang terjadi???



"Za, ayah kau dah boleh berjalan!"....  kedengaran suara mak yang begitu teruja dicorong telefon.


"Ya Allah, Syukur Alhamdulilah," saya menangis mendengar berita gembira ini. Setelah hampir 9 bulan mengikuti perkembangan ayah, berita ayah boleh bangun sendiri dan berjalan tanpa sebarang sokongan membuat saya begitu bersyukur kepada Allah!. 


Ayah ada Lemah Jantung dan Kencing Manis 


Ayah saya menghidap penyakit lemah jantung dan kencing manis sejak beberapa tahun lepas. Selain ubat hospital, ayah memang sentiasa berusaha mencari penawar alternatif seperti vitamin, minuman herba dan sebagainya. Namun ia masih belum mendatangkan hasil yang positif.

Saya memang rapat dengan ayah. Jadi bila melihat kesihatan ayah semakin hari semakin merosot membuat saya sebak. Susuk tubuh makin mengecut, ayah langsung tidak berselera makan.

Keadaan ayah yang sentiasa terbaring membuatnya tidak mampu berjalan seperti biasa. Sejak itu ayah saya bergantung pada kerusi roda untuk bergerak dalam rumah. Dari katil ke tandas, dapur dan ruang tamu ayah naik kerusi roda, itupun ayah berusaha menggunakan kekuatan kedua tangannya untuk memanjat kerusi roda. 



Herba Tasly
TASLY DANSHEN PLUS & DONG CHONG COA

Tak henti berusaha dan berdoa...


Saya tidak henti2 berusaha cari penawar untuk ayah, sehingga satu malam saya buat carian di internet dan terjumpa website puan Siti tentang produk Tasly. Tengok testimoni pun bagus2 , herba ni yang penting lulus KKM, ada sijil Halal dan ada pulak kajian jadi saya fikir apa salah bagi ayah cuba yang ni. Jadi esoknya terus saya call puan Siti dah order produk.


Bila produk Tasly dah ada ditangan, hujung minggu tu saya sekeluarga pulang menjenguk ayah dan mak di kampong. Hari tu buat pertama kali saya bawa balik 4 botol Tasly Danshen Plus & 2 botol Tasly Dong Chong Coa untuk ayah.

Saya nak tengok ayah sembuh!


Selepas solat zohor, saya duduk sebelah ayah sambil tunjukkan botol produk, "Ayah cuba makan herba Tasly ni, Za dah baca nampak bagus, tapi ayah mesti ikut aturan makan jangan miss. Za nak tengok ayah sembuh sebab kalau ayah dah boleh berjalan nanti, ayah boleh ke dusun, ayah boleh bagi makan ayam itik macam dulu" saya merenung wajah ayah penuh harapan. Ayah hanya mengganguk lesu.....

Semangat ayah kuat


Sebelum pulang, saya berpesan pada mak sebab takut ayah lupa namun kata mak, ayah saya ni sangat berdisplin makan herba Tasly ni. Mungkin semangat ayah nak sembuh begitu kuat dan saya pulak setiap bulan akan mengikuti perkembangan ayah. Gaji saya memang dah diketepikan khas untuk beli herba Tasly buat ayah. Apalah sangat duit tu berbanding pergorbanan ayah membesarkan saya masa kecil dulu.


Sakit Dada Ayah Berkurangan


Respon dalam bulan pertama selepas makan herba tasly, ayah cakap dada rasa lega, tak sakit macam dulu. Tidur malam pun lena berbanding sebelumnya. Syukur Alhamdulilah, lega saya mendengarnya dan hati saya mula bertambah yakin ayah akan sembuh semula, insyaAllah.

Bulan-bulan seterusnya ayah rasa badan lebih sihat, tak mengah-mengah, makan pun berselera. Syukur Alhamdullilah, memang harapan saya agar ayah dapat tidur lena dan kembali berselera makan.

Tapi berita yang ayah dah boleh berjalan semula membuat saya sangat2 bersyukur dengan rahmatNya. Petang tu juga kami anak beranak terus pulang ke kampung, tidak sabar rasanya nak tengok ayah berjalan. Saya rasa begitulah agaknya teruja perasaan ayah masa pertama kali saya pandai berjalan dulu.



Sayangkan Ibu Bapa



Kini selepas 18 bulan pada usia 73 tahun, ayah dah dapat semula rutin hidup macam dulu seperti ke surau, berkebun belakang rumah dan tolong mak bagi makan ayam itik. Saya sudah dapat melihat senyuman ayah dan saya sangat bersyukur dengan rezeki sihat yang Allah beri untuk ayah saya.


Penyembuhan dari Allah
Penyembuhan datang dengan izin ALLAH namun
kita perlu berusaha mencari penawar serta tidak lupa berdoa



Sekarang saya sangat teruja untuk berkongsi pengalaman ini kepada semua orang. 

Saya sayangkan mak dan ayah, sama seperti anda yang sayangkan ibubapa anda. Jika mereka ada masalah kesihatan nasihat saya cubalah berikhtiar agar mereka dapat menghabiskan hari tua dengan selesa. Jasa mereka tidak mungkin dapat dibalas di dunia ini namun usaha kita membantu selagi mereka bernyawa pasti menggembirakan hati mereka.

Penyembuhan datang dengan izin ALLAH namun kita perlu berusaha mencari penawar serta tidak putus untuk berdoa. 



Perkongsian testimoni Kak Za. Terima kasih mengizinkan saya berkongsi testimoni ini.



PENAFIAN : 
HASIL BOLEH BERBEZA BERGANTUNG KEPADA KES


Anda mungkin meminati :-

  1. Testimoni Tasly Penawar Ajaib
  2. Apa Kata Doktor Pakar?
  3. Syarikat Farmasi Tasly 
  4. Diserang STROK!.YA,baca kisah benar berlaku kpda seorg doktor!




Saturday, July 30, 2016

Jaga kesihatan anda ketika di puncak kerjaya kerana STROK akan memusnahkan kerjaya Anda!!!

Oksigen adalah unsur yang sangat penting bagi otak. Walau berat otak hanya 2.5% dari berat badan seluruhnya namun agar berfungsi normal, otak memerlukan oksigen hampir 20% dari keperluan badan secara keseluruhannya. Jadi bila adanya halangan pengaliran oksigen sedikit saja, dapat menimbulkan gangguan fungsi otak.
Bagi yang berada pada usia 40an dan ketika di puncak kerjaya, jaga kesihatan kerana STROK akan memusnahkan kerjaya anda!


Stroke adalah kehilangan fungsi otak yang disebabkan oleh terhentinya aliran darah ke otak. Jika aliran darah berhenti selama lebih dari beberapa saat, sel-sel jaringan otak yang tidak mendapatkan nutrisi dan oksigen akan mati dan menyebabkan kerosakan fungsi otak secara kekal. 

Sebahagian besar stroke disebabkan oleh penyumbatan dalam arteri yang menuju ke otak yang disebut Stroke Iskemik (non-hemoragik). Hampir 90% stroke adalah iskemik namun sekitar 15% adalah karena pendarahan dalaman atau di sekitar otak, ini disebut Stroke Hemoragik.


Ada dua jenis utama stroke
Dua Jenis Stroke


Kenali dua jenis Stroke:-


1) Stroke Iskemik (BACA ARTIKEL disini : Kenali Isyarat Stroke)


2) Stroke Hemoragik 

Disebabkan oleh pembuluh darah yang bocor atau pecah sehingga menghentikan bekalan darah ke jaringan otak yang dituju. 


Salur darah pecah
Aliran darah ke otak terganggu
akibat pembuluh darah pecah

Apa itu stroke hemoragik (Stroke Perdarahan Otak)?


Stroke Hemoragik atau Stroke Perdarahan Otak adalah stroke yang terjadi bila aliran darah ke otak terganggu akibat pembuluh darah pecah dan berdarah di dalam otak. Otak mengalami pendarahan dan darah akan menekan otak sehingga mengakibat gangguan di seluruh tubuh.

Otak berfungsi bagi mengendalikan tubuh, termasuk gerakan, pertuturan, pemahaman dan emosi. Kerosakan otak akan mempengaruhi fungsi-fungsi ini. Sekitar 14 orang dari setiap 100 pesakit stroke mengalami stroke hemoragik. Kebanyakan mempengaruhi orang tua, tetapi ada juga bagi golongan muda. Gejala-gejala stroke hemoragik adalah lebih serius daripada stroke iskemik.


Dua jenis stroke perdarahan:-


a) Perdarahan intraserebral


Perdarahan intraserebral adalah perdarahan di dalam otak yang disebabkan oleh trauma (cedera otak) atau kelainan pembuluh darah (aneurisma atau angioma). Jika tidak disebabkan oleh salah satu kondisi tersebut, paling sering disebabkan oleh tekanan darah tinggi kronik. Perdarahan intraserebral menyumbang sekitar 10% dari semua stroke, tetapi memiliki peratus tertinggi penyebab kematian akibat stroke.


b) Perdarahan subarachnoid



Ada dua jenis stroke perdarahan
Stroke Hemoragik atau Stroke Perdarahan Otak

Perdarahan subarachnoid (Subarachnoid Hemorrhage-SAH) adalah perdarahan mendadak di celah antara otak dan membran tengah yang membungkus otak. Perdarahan biasanya berasal dari robekan tonjolan abnormal dalam pembuluh darah otak (pembengkakan pada dinding arteri otak) disebabkan oleh tekanan/kemalangan. Perdarahan subarachnoid boleh menyebabkan kecacatan kekal atau kematian. Stroke ini sering terjadi pada wanita dibandingkan pada lelaki.

Rawat stroke Perdarahan subarachnoid melalui pembedahan External ventriculo Drainage (EVD)
Perdarahan subarachnoid (Subarachnoid Hemorrhage-SAH) adalah perdarahan mendadak di celah antara otak dan membran tengah yang membungkus otak.
(EVD) adalah pemasangan kateter kedalam ventrikel lateral melalui lubang yang dibuat pada tengkorak untuk mengeluarkan cairan serebrospinal
Stroke Hemoragik.
(EVD) adalah pembedahan mengeluarkan cairan CSF dari ventrikulostomi untuk mengurangi tekanan darah secara cepat dan stabil

Pembedahan EVD (EXTERNAL VENTRIKULAR DRAINASE)

External ventriculo Drainage (EVD) adalah pemasangan kateter kedalam ventrikel lateral melalui lubang yang dibuat pada tengkorak untuk mengeluarkan cairan serebrospinal yang disebut juga ventrikulostomi. Mengeluarkan cairan CSF dari ventrikulostomi adalah untuk mengurangi tekanan intrakranial secara cepat dan stabil atau yang berkaitan dengan perdarahan sub arakhnoid (sub arachnoid hemorrhage).



Siapa berisiko mendapat perdarahan subarachnoid?


risiko stro
Wanita lebih berisiko terkena SAH

Mereka yang berumur lebih dari 50 tahun dan wanita lebih berisiko terkena SAH. Pengesanan awal untuk mengesan pembengkakan agak sukar, kebanyakan SAH tidak dapat dicegah.

Sekitar 10-15% orang meninggal sebelum mendapatkan perawatan di hospital. Sebanyak 40% meninggal di minggu pertama. Setengahnya sehingga 6 bulan pertama. Selain itu, lebih dari sepertiga mereka yang selamat mengalami masalah pada saraf.


Penyebab perdarahan subarachnoid adalah:

  • Perdarahan dari pembuluh darah bernama arteriovenous malformation (AVM)
  • Kelainan darah
  • Cedera di kepala akibat kemalangan
  • Penyebab tidak pasti (idiopathic)
  • Penggunaan ubat cair darah


Apa saja tanda-tanda dan gejala perdarahan subarachnoid?


Tanda stroke hemoragik
Gejala utama adalah sakit kepala parah mendadak

Gejala utama adalah sakit kepala parah mendadak (sering disebut sakit kepala halilintar). Penyakit ini sering menyerang bahagian belakang kepala. Banyak orang menggelarnya sebagai “sakit kepala terburuk” dan berbeza dengan jenis sakit kepala lainnya.

Gejala-gejala lain meliputi:

  • Kehilangan keseimbangan dan deria rasa
  • Mata silau terhadap cahaya yang menyilaukan (photophobia)
  • Perubahan emosi, termasuk kebingungan dan cepat marah
  • Ngilu otot (terutama sakit leher dan bahu)
  • Mual dan muntah
  • Mati rasa pada bahagian tubuh
  • Kejang-kejang
  • Leher kaku
  • Masalah pada penglihatan

Beberapa gejala atau tanda lainnya mungkin tidak tersenarai di atas. Namun jika ada tanda2 seperti diatas, segeralah mendapatkan rawatan di hospital berhampiran. 


Setiap minit, 4 orang meninggal dunia disebabkan strok!!!


Angka kematian strok di Malaysia sangat tinggi, dimana sekitar seperempatnya meninggal dunia. Namun sebenarnya ada tanda2 iaitu penyakit-penyakit dan keadaan tertentu yang menyebabkan atau membawa kepada stroke atau disebut dengan faktor risiko stroke.

Penyakit tersebut adalah:-
  • Penyakit Jantung
  • Hipertensi
  • Diabetes Mellitus
  • Hiperlipidemia (kadar lipid dalam darah yang tinggi) 


Manakala keadaan yang dapat menyebabkan terjadinya stroke adalah :-
  • Usia lanjut
  • Obesiti 
  • Merokok
  • Jantina (lekaki)
  • Kurang bersenam
  • Kadar kolesterol yang tinggi (hiperkolesterol) 
Proses memulihkan kesihatan penderita stroke sebaiknya dilakukan secepat mungkin, idealnya dimulai 4-5 hari setelah keadaan semakin stabil. Tiap pesakit memerlukan rawatan yang berbeza-beza, bergantung pada keperluan pesakit. Proses ini memerlukan waktu sekitar 6-12 bulan.

Gejala dan penanganan stroke harus segera dilakukan. Kepantasan anda mendapatkan rawatan mampu menyelamatkan nyawa anda dan orang yang anda sayangi!


TASLY DANSHEN PLUS : Harapan Baru Rawat Strok DISINI





Anda mungkin meminati artikel ini :-





Friday, July 29, 2016

MARA tanggung kos perubatan, bawa pulang Mohamad Saha


MOHAMAD Sahar Mhd Noor terlantar di Charing Cross Hospital di barat London. - Foto ihsan pembaca

KUALA TERENGGANU: Majlis Amanah Rakyat (MARA) akan membiayai sepenuhnya kos perubatan dan penerbangan bagi membawa pulang Ketua Kerani Kolej Kemahiran Tinggi Mara (KKTM) Negeri Sembilan, Mohamad Sahar Mhd Noor, yang terlantar di Charing Cross Hospital di barat London. 

Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata pengurusan Charing Cross Hospital Barat London bersetuju memberi pelepasan dan kebenaran bersyarat untuk membawa pulang Mohamad Sahar pada Isnin ini. 


Katanya, antara syarat ditetapkan ialah menyediakan seorang doktor dan jururawat serta peralatan perubatan termasuk alat bantuan pernafasan dalam pesawat. Oleh kerana Mohamad Sahar masih koma dan memerlukan perhatian rapi doktor dalam penerbangan, peralatan perubatan sama akan digunakan pihak hospital.

"MARA bersetuju menanggung kos kepada hospital dan membawa pulang beliau bersama doktor dan jururawat pengiring," katanya ketika ditemui pada majlis rumah terbuka Aidilfitri UMNO Bahagian Kuala Terengganu di Stadium Negeri, hari ini. Ismail Sabri berkata demikian ketika mengulas rayuan ahli keluarga Mohamad Sahar yang kini dirawat di Unit Rawatan Rapi, Charing Cross Hospital selepas diserang angin ahmar. 


(BACA ARTIKEL : Stroke Perdarahan Otak)


Mohamad Sahar, 57, dilaporkan diserang angin ahmar sebaik tiba di Lapangan Terbang Heathrow pada 4 Julai lalu ketika dalam perjalanan untuk menghadiri majlis graduasi anak perempuannya, Atikah yang menamatkan pengajian peringkat sarjana.




Wednesday, July 27, 2016

Rakyat Malaysia Diserang Strok di Lapangan Terbang Heatrow, London

Serangan strok
Sebaik saja keluarga saya tiba di lapangan terbang,
ayah saya tiba-tiba pengsan dan semuanya berubah selepas itu



Viral kisah seorang rakyat Malaysia yang diserang angin ahmar dan memerlukan dana. Kejadian berlaku pada 4 Julai lalu, bapa kepada empat anak, Mohamad Sahar Mhd Noor 57, cukup teruja untuk menyambut Aidilfitri bersama keluarga disamping menghadiri majlis graduasi anak perempuannya yang menamatkan pengajian Sarjana dari Brunel University, London. 

Bagaimanapun hanya selepas 20 minit beliau keluar daripada Balai Ketibaan Lapangan Terbang Heathrow, Ketua Kerani di Kolej Kemahiran Tinggi Mara (KKTM), Negeri Sembilan itu, diserang angin ahmar menyebabkannya beliau terlantar di katil hospital sehingga kini.


Ayah pengsan sebaik tiba di lapangan terbang...


"Sebaik saja keluarga saya tiba di lapangan terbang, ayah saya tiba-tiba pengsan dan semuanya berubah selepas itu. Saya panik dan tertekan kerana ayah saya tidak dilindungi insuran perjalanan. Keadaan tambah sukar apabila kami juga tidak mampu menampung bil hospital di sini," kata anak keduanya, Amirah Mohamad Sahar, menerusi laman web Gofundme.

Dalam keadaan terdesak, doktor yang merawat memberitahu yang ayahnya perlu menjalani pembedahan dengan segera.

"Doktor gesa pembedahan dibuat dengan segera. Walaupun berdepan kekangan kewangan, kami tahu yang pembedahan external ventricular drain (EVD) itu sangat penting dan perlu dilakukan untuk mengurangkan tekanan pada otak dan memudahkan pengaliran keluar darah dari otaknya." 



"Selepas tiga minggu ayah sudah boleh membuka kedua-dua matanya dan memberi respon ketika kami bercakap dengannya tetapi kami tidak pasti sama ada dia memahaminya atau tidak," katanya.


rakyat Malaysia diserang strok
Hampir Sebulan Bil rawatan mencecah £46,000 (RM245,764.92)

Menurut Amirah, selepas hampir sebulan menerima rawatan di Charing Cross Hospital, West London, tiga minggu di Unit Rawatan Rapi (ICU), bil rawatan ayahnya mencecah £46,000 (RM245,764.92).

Beberapa hari selepas itu, Amirah mendapat berita bahawa MARA bersetuju untuk mendahulukan wang £30,000 (RM160,281.47) untuk tujuan rawatan.

Bagaimanapun, wang berkenaan masih belum mencukupi untuk menampung bil hospital yang semakin meningkat setiap hari.


(BACA ARTIKEL :- Kenali ISYARAT STROK!)

Amirah kemudiannya memulakan kempen Gofundme dua hari lalu, dan jumlah kutipan telah melebihi amaun yang disasarkan iaitu lebih £27,000 (RM144,253.32) hasil sumbangan rakyat Malaysia dan pelayar internet yang prihatin dari pelbagai negara.

serangan strok rakyat malaysia
Kempen Gofundme mendapat reaksi positf

Kami mahu membawa ayah pulang ke Malaysia


Mereka sekeluarga berhasrat untuk membawa Mohamad Sahar pulang ke Malaysia kerana kos rawatan yang lebih murah namun masih menunggu kelulusan daripada pihak hospital dan Malaysia Airlines Berhad (MAB).

"Ayah sekarang berada di Unit Hyper Acute Stroke (HASU) kerana dia perlu menjalani sesi terapi. Doktor sudah memberi keizinan untuk kami membawa pulang ayah, tetapi dengan syarat dia perlu berbaring di pengusung sepanjang masa dan perlu ditemani doktor serta jururawat"

"Malaysia Airlines pula mencadangkan agar kami membeli beberapa tempat duduk kelas Ekonomi kerana ia antara pilihan yang murah, dan sekarang ini masih menanti maklum balas selanjutnya daripada mereka," katanya. Sementara menanti perkembangan seterusnya, mereka sekeluarga tetap bimbang dengan bil hampir £2,000 (RM10,685.43) sehari, akan meningkatkan kos keseluruhan.



(BACA ARTIKEL :- Stroke Perdarahan Otak)


Justeru dia sekeluarga memohon bantuan rakyat Malaysia mendoakan agar ayahnya sembuh dan dapat membantu mereka dari segi kewangan menerusi https://www.gofundme.com/saharnoor.




Sumber Harian Metro




(BACA :- MARA tanggung kos perubatan, bawa pulang Mohamad Sahar)